Mother and Son; Natuschkas Song; Song for Thelonius; Sharp Structure; Love Song; Tango; Requiem for W.W.; My Reflection in Your Eyes.
[more]
Współpraca pianisty Patricka Bebelaara z trębaczem i flugelhornistą Herbertem Joosem trwa już dobrych kilkanaście lat. W roku 2001 obaj znaleźli się w składzie kwartetu, jaki opublikował płytę ''You Never Lose An Island'' (2002). Rok 2004 z kolei przyniósł wspaniały album nagrany przez obu w duecie: "The Beauty od Darkness" (2004), a w 2007 roku mogliśmy instrumentalistów usłyszeć w dwóch różnych składach na kolejnych albumach (''Ein Traum von wunderbarem Leben'' oraz ''Pantheon''). Warto wspomnieć też iż Herbert Joos pojawił się na albumie Pianisty: "Gegenwelten Abgesang" (2009). Idea tria wolnego od instrumentu perkusyjnego, a opartego na brzmieniu fortepianu, instrumentu dętego i kontrabasu pojawiła się w roku 2012, gdy Patrick Bebelaar i Herbert Joos nawiązali współpracę z kontrabasistą Joe Fondą -współpracującym wcześniej z Archie Sheppem i Perry Robinsonem, a w latach 1984-1999 instrumentalistą sekstetu Anthony'ego Braxtona i leadera założonego w 2003 roku projektu The NU Band. To wówczas właśnie powstał genialny album tria: "between shadow and light" (2012). Kontynuacją owego muzycznego przedsięwzięcia jest płyta jaka ukazała się pod koniec 2013 roku nakładem wytwórni HGBS: ''Book of Family Affairs''. Tym razem jednak przy kontrabasie słyszymy charakteryzującego się ''bardziej ułożonym'' stylem gry -weterana niemieckiej sceny muzyki improwizowanej - Guntera Lenza, znanego z legendarnego Kwintetu samego Alberta Mangelsdorffa. Nie jest to pierwsza kooperacja tych trojga instrumentalistów; już w roku 2000 bowiem słyszeliśmy ich w jednym zespole na płycie ''Passion''. Wówczas jednak był to projekt zrealizowany w dużym siedmioosobowym składzie.
''Book of Family Affairs'' to płyta urzekająca kameralnym klimatem i wyjątkowym nastrojem. Konstrukcje poszczególnych tematów zgromadzonych w tym zbiorze zaskakują, częstokroć tyko pozorną prostotą przekazu. Pomiędzy umiejętnie rozegranymi dysonansami, znajdziemy tu mnóstwo wirtuozerii właściwej najwybitniejszym wirtuozom współczesnej muzyki improwizowanej. Osiem kompozycji wypełniających płytę wydaną w stylowej okładce, imitujacej stara książkę wyszło spod pióra samych wykonawców.
Od pełnych improwizacji tematów, obfitujących w urzekające partie każdego z Muzyków (jak otwierająca całość poruszają w swym przekazie kompozycja Bebelaara: ''Mother and Son''), poprzez dynamiczne motywy (jakie znajdziemy choćby w trakcie: ''Song for Thelonius'' czy ''Tango''), a na przepięknych, wzruszających balladach zakończywszy (m.in. cudny finał płyty: ''My Reflection in Your Eyes'' Babelaara) -każdorazowo mamy do czynienia z wyjątkową klasą i perfekcyjną jazzową maestrią.
Poza rozbudowanymi partiami każdego z instrumentów, w których dosłownie można się zatracić słuchając ''Book of Family Affairs'', znajdziemy tu także ogrom po prostu pięknej, pastelowej melodyki. Takim utworem jest choćby track numer 2 na płycie: ''Natuschkas Song'', z piękną linią stłumionej trąbki na tle dynamicznych akordów fortepianu. Elementy folkloru i klasyki fortepianowej stapiają się w wymowną i wciągającą całość.
Inny charakter ma 5-minutowa miniaturka Herberta Joosa dedykowana Theloniousowi Monkowi: ''Song for Thelonius'', oparta na swobodnych improwizacjach kompozytora, na tle zawiłych klawiszowych partii Bebelaara i kontrabasowej ''galopady'' idącego obojgu instrumentalistom w sukurs Guntera Lenza.
Lenz charakteryzujący się odmiennym postrzeganiem wielu struktur melodycznych, niż wcześniej wspomniany Joe Fonda, potrafi na ''Book of Family Affairs'' niejednokrotnie zachwycić słuchacza. Tak jest podczas jego kompozycji ''Sharp Structure'', jaką wykonuje na płycie solo.
''Love Song'' zdominowały ''szumiące'' partie trąbki Herberta Joosa, którym wyjątkowo kameralnie i dyskretnie towarzyszy fortepian i kontrabas. To obok otwierającego płytę, wspomnianego wcześniej tematu ''Mother and Son'', najbardziej w swym przekazie przejmujące i pełne żałosnych emocji minuty całego albumu.
Także bardzo przejmujący przekaz niesie z sobą kompozycja Lenza dedykowana pamięci zmarłego w kwietniu 2013 roku Wernera Wunderlicha -wybitnego działacza jazzowego, promotora, dziennikarza radiowego i zarazem wielkiego przyjaciela muzyków.
Przepięknym finałem albumu jest cudowna ballada Patricka Bebelaara: ''My Reflection in Your Eyes''. To doprawdy wyjątkowa perła całej płyty, a zarazem zdecydowanie jedna z najpiękniejszych ballad jazzowych 2013 roku. Brak słów...
Najnowsza propozycja gigantów niemieckiego jazzu zachwyca i nie pozwala się oderwać od tej doskonałej pod każdym względem płyty.
Robert Ratajczak
BEBELAAR JOOS LENZ: Book of Family Affairs /CD 2013, HGBS/
skład:
Patrick Bebelaar - fortepian
Herbert Joos - trąbka, flugelhorn
Gunter Lenz - kontrabas
O płycie przeczytasz również na LongPlay newsletter: TUTAJ
Poniżej opisy innych płyt wytwórni HGBS:
_____________________________________________________________________________________
* * * * * * * * * * * * * *