Triffin'; Keep You Around Too Long; Searching The Desert For The Blues; Have You No Shame; Put Some Stank On It; Love One Another; Sleepless Nights; Going Down Slow; Celebration; Hard Time; Bad Avenue; Sway; Little Havana Blues (Arroz Con Mango); Just Like Jesus.
[more]
Kolejny, szósty już album gitarzysty i wokalisty Alberta Castiglia krytycy muzyczni uznali jednogłośnie jak dotąd najlepszą jego płytą. Nagrania zrealizowane w Fat Rabbit Studios w New Jersey wypełniające ''Solid Ground'' to wyśmienita dawka elektrycznego, melodyjnego bluesa potrafiącego zjednać sobie, tak miłośników twórczości spod znaku ognistej wirtuozerii Johnny'ego Wintera, jak i zwolenników przebojowego rockowego grania.
Już riff otwierający ''Triftin''', mogący kojarzyć się z Triem Brodaczy z Teksasu stanowi na samym początku płyty ustanowienie pewnej formuły stylistycznej, w jakiej dane nam będzie spędzić najbliższe ponad 60 minut.
Klasyczny bluesowy rytm ''Keep You Around Too Long'' z kolei, to wyśmienity podkład dla ''powalających'' solówek lidera i towarzyszącego mu na drugiej gitarze Dave'a Grossa, będącego także producentem całego albumu.
W podobnym klimacie utrzymany jest też utwór nr 7: ''Sleepless Nights'', gdzie indywidualna charyzma Alberta Castiglia niemal symbiotycznie łączy się z jego inspiracjami twórczością Gary'ego Moore'a i Jeffa Becka. Partie Hammondów Jeremy'ego Bauma stanowią w tym utworze niewątpliwie doskonały ornament, podobnie jak podczas utrzymanego w klasycznej konwencji: ''Bad Avenue''.
Wymieniony wyżej Baum zachwyca nie tylko wirtuozerią za klawiaturą kultowych organów B3, ale doskonale potrafi też uchwycić sedno brzmienia klasycznego elektrycznego piano Wurlitzera, nadając niejako specyficznego posmaku m.in. utworowi ''Going Down Slow''.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż Albert Castiglia poza niemal nieograniczonymi zdolnościami ''wycinania'' zwalających z nóg solówek uwielbia na swych płytach spektakularnie ''pojedynkować'' się w duetach gitarowych. Na ''Solid Ground'' poza Dave'm Grossem, wezwani na owe gitarowe potyczki zostali także Lou Bevere, jakiego grę słyszymy w ''Love One Another'' oraz znana w Polsce z występów na Rawa Blues Festival -amerykańska gitarzystka i wokalistka bluesowa Debbie Davies (pełnokrwisty rocker ''Put Some Stank On It'', będący jedną z prawdziwych ''pereł'' całego albumu).
Klasycznie brzmi akustyczny ''Hard Time'' ozdobiony dźwiękami mandoliny (Dave Gross) i gitary dobro (Castiglia). To ze strony Pana Alberta rodzaj ukłonu w stronę Ojca Bluesa -Roberta Johnsona... To coś w rodzaju: ''tak, tak... ale nie zapominajmy skąd się wzięło to co gramy dziś w XXI wieku''.
Skoro jesteśmy przy ukłonach, warto wspomnieć o fajnej wersji ''Sway'' Rolling Stonesów, wykonanej w specyficzny, luzacki sposób i nawiązującej w równym stopniu do stylistyki Petera Greena jak i Santany: ''Little Havana Blues''.
Piękne, rozległe melodycznie ballady o niemal hymnowych refrenach jak ''Have You No Shame'', sąsiadują na płycie z soczystymi rock'n'rollami w rodzaju wspomnianego wcześniej ''Put Some Stank On It'', ale także z beztrosko kołyszącymi nas w średnim rytmie kawałkami w rodzaju ''Love One Another'' (z gościnnym udziałem Lou Bevere'a), czy prawdziwie przebojowymi utworami, jak mający wszelkie atrybuty ''top hitu'': ''Celebration''.
Elektryzujące, impulsywne i spektakularne riffy, wyjątkowa dynamika i niejednokrotne nawiązania do bluesowej klasyki, a także częstokroć łatwo wpadająca w ucho melodyka sprawiają, iż ''Solid Ground'' stanowi w 2014 roku doskonałą wizytówkę współczesnego blues rocka, a zarazem dowodem na to iż wiele jeszcze jest nowych nut do zagrania w tej konwencji. Jeśli będą to czynić tak wyjątkowi artyści jak Albert Castiglia -możemy być całkiem spokojni o dalsze losy bluesa.
Blues z Wami!
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
________________________________________________________________________________
Albert CASTIGLIA: Solid Ground /CD 2014, Ruf/
Triffin'; Keep You Around Too Long; Searching The Desert For The Blues; Have You No Shame; Put Some Stank On It; Love One Another; Sleepless Nights; Going Down Slow; Celebration; Hard Time; Bad Avenue; Sway; Little Havana Blues (Arroz Con Mango); Just Like Jesus.
skład:
Albert Castiglia - gitara, wokal
Jeremy Baum -instr.klawiszowe
Bob Amsel - perkusja
oraz:
Dave Gross- gitara, mandolina, gitara basowa, instr.perkusyjne, wokal
Lou Bevere, Debbie Davies - gitara, wokal
Matt Schuler - gitara basowa, wokal
_____________________________________________________________________________________
Wytwórnię Ruf Records powołał do życia ponad 10 lat temu Thomas Ruf. W ciągu minionych lat na płytach z trzyliterowym charakterystycznym labelem pojawił się szereg wykonawców, zarówno debiutujących pod flagą wytwórni, jak i mających już za sobą lata działalności i kilka wcześniej wydanych albumów. Ruf to zarówno miejsce dla współczesnych artystów z pogranicza bluesa i rocka, jak i weteranów gatunku, pośród których warto wymienić choćby legendarne formacje Canned Heat, Spooky Tooth, Savoy Brown i Colosseum czy Buddy'ego Milesa, Robina Trowera i Jacka Bruce'a. To właśnie na labelu Ruf Records opublikowane zostały najpopularniejsze albumy doskonale znanego z koncertów w Polsce duetu Friend 'n' Fellow czy wyśmienite krążki Bernarda Allisona, Sue Folley, Iana Parkera, Waltera Trouta czy formacji Nighthawks. Dzięki rozwiniętej sieci dystrybucji płyty ze znaczkiem Ruf Records trafiają do sklepów m.in. w Wielkiej Brytanii i USA, co stanowi z kolei bardzo ważny atut dla działalności wytwórni jako propagatora młodych, częstokroć stawiających dopiero swe pierwsze kroki na światowym rynku muzycznym wykonawców.
aktualności z Ruf Records znajdziesz na: opisy innych płyt z katalogu Ruf Records: