│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

14.2.14

MRAZ & VIKLICKY: Together Again /2014/

Dear Lover; Poem; Theme From 5th Part Of Sinfonietta; A Bird Flew By; U Dunaja, u Prespurka; Austerlitz; Moon, Sleeping In The Cradle; Thank You, Laca; Up On A Fir Tree; I Saw Grey Pidgeon; In Holomóc Town.

[more]

Rok 2014 monachijska wytwórnia ACT rozpoczęła nową serią płyt wydawanych pod wspólnym podtytułem: ''Duo Art''. Płyty wydawane pod tym szyldem zawierają materiał muzyczny zarejestrowany przez niejednokrotnie odległych od siebie stylistycznie wykonawców. Założeniem serii jest publikowanie nagrań charakteryzujących się szczególną specyfiką właściwą dla muzyki tworzonej zaledwie przez dwoje artystów. Jak czytamy w materiałach prasowych rekomendujących serię ''Duo Art'': ''Żadna inna konstelacja muzyczna nie może być równie elastyczna, interaktywna i demokratyczna jak duet. To bowiem najbardziej zredukowany sposób muzykowania''. Trudno podważyć tę tezę, tym bardziej iż publikowane dotąd przez wytwórnię Siggiego Locha nagrania duetów charakteryzuje każdorazowo wyjątkowy artyzm i perfekcja wykonawcza połączona z wyczuwalną chemią panującą między dwojgiem artystów.  


Kontrabasista George Mraz i pianista Emil Viklický to dziś dwie spośród czołowych postaci czeskiej sceny jazzowej. Na kolejnej płycie wytwórni ACT z serii ''Duo Art'' znajdziemy nagrania obu instrumentalistów zarejestrowane 16 i 17 stycznia 2013 roku w Monachium.
Pianista Emil Viklicky swój styl zawdzięcza poza własnym, niepodważalnym talentem, także swoim osobistym jazzowym autorytetom jak Tommy Flanagan czy Jimmy Rowles. Obecny od polowy lat 70-tych na jazzowej scenie pianista mający za sobą studia w Berklee College of Music w Bostonie, poza niewątpliwą marką jednego z najlepszych pianistów jazzowych Europy, jest też jednym z najbardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej w Czechach. Polscy miłośnicy jazzu mogą pamiętać go doskonale z płyt wydawanych w latach 70-tych i 80-tych przez czechosłowacką wytwórnię Supraphon, w tym z wyśmienitego longplaya ''Together'' (1981) nagranego wraz z Jamesem Williamsem.
Pochodzący z byłej Czechosłowacji, dysponujący niepowtarzalnym vibrato basista George Mraz, od lat zamieszkujący w USA, może poszczycić się wspólnymi płytami z takimi artystami jak m.in.: Stan Getz, Richie Beirach, John Abercrombie, Dizzy Gillespie czy Thad Jones i Mel Lewis.
Obaj muzycy od dawna już nosili się z zamiarem nagrania jazzowych transkrypcji ludowych melodii Czeskich Moraw w konwencji duetu. Już wcześniej nagrywali płyty nawiązujące do bliskiego obu artystom folkloru (''Morava'', 2002 i ''Moravian Gems'', 2007), jednak przekaz muzyczny nigdy nie ograniczał się do muzyki kreowanej tylko przez fortepian i kontrabas. Dopiero rok 2013 i nawiązanie kontaktu z Siggie Lochem z wytwórni ACT, umożliwiły zrealizowanie tego projektu.
Pośród nagrań wypełniających płytę zatytułowaną ''Together Again'', uwagę zwraca transkrypcja tematu zaczerpniętego z poematu symfonicznego XIX-wiecznego czeskiego kompozytora Zdenko Fibicha (''Poem''). Wyjątkowo pięknie i dostojnie brzmi też impresyjna kompozycja samego Viklicky'ego: ''Up On A Fir Tree''.
Dwukrotnie muzycy sięgnęli do teki kompozytorskiej Leosa Janacka, którego wkład w historię muzyki ludowej Moraw i Słowacji wydaje się nieoceniony. Kompozytor ów poza pisaniem własnych oper oraz utworów na fortepian i orkiestrę opartych na czeskim folklorze, był też na przełomie XIX i XX wieku wielkim kolekcjonerem piosenek ludowych. To dzięki niemu do dziś zachowały się zapisy autentycznych pieśni ludowych, które Janacek wędrując po wioskach rejestrował na wałkach fonografu Edisona. Kto wie ile spośród granych w XXI wieku przez Mraza i Viklickiego utworów ludowych przetrwało właśnie dzięki Janackowi.
O ile w większości utworów zgromadzonych na albumie ''Together Again'', nawet będąc laikiem nietrudno dosłuchać się wszechobecnych elementów ludowych, o tyle słuchając transkrypcji utworu ''U Dunaja, u Prespurka'', mamy do czynienia z interpretacją dalece odbiegającą od folklorystycznych schematów. Nawet główny temat melodyczny przekazany jest tu w sposób sprawiający wrażenie, słuchania kompozycji stricte jazzowej.
Pozostała część utworów jednak zachowuje w dużej mierze pierwiastek folklorystyczny, co dotyczy także kompozycji samego Emila Viklicky'ego (choćby nasycony rytmiką i swoistym ludowym ''przytupem'': ''Austerlitz'').
Płyta ''Together Again'' to wciągająca, pomysłowo zaaranżowana i doskonale wykonana muzyka grana przez dwóch niezwykłych instrumentalistów. Częste zmiany harmoniczne, tak charakterystyczne dla modalnej muzyki ludowej południowych Moraw udało się artystom połączyć z duchem post bopu, a pięć nowych kompozycji Viklicky'ego doskonale uzupełniło opublikowany w 2014 roku zestaw nagrań. Słucha się tego doprawdy wyśmienicie!


Robert Ratajczak


 MRAZ & VIKLICKY: Together Again /CD 2014, ACT/
Dear Lover; Poem; Theme From 5th Part Of Sinfonietta; A Bird Flew By; U Dunaja, u Prespurka; Austerlitz; Moon, Sleeping In The Cradle; Thank You, Laca; Up On A Fir Tree; I Saw Grey Pidgeon; In Holomóc Town.


muzycy:
Emil Viklicky - fortepian
George Mraz - kontrabas


*     *     *     *     *     *     *     *     *     *


opisy innych płyt z katalogu ACT:





____________________________________________________________________________