│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2.12.13

MUSICMUSICMUSIC: Buen Sabor /2013/

Buen Sabor; Rubber Soul; Egari; Sergio Pena; Bryansk; The Fairy; Regular Routine; Dakar; Bibimbap; Iosebi

[more]

Trio MusicMusicMusic od lat uchodzi w Szwecji za jedną z najbardziej znaczących formacji jazzowych tamtejszej sceny muzyki improwizowanej. Ogromna  pasja ciągłego eksperymentowania i zawsze obecna w muzyce tria niespotykana wręcz radość grania, sprawia iż od 10 już lat na koncerty MusicMusicMusic licznie przybywają wierni słuchacze. Grupa zarówno umiejętnie interpretuje klasyczne kompozycje jazzowe, jak i potrafi olśnić słuchaczy własnym oryginalnym repertuarem komponowanym przez leadera tria: jednego z najbardziej cenionych dziś na drugim brzegu Bałtyku pianistę tria Fabiana Kallerdahla.
W roku 2013 MusicMusicMusic świętuje 10-rocznicę działalności, która obfitowała sześcioma gorąco przyjętymi albumami i rozlicznymi koncertami, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu, Berlinie czy Warszawie. Trio miało okazję także koncertować w takich miejscach jak RPA, Bangkok czy Tokio, a echa muzycznych wojaży zespołu znajdziemy na najnowszej, siódmej płycie MMM zatytułowanej ''Buen Sabor''.
Wystarczy spojrzeć na tytuły poszczególnych kompozycji: tytułowy ''Buen Sabor'', ''Bryansk'' czy ''Dakar'', by domyślić się iż 10 kompozycji jakich wysłuchamy z płyty zabierze nas w muzyczną podróż do odległych od siebie zakątków świata.
Muzyka na płycie nie wolna jest także od eksperymentów dźwiękowych, jakie znajdziemy choćby w trakcie utworu ''Sergio Pena'' (dedykowanemu przyjacielowi jakiego muzycy spotkali w Meksyku), ozdobionego preparowanymi dźwiękami fortepianu (podobne zabiegi stosuje z powodzeniem także Hans Ludemann).
Rytmiczny ''Bryansk'' to ukłon w stronę klasycznych brzmień bebopu i niezastąpionych mistrzów gatunku.
''The Fairy'' to z kolei jedna z najbardziej zmysłowych muzycznych opowieści na płycie. Pięknie brzmiące grand piano, na którym gra Kallerdahl robi wrażenie jakby pianista zaledwie muskał palcami jego klawisze. Piękna kompozycja i mistrzowskie wykonanie!
Wielkie brawa należą się sekcji rytmicznej. Josef Kallerdahl niejednokrotnie przykuwa uwagę w trakcie rozlicznych z fantazją kreowanych partii i solówek. Wystarczy posłuchać choćby jego gry w ''Regular Routine'', by zdać sobie sprawę z tego na jak wysokim poziomie znajduje się jego maestria i z jak ogromnym zmysłem improwizacyjnym dane nam jest obcować na tej płycie.
W sukurs basiście częstokroć przychodzi perkusista Michael Edlund, nie pozostając dłużnym. Jak doskonale radzą sobie obaj podczas nierównego i pełnego rytmicznych zawirowań metrum w trakcie ''Dakar'' -poziom równoległy wobec wielu czołowych światowych sekcji!
"Buen Sabor" to kolejny przykład burzenia jakiegokolwiek porządku, zasad i granic muzycznych, do jakich przywykli jazzowi konserwatyści. Soczysty i transowy groove troje szwedzkich instrumentalistów bezkonfliktowo łączy z kameralną minimalistyką i medytacyjnym impresjonizmem.
Dobrze wiedzieć, iż po drugiej stronie Bałtyku gra się jazz na najwyższym światowym poziomie i może od czasu do czasu bliżej przyjrzeć się tamtejszemu środowisku jazzowemu.


skład:
Fabian Kallerdahl - instr.klawiszowe
Josef Kallerdahl - kontrabas
Michael Edlund - perkusja


  MUSICMUSICMUSIC: Buen Sabor /CD 2013, Hoob/


opis innej płyty z tegorocznego katalogu Hoob Records:


 


___________________________________________________________________


 tekst i skany okładek: R.R.