│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

4.5.14

Goran KOJIC Trio /2014/

Schlafied Nr.1; Es werde Pech; Stambol (trad.); Evolution R; Abschiedsmarsch; Trilogie; Schlaflied Nr.4; Schmalz for You; Kleines Ende (Mali Kraj).


[more]

W roku 2011 pianista z Bośni i Herzegowiny Goran Kojic rozpoczął działalność własnego tria, które współtworzy wraz z niemieckim kontrabasistą Jonasem Hoenigiem i chorwackim perkusistą Mirko Perenčevićem. Styl formacji charakteryzują nieparzyste rytmy i harmonie, a kompozycje w dużej mierze inspirowane są ludową muzyką Bałkan.
W marcu 2014 roku nakładem wytwórni HGBS ukazała się wyśmienita płyta tria, w dwóch utworach (''Stambol'' i ''Trilogie'') uzupełniona o brzmienie akordeonu, na którym gościnnie w składzie formacji zagrał Jordan Djevic. Album wypełniło osiem kompozycji Gorana Kojica, plus wyśmienita suita, będąca interpretacją ludowej pieśni ''Stanbolo''.
Album emanuje wyjątkowym czarem, jaki porywa nas już od pierwszych dźwięków rozpoczynającego płytę tematu ''Schlaflied Nr.1'', którego inną odsłonę poznajemy pod indeksem 7 (''Schlaflied Nr.4''). Piękny, klasycyzujący motyw wybrzmiewa z gracją i elegancją wywołując jednocześnie uczucie smutku i melancholii.
Akustyczna miniaturka ''Es werde Pech'' podtrzymująca klimat poprzedza piękną tradycyjną pieśń ''Stambol'' zaśpiewaną w języku chorwackim przez perkusistę składu -Mirko Perencevica. ''Stambol'' niespodziewanie przeradza się w kilkunastominutową jazzową suitę pełną wyśmienitych partii każdego z instrumentalistów, czyniąc z utworu jedną z najważniejszych i najpiękniejszych części całej płyty. Doskonale w całość wkomponowano partię akordeonu Jordana Djevica, potęgującą etniczny przekaz utworu. Świetna praca perkusji, doskonały Jonas Hoening grający na gitarze basowej i oczywiście ponad wszystkim fortepian lidera, świetnie dialogujący z akordeonem. Zmienny nastrój i metrum utworu czyni go na tej płycie jedyną w swoim rodzaju ''perłą'' mieniącą się rozmaitymi barwami. Na koniec powraca główna linia melodyczna pieśni i przejmujący wokal sprowadzając nas do punktu jaki posłużył muzykom do stworzenia tej wyjątkowej pod każdym względem suity.
''Evolution R'' zmienia tempo albumu potęgując tym samym dramaturgię. W czwartej minucie jednak pojawia się swingujący motyw, przypominający nam iż mamy do czynienia z albumem pełnym zaskakujących, innowacyjnych rozwiązań. Rozwiązań doprawdy wyśmienicie sprawdzających się w tej konwencji.
10-minutowa ''Trylogia'' (''Trilogie'') to obok ''Stanbolo'' najbardziej monumentalny i złożony utwór na całym albumie. Wzniosły, dominujący motyw melodyczny wygrywany w pierwszej części akordowo przez Kojica na fortepianie, przechodzi w styl fusion części drugiej (pojawia się elektryczne piano i ponownie na płycie akordeon Jordana Djevica), by sfinalizować ową trylogię impresyjnym, spokojnym i kojącym aktem trzecim.
Duże wrażenie robią też miniatury fortepianowe lidera. Jedną z nich jest urokliwa melodia ''Schlaflied Nr.4''
Ogromny entuzjazm, improwizacje i piękne linie melodyczne jakie poznajemy na płycie, tworzą wyjątkową atmosferę. Niejednokrotnie utwory emanują melancholią, innym razem lekkością i optymizmem. Płyta wyśmienita!


Robert Ratajczak


o płycie przeczytasz również: TUTAJ


__________________________________________________________________________________________


 Goran KOJIC Trio /CD 2014, HGBS/
Schlafied Nr.1; Es werde Pech; Stambol (trad.);Evolution R; Abschiedsmarsch; Trilogie; Schlaflied Nr.4; Schmalz for You; Kleines Ende (Mali Kraj).


skład:
Goran Kojic - fortepian
Jonas Hoenig - kontrabas, gitara basowa
Mirko Pedencevic - instr. perkusyjne, śpiew
oraz:
Jordan Djevic - akordeon


___________________________________________________________________________________________




Poniżej opisy innych płyt wytwórni HGBS: 



              


Aktualności z HGBS: