I Sonata h-moll; II Sonata A-dur; III Sonata E-dur; IV Sonata c-moll; V Sonata f-moll; VI Sonata G-dur.
Owego czasu cykl 6 Sonat na skrzypce i klawesyn Johanna Sebastiana Bacha, uznano za utwory nowatorskie i wyznaczające nowe kierunki gatunku. W kompozycjach tych bowiem, Bach zerwał z tradycją nadawania klawesynowi wyłącznie roli basso continuo, powierzając obu instrumentom autonomiczne, wzajemnie uzupełniające się partie. Dziś Sonaty oznaczone numerami BWV 1014-1019, stanowią jedne z najbardziej cenionych utworów literatury skrzypcowej baroku. Pośród miłośników twórczości J.S.Bacha krąży opinia, iż Sonaty te są najbardziej uczuciowymi instrumentalnymi dziełami w całym dorobku niemieckiego kompozytora. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że utwory powstały krótko po śmierci ukochanej żony J.S.Bacha, Marii Barbary. Stąd poruszające, przepełnione smutkiem spokojne fragmenty (np Adagio z Sonaty nr 1, czy przepiękne Adagio ma non tanto z Sonaty nr 3).
W sonatach tych nie znajdziemy właściwego innym utworom J.S.Bacha mistycyzmu i swego rodzaju programowej surowości. Tutaj grają przede wszystkim uczucia, ekspresja i emocje, którymi od początku do końca przepełniona jest muzyka. Nic wszak dziwnego, iż nieustannie po utwory te sięga wielu znakomitych muzyków.
W roku 2018 cieszyliśmy się płytą zawierającą nagranie trzech pierwszych sonat, którego podjął się duet Aleksandry Bryły (skrzypce) i Marii Banaszkiewicz-Bryły (klawesyn) ("Johann Sebastian Bach - 3 Sonatas for violin and harpsichord").
Rok 2019 przyniósł natomiast pięknie wydany przez Chopin University Press 2-płytowy album z kompletem wszystkich 6 Sonat na skrzypce i klawesyn, w mistrzowskim wykonaniu współtwórcy legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów Pawła Łosakiewicza (skrzypce), i laureatki Nagrody Fryderyk, Lilianny Stawarz (klawesyn). Po albumie "Telemann - 12 Fantazji na skrzypce solo" (2017), to już druga płyta znakomitego skrzypka Pawła Łosakiewicza wydana przez Chopin University Press.
W grze obojga wybitnych instrumentalistów dostrzeżemy ogromne pokłady uczuć i bezgraniczne zaangażowanie. Łosakiewicz i Stawarz prezentują również wyjątkową maestrię w zakresie wzajemnych reakcji, robiących wrażenie prawdziwego muzycznego dialogu. To wykonanie pełne artystycznej ekspresji i mistrzowskich kreacji instrumentalnych, a zarazem nadzwyczajnej swobody w operowaniu dźwiękiem. Sztuka to niełatwa, bowiem zmierzenie się z bachowskimi Sonatami na skrzypce i klawesyn, to wyzwanie któremu podoła niewielu wirtuozów. J.S.Bach stworzył cykl z myślą o muzykach dysponujących największymi możliwościami technicznymi, jako rodzaj najwyższej poprzeczki stawianej swym uczniom.
Niniejszy album to zapis jednego z najważniejszych dzieł muzycznej literatury baroku, a wykonanie z jakim mamy do czynienia stawia dwoje polskich instrumentalistów w gronie najwybitniejszych wirtuozów na świecie, którzy zmierzyli się z tym dziełem.
Album ukazał się 24 stycznia 2019.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Paweł Łosakiewicz / Lilianna Stawarz:
J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn
2CD's 2018, Chopin University Press UMFC CD 112-113
program:
CD1
I Sonata h-moll:
1. Adagio
2. Allegro
3. Andante
4. Allegro
II Sonata A-dur:
5. Dolce
6. Allegro
7. Andante
8. Presto
III Sonata E-dur:
9. Adagio
10. Allegro
11. Adagio ma non tanto
12. Allegro
CD2
IV Sonata c-moll:
1. Largo
2. Allegro
3. Adagio
4. Allegro
V Sonata f-moll:
5. [Largo]
6. Allegro7. Adagio
8. Vivace
VI Sonata G-dur:
9. Vivace
10. Largo
11. Allegro – harpsichord solo
12. Adagio
13. Allegro
wykonawcy:
Paweł Łosakiewicz – skrzypce
Lilianna Stawarz – klawesyn
___________________________________________