│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

1.7.14

Hautzinger - Fujak - Sores: Live In Brussels /2013/

 Part I; Part II; Part III.

Nagrany na żywo w Odeon Studio 120 w Brukseli materiał wydany w bardzo oryginalnej formie na płycie wytwórni Hevhetia, przynosi muzykę powstałą na skutek oryginalnego i niekonwencjonalnego języka muzycznego. Język ten powstał z połączenia osobowości trojga artystów: austriackiego trębacza Franza Hautzingera (grającego na ćwierćtonowym instrumencie), słowackiego muliinstrumentalisty Julo Fujaka i węgierskiego eksperymentatora muzycznego oraz konceptualnego performera -Zsolta Soresa. Efekt oscylujący na pograniczu awangardy, pod postacią 47-minutowego zapisu jest jednoznacznym świadectwem bezpośredniości ich artystycznego wyrazu kształtującego się w czasie rzeczywistym. Znaczenia dokonanym zapisom nadaje niewątpliwie fakt, iż za rejestrację, mix i mastering nagrań odpowiedzialny był legendarny już dziś inżynier dźwięku Michel W. Huon (w przeszłości współpracujący m.in. z Art Ensemble of Chicago i Cecil Taylor).
Polscy słuchacze mogą doskonale pamiętać solowy koncert trębacza składu -Franza Hautzingera podczas Sopot Jazz Festival 2013. Wirtuoz ćwierćtonowej trąbki, na której gra od 1997 roku, dysponuje własnym, niepowtarzalnym brzmieniem, będącym wypadkową jego własnego wypracowanego sposobu gry z subtelnymi zapożyczeniami techniki takich mistrzów jak Kenny Wheeler czy Steve Noble. Jego oryginalny sposób gry, krytycy nazywają ''kosmosem dźwięku'', a po kilkunastu latach działalności na międzynarodowej scenie awangardowej, Hautzingera uważa się za muzyka, który w czasach kiedy post-modernizm należy do historii, potrafił niemal od podstaw zdefiniować brzmienie trąbki. 
Spotkanie Franza Hautzingera z dwojgiem szamanów preparowanych dźwięków, jakimi są Fujak i Sores zaowocowało odkryciem świeżego i intuicyjnego sposobu tworzenia muzyki. Odmienne koncepcje czasu, przestrzeni i impulsu udało się na ''Live In Brussels'' umieścić w spójnych ramach dźwiękowych, tworząc tym samym zupełnie nowy język i przekaz muzyczny. 
Na płycie znajdują się dwa długie, ok. 20-minutowe utwory przedzielone kilkuminutową spontaniczną granicą w postaci najbardziej trudnego w odbiorze fragmentu zdominowanego przez eksperymenty Soresa ze smyczkiem. 
Pomysłowe interakcje pełne są swoistej głębi, choć trudno zachwycać się tu wirtuozerią czy warsztatem instrumentalistów. Siłą tej muzyki są uwalniane poprzez niczym nie skrępowane improwizacje, emocje pełne wrażliwości i wyczucia. Hautzinger, Fujak i Sores nie starają się stworzyć typowej instrumentalnej harmonii, a niejednokrotnie wręcz potęgują brzmieniowe różnice. W przeciwieństwie jednak do wielu zapisów tego rodzaju, gdzie pojawia się atonalność -nie mamy tu do czynienia z groźbą zapanowania nad tym dźwiękowym mikrokosmosem, uciążliwej kakofonii. To muzyka, jaka emanuje wyjątkową integracją zmysłową i ujmuje klimatem. Nie zmienia to faktu, iż wysłuchaniu materiału należy przez 40 minut poświęcić się bez reszty i wyłączyć ze świata zewnętrznego.

Robert Ratajczak

_________________________________________________

 
Hautzinger - Fujak - Sores: Live In Brussels 
CD 2013, Hevhetia

Part I; Part II; Part III.

skład:
Franz Hautzinger - trąbka
Julo Fujak - fortepian, gitara basowa, procesor
Zsolt Sores - elektronika, altówka, obiekty

________________________________________________