2.2.23

Manu Codjia /2009/

 From The Outset; Brother Monkey; Jungle Jig; Flying Fishes; Sea Horse; Luna; Bug Steps; Procession Song; Raising; Some More Lubyes; Le Manege.








Jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych francuskich gitarzystów, urodzony w 1975 roku Manu Codjia znany jest z współpracy z wieloma wielkimi postaciami współczesnego jazzu, jak m.in. Daniel Humair, Joachim Kuhn, Erik Truffaz, Louis Sclavis, Bruno Chevillon, Michel Portal, Miroslav Vitouš czy Pat Metheny. Jest cenionym w Europie sidemanem, a jego liryczny styl gry przypominający skrzyżowanie Billa Frisella i Johna Abercrombie, zabarwiony jest w równej mierze jazzem jak elementami muzyki rockowej.
W świat muzyki i gry na fortepianie wprowadziła go babcia i już wieku 10 lat wstąpił do Konserwatorium w Chaumont ucząc się gry na gitarze klasycznej. W wieku 18 lat z rodzinnego Chaumont przeniósł się do Paryża, gdzie studiował przez rok w CIM, po czym wstąpił do klasy jazzu w Konserwatorium Paryskim.
To właśnie w Paryżu rozpoczęła się kariera gitarzysty.
W roku 2006 opublikował swój pierwszy autorski album "Songlines", na którym towarzyszyli mu Daniel Humair i François Moutin.
Trzy lata później światło dzienne ujrzał album zatytułowany po prostu "Manu Codjia", nagrany z basistą Jeromem Regardem i perkusistą Philippe Garcią oraz trębaczem Geofroyem Tamisierem i puzonistą Gueroguiem Kornazovem.
Poza wspomnianymi Frisellem i Abercrombie, w grze Manu Codjii, dostrzeżemy też wpływy Allana Holdswortha, Tommy’ego Bolina i wielu innym muzyków, którymi inspiracje złożyły się na wypracowany przez francuskiego gitarzystę styl.
Drugi album Manu Codjii stanowi udaną kontynuację i rozwinięcie "Songlines". Tutaj również partie gitary elektrycznej lidera uzupełniają kontrabas i perkusja. Jednak część utworów wzbogaconych jest partiami trąbki, fletu i puzonu, których obecność rzuca nowe światło zarówno na grę Codjii, jak jego twórczość kompozytorską. Album zawiera mnóstwo ciekawych pomysłów i rozwiązań zarówno w zakresie melodyki i dynamiki, jak eksploatacji nowoczesnej technologii nagraniowej ("Raising", "Le Manege"). 
Utwory wypełniające album podczas pierwszego przesłuchania mogą robić wrażenie mało przystępnych, lecz jeśli poświęcimy płycie więcej czasu, dostrzeżemy mnóstwo zapadających w pamięć motywów wyłaniających się z na pozór powściągliwych form.
Pozbawione typowego rytmu "Sea Horse", elegijna "Procession Song", czy przeciwstawione legendarnej kompozycji "Giant Steps" Johna Coltrane'a "Bug Steps", to utwory, od których trudno się uwolnić po zakończeniu płyty.
Niewątpliwym atutem albumu są rozbudowane, kreatywne improwizacje, którym wielokrotnie oddają się zarówno Codjia jak Regard i Garcia (choćby będąca solówką drugiego z wymienionych "Luna").
Jazz, groove i niemal rockowe partie gitary - to najbardziej charakterystyczne elementy drugiego albumu francuskiego gitarzysty, którego w kolejnych latach usłyszeć mogliśmy m.in. na płytach Kwintetu Gueorguia Kornazova ("The Budapest Concert", 2014), Tria Matthieu Donariera ("Papier Jungle", 2015), czy Emile Parisiena ("Sfumato" -2016, "Sfumato live in Marciac" -2018 i "Louise" -2022).
Album ukazał się 2 kwietnia 2009.
Robert Ratajczak (2023)

__________________________________________


Manu Codjia
CD 2009, Bee Jazz Records BEE 029

program:

From The Outset:
  1. Part I
  2. Part II

  3. Brother Monkey

Jungle Jig:
  4. Part I
  5. Part II

  6. Flying Fishes

Sea Horse:
  7. Part I
  8. Part II

  9. Luna
10. Bug Steps
11. Procession Song
12. Raising

Some More Lubyes:
13. Part I
14. Part II

Le Manege:
15. Part I
16. Part II

personel:
Manu Codjia - gitara
Jerome Regard - kontrabas
Philippe Garcia - perkusja, sampler, elektronika
oraz:
Geoffroy Tamisier - trąbka, flet, instr. perkusyjne
Gueorgui Kornazov - puzon
__________________________________________