(LP str.A:) Crazy Folk Song; Ornitology; Relaxing At Camarillo; Two Coloured Girl; Tangerine; (LP str.B:) Scandinavian Song; Body & Soul; Conno; Bluessette; Slow Taste; My One & Only Love.
[more]
''From One To Four'' -czyli od solo do kwartetu. Nagrania w tak różnych konfiguracjach zarejestrował Jarek Śmietana w grudniu 1986 roku w Opolu. Znajdziemy tu piękne duety Śmietany z Januszem Muniakiem (''Ornithology'' Charliego Parkera, ''Tangerine'' Mercera i Styne'a oraz ''Bluessette'' Tootsa Thielemansa), solowe utwory zaaranżowane tylko na gitarę (słynne tematy ''Body & Soul'' i ukochany przez Jarka ''My One & Only Love'' kończący całą płytę), oraz tria i kwartety nagrane w różnych konstelacjach.
Pośród standardów znajdziemy także wyśmienite premierowe kompozycje Śmietany, jak dedykowana Patowi Metheny ''Crazy Folk Song'' otwierająca album, ''Two Colored Girl'' i ''Slow Taste''. Także Jacek Pelc i Krzysztof Ścierański dołączyli do programu po jednej swej kompozycji (''Scandinavian Song'' i ''Conno'').
Pamiętam jedno z pierwszych spotkań z Jarkiem kiedy miałem z sobą kilka płyt winylowych. O każdej z płyt jakie miałem Wielki Gitarzysta opowiadał, nie ukrywając wzruszenia zwracając uwagę na pewne utwory i brzmienia. Niesamowita zgodność naszych opinii o współczesnej muzyce, koncertach, lecz przede wszystkim: o wyższości płyt winylowych nad dzisiejszymi nośnikami dźwięku sprawiła, iż owa rozmowa mogłaby trwać do rana. Pamiętam jednak, iż Jarek na dłużej zatrzymał się właśnie przy płycie ,,From One To Four''. Wówczas powiedział:
''To niesamowita płyta, słuchałem jej ostatnio i stwierdziłem że nic a nic się nie zestarzała -brzmi tak jakby nagrana była dziś. Proszę posłuchać jej przy okazji i zwrócić na to uwagę. Tu jest taki jeden kawałek Charliego Parkera ,,Relaxing At Camarillo''! Dziś nagrałbym ten utwór tak samo jak wówczas i zabrzmiałby bardzo podobnie (...) Płyty winylowe to prawdziwe skarby. Nie da porównać się ich z jakimkolwiek innym nośnikiem dźwięku. Niektórzy mówią, że te płyty mają duszę... co dla mnie jest jeszcze bardzo istotne? Oczywiście: brzmienie, szum igły itd. -o czym wszyscy zainteresowani wiedzą, lecz płyta gramofonowa trwała ok 40-45 minut, na dodatek w połowie trzeba było wstać i przełożyć ją na drugą stronę. Tymczasem dzisiejsze kompakty są najzwyczajniej w świecie za długie. Trudno jest tak po prostu usiąść i wysłuchać jednym ciągiem krążka trwającego 70-75 minut -bez względu na to czy jest to płyta wybitna, czy kicz. Rzutuje to niestety na dzisiejszy sposób odbioru muzyki: mało kto dziś słucha kompaktów z takim nabożeństwem jak czyniono to z winylami....Sposób odbioru muzyki z kolei rzutuje na jakość płyt nagrywanych dziś -i kółko się zamyka''.
To było w 2010 roku, kiedy niestety rynek fongraficzny zdominowały już kompakty.
''From One To Four'' wznowiona została w podstawowej wersji na nośniku cyfrowym przez wytwórnię Anex, która wzbogaciła wnętrze digipacku w niepublikowane na okładce płyty winylowej ilustracje nawiązujące do głównego projektu. Szkoda jednak, iż w edycji CD mało, iż nie poprawiono błędu z okładki winyla dotyczącego opisu trzeciego utworu, to jeszcze go spotęgowano; na kopercie longplaya w opisie stoi, iż to trio, na CD że duet -a w rzeczywistości ''Relaxing At Camarillo'' nagrano w kwartecie.
Wracając do wypowiedzi samego Jarka Śmietany, dotyczącej słuchania tego albumu po latach -zdecydowanie przyznaję Mu rację. To płyta ponadczasowa, której doskonale słucha się po upływie ponad ćwierćwiecza od momentu zarejestrowania nagrań i podobnie będzie zapewne po upływie kolejnych dziesięcioleci. Ile dziś powstaje takich albumów?
Robert Ratajczak
__________________________________________________________________________________________
Jarosław ŚMIETANA: From One To Four /LP 1986, Poljazz / CD Anex/
(LP str.A:) Crazy Folk Song; Ornitology; Relaxing At Camarillo; Two Coloured Girl; Tangerine; (LPstr.B:) Scandinavian Song; Body & Soul; Conno; Bluessette; Slow Taste; My One & Only Love.
muzycy:
Jarosław Śmietana - gitary
oraz:
Piotr Baron - saksofony, syntezator, instr.klawiszowe
Janusz Muniak - saksofon
Antoni Dębski - instr.klawiszowe, gitara basowa
Krzysztof Ścierański - gitara basowa
Jacek Pelc - instr.perkusyjne
___________________________________________________________________________________________
omówienia innych płyt Jarka Śmietany:
____________________________________________________________________