│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

3.2.14

Daniel SMITH: Smokin' Hot Bassoon Blues

Night Train; Hummin'; Better Get Hit In Your Soul; Back At The Chicken Shack; What'd I Say; Blue Seven; Senor Blues; Hallelujah I Love Her So; C Jam Blues; Eddie's Blues; Moanin'''; Mamacita.

[more]

Fagot nie należy w ostatnich latach do najpopularniejszych instrumentów na scenie bluesowo -jazzowej. Dlatego wyjątkową uwagę przykuwa nowa płyta muzyka nazwanego przez krytyków ''Gerry Mulliganem Fagotu'' -Daniela Smitha. Muzyk ten niejednokrotnie już udowodnił, iż w grze na tym instrumencie nie ma sobie równych, zarówno w dziedzinie jazzu jak i muzyki klasycznej (pięciopłytowy album z 37 koncertami Vivaldiego na fagot został uznany albumem roku przez miłośników muzyki klasycznej).
W ostatnich latach Daniel Smith ukazuje światu jak wyjątkowym i uniwersalnym instrumentem jest fagot, nagrywając odmienne stylistycznie albumy jak choćby: "Bebop Bassoon", "Swingin' Bassoon" czy "Latin Jazz Goes Bassoon!". Najnowszym projektem z tej serii jest album ''Smookin' Hot Bassoon Blues'' wypełniony standardami bluesowymi. Wśród tematów wypełniających płytę znajdziemy takie tytuły jak choćby: ''What'd I Say'' i ''Hallelujah I Love Her So'' Raya Charlesa, ''Mamacita'' Joe Hendersona, ''C Jam Blues'' Duke'a Ellingtona, ''Blue Seven'' Sonny'ego Rollinsa czy ''Better Get Hit In Your Soul'' Charlesa Mingusa.
Dla uzyskania wyjątkowego, autentycznego brzmienia Daniel Smith zaangażował do projektu muzyków z kręgu rhythm'n'bluesa, wśród których warto wymienić wokalistę Franka Seniora (doskonale sprawdzającego się na płycie w dwóch utworach Raya Charlesa), oraz tak wspaniałych instrumentalistów jak pianiści Robert Bosscher i Greg 'Organ Monk' Lewis, gitarzysta Ron Jackson, basista Michael O'Brien, czy perkusiści Vincent Ector i dysponujący szerokim brzmieniem perkusjonaliów Neil Clarke.
Wyjątkowo soczyście brzmi ''What'd I Say'', z energią wyśpiewane przez Franka Seniora, a ''Senor Blues'' Horace Silvera ozdobione latynoskimi perkusjonaliami to jeden z najmocniejszych akcentów całego albumu.
Świetne wrażenie robi solówka grana smyczkiem przez Michaela O'Briena podczas ''Hallelujah I Love Her So'', sprawiając iż ten wyjątkowy standard gospel brzmi w tej wersji doprawdy wyśmienicie.
Porywa brzmienie Hammondów podczas ''C Jam Blues''.
Blues inaczej? Dlaczego nie. Okazuje się, iż fagot sprawdza się i w takiej konwencji wyśmienicie. ''Smokin' Hot Bassoon Blues'' to jednak nie tylko ciekawostka -to po prostu kawał wyśmienitego bluesa, zagranego z werwą i ogniem właściwymi największym klasykom gatunku.


Robert Ratajczak


 Daniel SMITH: Smokin' Hot Bassoon Blues /CD 2014, Summit/
Night Train; Hummin'; Better Get Hit In Your Soul; Back At The Chicken Shack; What'd I Say; Blue Seven; Senor Blues; Hallelujah I Love Her So; C Jam Blues; Eddie's Blues; Moanin'''; Mamacita.


skład:
Daniel Smith - fagot
Robert Bosscher - fortepian
Michael O'Brien - kontrabas, gitara basowa
Vincent Ector - perkusja
gościnnie:
Ron Jackson - gitara
Efrat Shapira - skrzypce, altówka
Neil Clarke - perkusjonalia
Greg 'Organ Monk' Lewis - organy
Frank Senior - wokal


______________________________________________________________________________________