Portret damy; Zazdrość i medycyna; Trędowata, część 1.; Trędowata, część 2.; Przygody pana Michała; Ziemia obiecana; Cwał; Bram Stoker's Dracula; Bilans kwartalny; Smuga cienia; kronika wypadków miłosnych; Rodzina Połanieckich.
[more]
Już od dobrych kilkunastu lat Kuba Stankiewicz zdecydowanie należy do grona najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych. Nominowany w 2013 roku do prestiżowego Fryderyka za album "Spaces" (2013), pianista na kolejnym swym albumie oddaje hołd jednemu z bezsprzecznie największych polskich kompozytorów przełomu wieków - Wojciechowi Kilarowi. Co więcej; zadania tego muzyk podjął się samodzielnie, nagrywając album, zatytułowany po prostu: ''Kilar'' w konwencji solo piano.
Nieodżałowany Wojciech Kilar oprócz komponowania muzyki klasycznej, był również wybitnym twórcą muzyki filmowej. Ilość filmów, do których napisał muzykę przyprawia o przysłowiowy ból głowy. Do najsłynniejszych filmów ilustrowanych muzyką Kilara należą niewątpliwie: ''Sami swoi'' (1967), ''Lalka'' (1968), ''Przygody pana Michała'' (1969), ''Rejs'' (1970), ''Ziemia obiecana'' (1974), ''Trędowata'' (1976), ''Rodzina Połanieckich'' (1978), ''Dracula'' (1992), ''Śmierć i dziewczyna'' (1994), ''Dziewiąte wrota'' i ''Pan Tadeusz'' (1999), ''Pianista'' i ''Zemsta'' (2002). Zadziwiające jest jak szeroki jest dorobek Wojciecha Kilara jeśli chodzi o muzykę filmową i ileż to doskonale znanych i od razu rozpoznawalnych tematów skomponował.
Stankiewicz, jako pianista obdarzony wyjątkowym liryzmem okazał się wyjątkowym interpretatorem filmowych tematów Kilara, ozdabiając je romantyczną przestrzenią, melancholią i subtelnością, właściwą tylko najlepszym pianistom. W strukturę tematów Kilara, Stankiewicz umiejętnie wplata typowo jazzowe, improwizowane nuty, niejednokrotnie odkrywając w tej muzyce nieznane dotąd wartości. Doskonałym przykładem tej tezy jest choćby dwuczęściowa ''Trędowata'', w interpretacji Stankiewicza uciekająca od pierwotnej linii melodycznej w nieznane dotąd improwizowane obszary. Mimo to każda improwizowana partia na płycie podobnie jak znajduje swe miejsce ''odpływu'', tak w idealnym momencie bezbłędnie powraca do głównego nurtu kompozycji. Każdy dźwięk zagrany przez pianistę zawiera wielki szacunek i respekt przed kompozycyjnym geniuszem Kilara.
Robert Ratajczak
__________________________________________________________________
Kuba STANKIEWICZ: Kilar /CD 2013, V-Records/
Portret damy; Zazdrość i medycyna; Trędowata, część 1.; Trędowata, część 2.; Przygody pana Michała; Ziemia obiecana; Cwał; Bram Stoker's Dracula; Bilans kwartalny; Smuga cienia; kronika wypadków miłosnych; Rodzina Połanieckich.
________________________________________________________________________________________
opis płyty ''Spaces'' na blogu Babskim Uchem:
________________________________________________________________________________________
opisy innych płyt V-Records:
___________________________________________________________________________________________