│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

16.6.14

Ethno Port Poznań 2014 /2014/

Renata Rosa: Na janela do dia; Dhafer Youssef: Blending Souls & Shades (to Shiraz); Jambinai: Time Of Extinction; Charming Hostess: Si Veriash La Rana; Hossen Alizedah & Pejman Hadadi: Forever; Taksim Trio: Bicare; Ganesh-Kumaresh: Raagan Gabhira Nattai; Fanfare Ciocarlia & Adrian Raso: Django; Pekko Kappi: Sonja; Les Tambours De Brazza: Muinda Ngunza; Karolina Cicha & Spółka feat. Bart Pałyga: Za rieczkaju; Trebunie-Tutki & Twinkle Brothers: Mój Dom / The Day I Build My House; Sondorgo: Jaka; Transkapela: Gheorghe's Swing.


[more]

Tradycją Festiwalu Ethno Port Poznań, którego misją jest doroczne przedstawianie najciekawszych wykonawców z całego świata, jacy w tworzonej przez siebie muzyce zawierają elementy etniczne danego rejonu, są dorocznie wydawane dla potrzeb stacji radiowych płyty promocyjne, zawierające nagrania wykonawców biorących udział w kolejnych odsłonach Festiwalu. Wydawnictwu każdorazowo towarzyszy estetyczna książeczka zawierająca informacje dotyczące wszystkich wykonawców. Płyta towarzysząca 7.edycji Ethno Port w roku 2014 zawiera 14 nagrań -wizytówek artystów z Polski, Tunezji, Rumunii, Indii, Korei, Węgier, Republiki Konga, Turcji, USA, Finlandii, Jamajki, Brazylii i Iranu.
Płytę otwiera Renata Rosa -jedna z najbardziej wyrazistych i charakterystycznych współczesnych brazylijskich wokalistek, a zarazem wyjątkowa mistrzyni autochtonicznej polifonii wokalnej i gry na instrumencie rabeca, będącym brazylijską odmianą skrzypiec.
Z najnowszego albumu Dhafera Youssefa ''Birds Requiem'' (2014) wybrano utwór ''Blending Souls & Shades''. Dhafer Youssef wyjątkowo zgrabnie i umiejętnie łączy estetykę dalekowschodnich brzmień z jazzem i rockiem progresywnym. Gra na lutni oud, którą jednak traktuje w sposób charakterystyczny dla rockowej gitary.
Progresywna koreańska formacja Jambinai okazała się jedną z największych niespodzianek Ethno Port Poznań 2014. Od muzycznego szeptu aż po rozdzierający dźwiękowy krzyk. Koreańczycy efektownie łączą ciężki postrock i industrial z brzmieniami tradycyjnych ludowych instrumentów.
Zespół Charming Hostess, protegowany przez samego Johna Zorna (wytwórnia płytowa Tzadik) to amerykańska grupa złożona z artystów kilku nacji,  jaka w iście amerykański sposób postrzega muzykę Żydowskiej Diaspory, Bałkan, Turcji i Arabii. To zarazem najstarsze nagranie w tym zestawie -utwór ''Si Veriash La Rana'' pochodzi z albumu ''Sarajevo Blues'' z 2004 roku.
Kolejne trzy utwory na płycie zabierają nas w nastrój zadumy i kontemplacji. Genialny duet z Iranu jaki po koncertach w m.in.Toronto Centre for the Arts i Carnegie Hall, usłyszeliśmy również w Poznaniu, to kolejne nagranie tej kompilacji. Nominowany do Grammy Awards perski mistrz instrumentu setar (nie mylić z sitarem- choć brzmieniem go przypominający) -Hossein Alizadeh i grający na instrumencie perkusyjnym tombak -Pejman Hadadi.
Nastrój podtrzymuje tureckie Taksim Trio, które w muzykę ludową zgrabnie wplata improwizacje oscylujące wokół stricte jazzowej estetyki. Klarnet, ludowa gitara kanun i przede wszystkim wyjątkowy instrument strunowy, zapewniający w równej mierze nieprzewidywalne improwizowane solówki, jak i podkład rytmiczny -kanun, którego wytrawnym wirtuozem jest Aytac Dogan.
Zakończeniem tej wyśmienitej trylogii jest utwór ''Raagam Gambhira Nattai'' hinduskich braci Ganesh-Kumaresh, jacy czarują nas muzyką karnatycką południowych Indii. Obecni na muzycznej scenie od 1972 roku, bracia jacy w przeszłości współpracowali m.in. z legendarnym Johnem McLaughlinem i Zakirem Hussainem, są także twórcami muzyki do wielu bollywoodzkich filmów.
Po blisko 18. minutach zadumy ruszamy w tan wraz z kilkunastoosobową orkiestrą dętą z Rumunii -Fanfare Ciocarlia (Śpiew Skowronka), prezentującej w bardzo przebojowym stylu muzykę nasyconą bałkańskim rytmem z charakterystycznym ''przytupem''. Potężne brzmienie dęte, ale także mnóstwo świetnie wpasowanych solówek poszczególnych dęciaków i wirtuozerska gitara charakteryzuje utwór dedykowany Django Rheinhardtowi, nagrany przez Fanfare Ciocarlia wraz z Adrianem Rasso (''Django'').
Finśka formacja Pekko Kappi & K.H.H.L. i utwór ''Sonja'' to mieszanka demoniczności heavy metalu i klimatów neofolkowych. Pekko Kappi gra na zmodyfikowanej starofińskiej lirze smyczkowej podłączonej do wzmacniacza i niejednokrotnie traktowanej z żywiołowością właściwą gitarzystom rockowym. W muzykę starofińską i pieśni runo, muzycy wplatalją elementy rocka i bluesa, czego efektem jest swego rodzaju eksperymentalny, anarchiczny chaos.
Kongijska formacja Les Tambours De Brazza opiera swe brzmienie na bębnach ngoma. Pełna radości piosenka ''Muinda Ngunza'' charakteryzuje się rytualnym rytmem i optymistycznym przyśpiewem. Aby odkryć jednak w pełni czar Les Tambours De Brazza trzeba jednak udać się na koncert formacji i  zobaczyć charakteryzujący się wyjątkowo dopracowaną choreografią show, oparty na rytualnym tańcu czarnoskórych muzyków jednocześnie grających na ogromnych bębnach. Dzięki Ethno Portowi mieliśmy tę okazję właśnie w 2014 roku.
Karolina Cicha & Spółka za projekt zatytułowany „Wieloma językami”, nagrodzeni zostali w 2013 roku główną nagrodą podczas XVI Festiwalu „Nowa Tradycja”. Płytę ''Wieloma językami / 9 Languages'' (2013) wypełniają pieśni śpiewane m.in. po ukraińsku, litewsku, rosyjsku, romsku, białorusku, oraz w jidysz i esperanto. Instrumentarium jakie towarzyszy artystom to m.in. morinhuur, dotar, drumla, duduk, akordeon, fujarka i mandola, nasycone efektami generowanymi elektronicznie. Z tej płyty na kompilację ''Ethno Port Poznań 2014'' wybrano transowy utwór ''Za rieczkaju''.
Legendarna jamajska grupa reggae -Twinkle Brothers obecna na muzycznej scenie od blisko 45 lat i od samego początku prowadzona przez charyzmatycznego wokalistę Normana Granta 20 lat temu spotkała się z muzykującą od pokoleń rodziną z Białego Dunajca tworzącą ludową kapelę ludową Trebunie Tutki. Efektem jest wspólnie tworzona muzyka będąca zgrabną mieszanką reggae z góralskim folklorem. Mimo, iż zdawać by się mogło iż ta eksploatowana od lat konwencja muzyczna z czasem się przejadła -muzyka pod hasłem: Trebunie Tutki & Twinkle Brothers, ciągle znajduje się na topie. Świadectwem ciągłego zapotrzebowania na jamajsko-góralski mix niech będzie fakt, iż kolejna wspólna płyta obu zespołów: ''Songs of Glory / Pieśni Chwały'' (2008), z której pochodzi zamieszczone na tej składance nagranie, zyskała w Polsce status Złotej Płyty sprzedając się w nakładzie 15 tys. egzemplarzy.
Kolejne nagranie w tym festiwalowym zestawie ''Joka'', to popis wyjątkowej wirtuozerii na instrumentach strunowych Węgrów. Rodzinny skład zespołu Sondorgo istniejącego na etnicznej scenie już od blisko 20 lat opiera swe brzmienie na tamburze -rodzaju niewielkiej i niepozornie wyglądającej mandoliny. Grupa złożona z braci, kuzynów i przyjaciół z miasta Szentendre raczy nas wyjątkowym popisem.
Na koniec Transkapela obchodząca w 2014 roku 10-lecie istnienia. Zespół prowadzony od początku przez wirtuoza cymbałów Roberta Wasilewskiego -solidna dawka brzmienia wywodzącego się z bogatej kultury Transkarpatii.
Świetna kompilacja, będąca zarazem doskonałą wizytówką aktualnych trendów w muzyce etnicznej, a przede wszystkim jedyna w swoim rodzaju doskonała dźwiękowa pamiątka kolejnej edycji Ethno Port Poznań.


Robert Ratajczak


__________________________________________________________________________________________


Ethno Port Poznań 2014 /CD 2014 (2004-2014), CK Zamek/
Renata Rosa: Na janela do dia; Dhafer Youssef: Blending Souls & Shades (to Shiraz); Jambinai: Time Of Extinction; Charming Hostess: Si Veriash La Rana; Hossen Alizedah & Pejman Hadadi: Forever; Taksim Trio: Bicare; Ganesh-Kumaresh: Raagan Gabhira Nattai; Fanfare Ciocarlia & Adrian Raso: Django; Pekko Kappi: Sonja; Les Tambours De Brazza: Muinda Ngunza; Karolina Cicha & Spółka feat. Bart Pałyga: Za rieczkaju; Trebunie-Tutki & Twinkle Brothers: Mój Dom / The Day I Build My House; Sondorgo: Jaka; Transkapela: Gheorghe's Swing.


___________________________________________________________________________________________


opisy poprzednich kompilacji ''Ethno Port Poznań'':