There Goes The Neighbourhood!; Guess Who's Coming To Dinner?; Archaic Nubian Stepdub.
[more]
Wyjątkowy eksperymentator i muzyczny wizjoner Pat Thomas jest dziś jednym z najbardziej śmiałych pianistów awangardowej sceny w Wielkiej Brytanii. Znany z formacji Gannets (''Transmissions Of Not'', 2012), współtworzonej m.in. wraz z perkusistą Dominicem Lashem, muzyk zaangażowany jest także w projekt Black Top. To również niezwykle śmiałe muzyczne przedsięwzięcie, oparte na spontanicznej, zespołowej improwizacji, które swą niezwykłą siłę ujawnia najczęściej podczas energetyzujących koncertów. Projekt Black Top zainicjowany pod koniec 2011 roku to duet, jaki Pat Thomas tworzy wraz z grającym na marimbie multiinstrumentalistą Orphy Robinsonem. Robinson obecny na jazzowej scenie od początku lat 80-tych ub. wieku, podczas swej ponad 30-letniej kariery w świecie muzyki improwizowanej, współpracował z gronem najwybitniejszych postaci współczesnego jazzu z Donem Cherry, Davidem Murrayem, Henry Threadgillem i Andy Shepherdem na czele.
Spontaniczna muzyka Black Top, będąca wypadkową olbrzymiego wyczucia rytmu i melodyki jest rodzajem zetknięcia się z sobą żywych, akustycznych instrumentów z elektronicznie generowanymi dźwiękami przez komputer. Brzmienie fortepianu i jednoznacznie kojarzącego się z afro - karaibskimi klimatami instrumentu jakim jest marimba, doskonale kontrastuje podczas długich i rozbudowanych strukturalnie motywów kompozycyjnych z samplami i zapętlonymi elektronicznie efektami. Na spektakularne koncerty pod szyldem Black Top, Pat Thomas i Orphy Robinson zapraszają odważnych i gotowych na muzyczne wyzwania instrumentalistów. Dotychczas owe wyzwanie podjęło kilkunastu jazzowych artystów otwartych na nowe muzyczne horyzonty. Wśród nich są m.in. tacy artyści jak wokalista Cleveland Watkiss, trębacze Claude Deppa i Byron Wallen czy saksofononiści Shabaka Hutchens, Jason Yarde i Steve Williamson.
Właśnie z ostatnim spośród wymienionych instrumentalistów, tenorzystą i sopranistą znanym miłośnikom improwizacji z udziału w rozmaitych przedsięwzięciach muzycznych (m.in. u boku Iaina Ballamy'ego, Courtney Pine i ...Abbey Lincoln), w styczniu 2012 roku duet Black Top zarejestrował spontaniczny koncert jaki odbył się w Cockpit Theatre w w ramach londyńskiego festiwalu Jazz In The Round. Zarejestrowany materiał dwa lata później doczekał się publikacji przez wytwórnię Babel Label, w formie albumu zatytułowanego po prostu: ''# One''.
Album wypełniają dwa długie i niezwykle rozbudowane utwory o intrygujących tytułach: rozpędzający się z wolna, aż do swego rodzaju dźwiękowej erupcji: ''There Goes The Neighbourhood!'', wielowątkowy ''Guess Who's Coming To Dinner?'' będący rodzajem jądra całego albumu, oraz kilkuminutowa miniaturka ''Archaic Nubian Stepdub'', pełniąca rolę swoistego ukojenia na koniec recitalu, niczym promienie słońca po groźnej burzy jaką artyści wywołali wcześniej.
Tytuł albumu (''# One'') pozwala mieć nadzieję, iż również inne koncerty Black Top z udziałem solistów mają szansę doczekać się publikacji na płytach. Byłoby to doskonałe posunięcie a zarazem rodzaj ''zatrzymania w kadrze'' pełnych spontaniczności i wyjątkowej energii koncertów inicjowanych przez Pata Thomasa i Orphy Robinsona, które są doskonałą wizytówką nowoczesnej muzyki improwizowanej XXI wieku.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
________________________________________________________________________________________
BLACK TOP: # One /CD 2014, Babel Label/
There Goes The Neighbourhood!; Guess Who's Coming To Dinner?; Archaic Nubian Stepdub.
skład:
Orphy Robinson - marimba
Pat Thomas - fortepian, komputer
gościnnie:
Steve Williamson - saksofony
________________________________________________________________________________________
opisy innych płyt wydanych przez wytwórnię Babel Label:
aktualności Babel Label: