Melting Ice; Glass Song; Cloud Break; Polarity; Dripping Icicles; Sweet Dreams; Whistle Song; Sunny Day In The Woods; Elegy; March Rain
Nowy album rosyjskiej pianistki Yeleny Eckemoff ''Glass Song'' to kolejna wyśmienita płyta zrealizowana w konwencji akustycznego trio. Do współpracy klasycznie wykształcona pianistka zaprosiła wyjątkową sekcję: przy kontrabasie znany z płyt renomowanej wytwórni ECM -Arild Andersen, a za perkusją słyszany na niedawnym albumie Dave'a Slonakera ''Intrada'' (2013), doskonały Peter Erskine (''Glass Song'' to już trzeci album pianistki z Erskinem).
Yelena Eckemoff jest klasycznie wykształconą pianistką, która w ostatnich latach coraz śmielej i z doskonałym efektem stąpa po ścieżce muzyki jazzowej.
Poczynania pianistki na tym polu odbywają się jednak ściśle według określonych przez nią samą zasad, wolnych od wpływów klasycznych mistrzów jazzowej klawiatury, a ukazujących jej osobisty sposób postrzegania muzyki improwizowanej.
Brzmienie albumu złożonego z dziesięciu autorskich kompozycji pianisty w dużej części zdominowały dźwięki kontrabasu wspomnianego Andersena, jednak nastrój utworów charakteryzujących się wyjątkowo miękką i pełną wrażliwości, subtelną melodyką, jednoznacznie skierowuje nasze postrzeganie całości w stronę klasycznych korzeni Eckemoff, z domieszką sterylnego brzmienia właściwego produkcjom ECM.
Bardzo duży nacisk pianistka kładzie na wdzięk docierającej do słuchacza melodyki i tworzenie gamy zmieniających się kalejdoskopowo nastrojów podczas słuchania całości. Subtelny minimalizm udało się na płycie w wyjątkowej harmonii połączyć z klimatyczną rozpiętością, uzyskując doprawdy ujmujący słuchacza efekt dźwiękowy.
Melodyka w większości oscyluje wokół swoistego mroku, pięknego smutku i refleksji, a pianistka koncentruje się raczej na kreowaniu klimatu, niż zawiłych popisach wirtuozerskich. To wielki atut ''Glass Song'', decydujący o przyswajalności pięknych utworów i zdolności porwania słuchacza w rejony wyobraźni i osobistych przemyśleń. Pełne kontemplacji, wciągające utwory sprawiają, iż trudno oderwać się od płyty, w którymkolwiek jej momencie. Nieśpiesznie w pełnym zwinnej delikatności tempie artyści kreują przed słuchaczem świat dźwięków, wywołujących głęboką zadumę i prowokujących do rozmaitych refleksji.
Wyjątkowym pięknem zachwyca kończąca album, wielowątkowa kompozycja ''March Rain''. Poruszająca melodyka, doskonałe partie niepowtarzalnego Arilda Andersena i niesamowity nastrój, w jakim pozostajemy jeszcze na długo po wybrzmieniu ostatnich dźwięków płyty.
To nie jest po prostu kolejna jazzowa płyta. ''Glass Song'' to album wyjątkowy, przy którym niemal miękną kolana. Doprawdy niewybaczalnym byłoby dla wrażliwego jazzowego słuchacza, obojętne przejście obok tej płyty. Polecam wszystkim ''zanurzenie się'' w otchłań głębi tej przepięknej Muzyki.
Yelena Eckemoff jest klasycznie wykształconą pianistką, która w ostatnich latach coraz śmielej i z doskonałym efektem stąpa po ścieżce muzyki jazzowej.
Poczynania pianistki na tym polu odbywają się jednak ściśle według określonych przez nią samą zasad, wolnych od wpływów klasycznych mistrzów jazzowej klawiatury, a ukazujących jej osobisty sposób postrzegania muzyki improwizowanej.
Brzmienie albumu złożonego z dziesięciu autorskich kompozycji pianisty w dużej części zdominowały dźwięki kontrabasu wspomnianego Andersena, jednak nastrój utworów charakteryzujących się wyjątkowo miękką i pełną wrażliwości, subtelną melodyką, jednoznacznie skierowuje nasze postrzeganie całości w stronę klasycznych korzeni Eckemoff, z domieszką sterylnego brzmienia właściwego produkcjom ECM.
Bardzo duży nacisk pianistka kładzie na wdzięk docierającej do słuchacza melodyki i tworzenie gamy zmieniających się kalejdoskopowo nastrojów podczas słuchania całości. Subtelny minimalizm udało się na płycie w wyjątkowej harmonii połączyć z klimatyczną rozpiętością, uzyskując doprawdy ujmujący słuchacza efekt dźwiękowy.
Melodyka w większości oscyluje wokół swoistego mroku, pięknego smutku i refleksji, a pianistka koncentruje się raczej na kreowaniu klimatu, niż zawiłych popisach wirtuozerskich. To wielki atut ''Glass Song'', decydujący o przyswajalności pięknych utworów i zdolności porwania słuchacza w rejony wyobraźni i osobistych przemyśleń. Pełne kontemplacji, wciągające utwory sprawiają, iż trudno oderwać się od płyty, w którymkolwiek jej momencie. Nieśpiesznie w pełnym zwinnej delikatności tempie artyści kreują przed słuchaczem świat dźwięków, wywołujących głęboką zadumę i prowokujących do rozmaitych refleksji.
Wyjątkowym pięknem zachwyca kończąca album, wielowątkowa kompozycja ''March Rain''. Poruszająca melodyka, doskonałe partie niepowtarzalnego Arilda Andersena i niesamowity nastrój, w jakim pozostajemy jeszcze na długo po wybrzmieniu ostatnich dźwięków płyty.
To nie jest po prostu kolejna jazzowa płyta. ''Glass Song'' to album wyjątkowy, przy którym niemal miękną kolana. Doprawdy niewybaczalnym byłoby dla wrażliwego jazzowego słuchacza, obojętne przejście obok tej płyty. Polecam wszystkim ''zanurzenie się'' w otchłań głębi tej przepięknej Muzyki.
Robert Ratajczak
______________________________________________________________
Yelena Eckemoff Trio: Glass Song /CD 2012, L&H/
Melting Ice; Glass Song; Cloud Break; Polarity; Dripping Icicles; Sweet Dreams; Whistle Song; Sunny Day In The Woods; Elegy; March Rain.
Melting Ice; Glass Song; Cloud Break; Polarity; Dripping Icicles; Sweet Dreams; Whistle Song; Sunny Day In The Woods; Elegy; March Rain.
skład:
Yelena Eckemoff - fortepian
Arild Andersen - kontrabas
Peter Erskine - perkusja
Yelena Eckemoff - fortepian
Arild Andersen - kontrabas
Peter Erskine - perkusja
___________________________________________________________________