Jelly Roll; Fables of Faubus; Goodbye Pork Pie Hat; Boogie Stop Shuffle; Self-Portrait in Three Colors; Better Git It in Your Soul.
W kwietniu 2022 roku przypadła 100-rocznica urodzin zmarłego w 1979 roku w wieku 56 lat Charlesa Mingusa. Ten wyjątkowy kontrabasista, kompozytor, band leader i przede wszystkim wielki wizjoner jazzu, był postacią która odcisnęła nieocenione piętno w sposobie postrzegania muzyki i improwizacji.
Zaawansowana technika Mingusa, jego bezpośredni komunikatywny styl jako lidera zespołu, mieszanie kompozycji z improwizacją, dążenie do jednolitego głosu zarówno w małych jak i dużych grupach, a także jego bezkompromisowa polityka antyrasistowska i sposób, w jaki manifestowana była ona w jego twórczości, to cechy które wciąż inspirują kolejne pokolenia muzyków sięgających po jego dorobek.
Nic dziwnego iż przypadający w 2022 roku jubileusz zaowocował wieloma koncertami hołdującymi jego twórczości, licznymi publikacjami w prasie muzycznej, a także płytami zawierającymi nowe opracowania jego nieśmiertelnej muzyki.
Na szczególną uwagę pośród albumów wydanych w 2022 roku za Oceanem zasługuje album "Meditations on Mingus" zespołu chicagowskiego kontrabasisty Ethana Philiona (z saksofonistą Geofem Bradfieldem i perkusistą Daną Hallem w składzie). Natomiast pośród "mingusowych" albumów rocznicowych jakie ukazały się na Starym Kontynencie wyróżnia się koncertowa płyta "Celebrating Mingus 100 - Jazz at Berlin Philharmonic XIII" nagrana przez 9-osobowy międzynarodowy skład prowadzony przez szwedzkiego kompozytora, aranżera ale też saksofonistę i flecistę Magnusa Lindgrena, oraz austriackiego kontrabasistę Georga Breinschmida.
Koncert wypełniający album odbył się 13 kwietnia 2022 roku w Berlińskiej Filharmonii w ramach cyklu "Jazz at Berlin Philharmonic", którego kuratorem jest założyciel i szef wytwórni ACT, Siggi Loch.
Dziewięcioro muzyków, biorących udział w przedsięwzięciu nie miało okazji wcześniej z sobą współpracować, jednak połączyła ich wyjątkowa więź, będąca wynikiem łączącej ich fascynacji dorobkiem Mingusa, jego jazzowemu duchowi i jedynemu w swoim rodzaju sposobowi wyrażania uczuć i buntu poprzez muzykę.
Związany z wytwórnią ACT multiinstrumentalista i aranżer Magnus Lindgren, już od pewnego czasu jest artystą kojarzonym z projektami dedykowanymi rozmaitym postaciom jazzu, że wspomnę choćby jego inspirowany muzyką Herbiego Manna album "Stockholm Underground" (2017), nagrany wraz z SWR Big Band i Johnem Beasleyem hołd dla Charliego Parkera "Bird Lives" (2021), czy wypełniony muzyką Milesa Davisa "Sketches of Miles" (2022) z Kwartetem Theo Crokera i Berlińskimi Filharmonikami.
Drugi z liderów tego przedsięwzięcia, kontrabasista Georg Breinschmid to artysta starannie wykształcony klasycznie. W wieku 25 lat był już pełnoprawnym członkiem prestiżowej Filharmonii Wiedeńskiej, jednak jego jazzowe inklinacje sprawiły iż porzucił tę drogę na rzecz muzyki improwizowanej.
Lindgren i Breinschmid zebrali znakomity zespół złożony z wyjątkowych i kreatywnych muzyków.
W składzie międzynarodowego nonetu znalazło się dwóch amerykańskich muzyków: od prawie dwóch dekad działający na nowojorskiej scenie jazzowej, były muzyk Mingus Big Band, pianista Danny Grissett, oraz znany z Kwartetu Joshuy Redmana, perkusista Gregory Hutchinson.
Na saksofonach grają: obecny na niemieckiej scenie od 1980 roku, węgierski tenorzysta Tony Lakatos i najmłodszy w tym składzie Jakob Manz, na trąbce Matthias Schriefl, a partie puzonu należą do dysponującej silnym brzmieniem i wyjątkowymi zdolnościami improwizacyjnymi, urodzonej w Australii Shannon Barnett. Natchnione partie wokalne natomiast zapewnia francuska wokalistka Camille Bertault, która odpowiedzialna jest też za teksty do zamieszczonych na płycie nowych wersji utworów "Goodbye Pork Pie Hat" i "Self-Portrait in Three Colors".
Jako kontrabasista Georg Breinschmid nie stara się imitować gry Mingusa, lecz wnosi do jego muzyki zupełnie nowe odcienie.
Z kolei grający przeważnie na saksofonach altowym i tenorowym oraz flecie Magnus Lindgren, tym razem sięgnął po saksofon barytonowy i klarnet basowy.
Cały zespół brzmi doskonale, grając z wielkim poświęceniem i niespożytą energią pełną rozmaitych klimatów i nastrojów muzykę Mingusa, w której odnajdziemy tak ekstremalne emocje i uczucia jak: złość, strach i smutek, ale też nadzieję, radość i miłość.
"Celebrating Mingus 100" to zgodnie z ideą płytowej serii "Jazz at Berlin Philharmonic", album będący niezwykle wartościowym dokumentem koncertowym, ale też program sugestywnie wzniecający ducha artysty, któremu nie tylko jazz, ale cała muzyka świata zawdzięcza tak wiele.
Album ukazał się 24 czerwca 2022.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Magnus Lindgren / Georg Breinschmid
Celebrating Mingus 100 - Jazz at Berlin Philharmonic XIII
CD 2022, ACT 9955-2
program:
1. Jelly Roll
2. Fables of Faubus
3. Goodbye Pork Pie Hat
4. Boogie Stop Shuffle
5. Self-Portrait in Three Colors
6. Better Git It in Your Soul
personel:
Magnus Lindgren - saksofon, klarnet
Tony Lakatos, Jakob Manz - saksofony
Matthias Schriefl - trąbka
Shannon Barnett - puzon
Danny Grissett - fortepian
Georg Breinschmid - kontrabas
Gregory Hutchinson - perkusja
Camille Bertault - wokal
__________________________________________