│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

10.10.14

Erroll GARNER: Concert By The Sea /1955/




I'll Remember April; Teach Me Tonight; Mambo Carmel; Autumn Leaves; It's All Right with Me; Red Top; April in Paris; They Can't Take That Away from Me; How Could You do a Thing Like That to Me; Where or When; Erroll's Theme.



[more]

Słynny amerykański pianista i kompozytor Erroll Garner odszedł z tego świata już w roku 1977 jako schorowany człowiek nie działający już na jazzowej scenie od dwóch lat. Gdyby żył miałby dziś (rok 2014) 93 lata.
Erroll Garner rozpoczął karierę muzyka jazzowego mając 16 lat, grając zarobkowo w lokalnych zespołach. Po przeprowadzce do Nowego Jorku występował jako pianista zespołu Slama Stewarta, a wkrótce uformował własne trio. Szczyt jego popularności przypada na lata 50., kiedy właśnie nagrał płytę "Concert By The Sea" (to był rok 1955). Mimo iż Garner był samoukiem, nie znającym nut, nie przeszkodziło mu to w skomponowaniu tak monumentalnych utworów jak m.in. "Koncert na fortepian i orkiestrę" czy muzykę do filmu "A New Kind of Love" (w roku 1963).
Płyta ''Concert By The Sea'' to jego najsłynniejszy album nagrany 19 września 1955 roku w dawnym kościele bazy wojskowej w Kalifornii. Wszyscy krytycy piszący o płycie nie ukrywają iż akustyka tego kościoła była wyjątkowo nieprzychylna muzyce jazzowej, a i fortepian Garnera nie był dobrze nastrojony. Tak w ogóle to nagranie zrealizowano w sposób amatorski, zza kulis. Krążą nawet opowieści, iż koncert zarejestrował po prostu jeden z fanów dla własnego domowego użytku, a gdy zapis trafił w ręce manadżera pianisty -ten zdecydował się je przekazać wytwórni Columbia jako materiał na płytę. Jeśli to prawda - to nadzwyczajny fenomen, iż powstała tak wyjątkowa płyta, o której przeczytać można dziś w każdej szanującej się encyklopedii jazzu, a opiniotwórcze media muzyczne jak AllMusic czy The Penguin Guide, przyznają albumowi najwyższe z możliwych noty. Po publikacji materiału przez wytwórnię Columbia okazało się, iż mamy do czynienia z materiałem rewelacyjnym, jaki (co miało okazać się z upływem lat) stał się jednym z kamieni milowych jazzowej pianistyki.
Płyta pierwotnie w roku 1955 ukazała się w wersji monofonicznej (w wersji stereo longplay wydano dopiero w 1970 roku). Mam oczywiście ten album również w wersji stereo, w formie płyty CD, ale nic nie zastąpi płyty w takiej formie w jakiej pierwotnie została opublikowana, a słyszane spod igły gramofonu trzaski dodają historycznym nagraniom i oryginalnemu longplayowi dodatkowego smaku.
Płyta powszechnie znana jest z okładki na której na skalistym brzegu wzburzonego morza w dolnym lewym rogu tańczy dziewczyna. Okładka  historycznego wydania tej płyty sprzed grubo ponad 40 lat jest inna; na skalistym dnie morza pośród meduz i muszli leżą rozstrzaskane klawisze fortepianu.
W programie albumu znajdziemy tylko dwie autorskie kompozycje pianisty. Resztę płyty wypełniają zniewalające wręcz wersje takich standardów jak m.in.: ''I'll Remember April'', słynny temat ''Autumn Leaves'', kompozycja Cole'a Portera - ''It's All Right with Me'', ''Red Top'' Lionela Hamptona, ponadczasowy ''April in Paris'', ''They Can't Take That Away from Me'' George'a i Iry Gershwinów, czy ''Where or When" słynnej spółki Richard Rodgers - Lorenz Hart.
Bezsprzecznie: kanon wszechczasów muzyki jazzowej.


Robert Ratajczak


____________________________________________________________________________________


  


Erroll GARNER: Concert By The Sea /1955 / LP 1970, Supraphon / CD 2010 (1969), CBS/
(LP str.1:) I'll Remember April; Teach Me Tonight; Mambo Carmel; Autumn Leaves; It's All Right with Me; (LP str.2:) Red Top; April in Paris;
They Can't Take That Away from Me; How Could You do a Thing Like That to Me; Where or When; Erroll's Theme.


skład:
Erroll Garner – fortepian
Eddie Calhoun – kontrabas i
Denzil Best – perkusja


____________________________________________________________________________________