Noel; C64; To Bed; Bon Ami; Mirrorman; Marseille; Nachtstrom; Tag 2; Lilo & Max; The Terrace; Fine Days; Dimitri; Delhi News; Someone Alive; Whatchagonnado; New I.D.; The Kite; Ballhaus Rubeau; Patient (like the water); Wonderworld; Swing Ur Soul.
[more]
Hellmut Hattler to muzyk, który od ponad czterdziestu lat zajmuje bardzo ważne miejsce jako basista zarówno jazzowy jak i rockowy. W roku 1971 był jednym z założycieli progresywnego zespołu Kraan, utożsamianego z nurtem krautrock. W zespole tym grał przez cały czas jego istnienia aż do roku 1983, a także w trakcie późniejszych okazjonalnych jego reaktywacji. Równolegle z pracą w zespole, Hatler nagrywał solowe płyty (do roku 2011 opublikował dziewięć albumów). Kolejnym etapem jego twórczości była formacja Tab Two założona wraz z trębaczem Joo Krausem (1992-1999). Hellmut Hattler na przestrzeni lat współpracował z wieloma artystami, spośród których wymienić warto m.in. Michaela Breckera, Billy'ego Cobhama, Joachima Kuhna, Erniego Wattsa, Alphonse'a Mouzona czy Nippy Noyę.
W ostatnich latach muzyk zainspirowany brzmieniami elektronicznymi stworzył projekt stylizowany na elektroniczne brzmienia klubowe z dużym wpływem jazzu i rocka.
Do nagrania płyty ''The Big Flow'' (2006) Hellmut Hattler zaprosił grono doskonałych artystów jakimi są: młoda wokalistka Fola Dada, której śpiew zdominował większość nagrań, czy odpowiedzialni za elektronikę i programowanie bitów: Albi Husen, Uwe Jahnke i Sebastian Studnitzky grający również na instrumentach klawiszowych i trąbce.
Wydany pięć lat później album ''Gotham City Beach Club Suite'' (2011) okazała się płytą, która niewątpliwie umocniła pozycję formacji Hattler, a jednocześnie pozycją, która dobitnie udowodniła, iż jej lider będący od blisko 40 lat jednym z najlepszych basistów niemieckich, potrafił doskonale odnaleźć się w realiach muzyki XXI wieku.
Co prawda ''łza się w oku kręci'', gdy wspominamy poczynania Hattlera z czasów legendarnego Kraanu, a jednak w produkcjach muzycznych zdominowanej przez elektronikę jego obecnej twórczości odnajdziemy, mimo jej typowo użytkowej formy, mnóstwo wartościowych elementów, jakie wyróżniają zespół pośród innych formacji hołdujących klubowemu brzmieniu.
Przekonuje o tym także najnowsza pozycja w dyskografii muzycznego zjawiska, jakim jest Hattler -dwupłytowy album ''Live Cuts II'', będący kolejnym zbiorem koncertowych nagrań formacji, zarejestrowanych podczas siedmiu różnych występów na niemieckich scenach.
W stabilnym od lat składzie zespołu znajdziemy poza liderem: wokalistkę Folę Dadę, a także gitarzystę znanego m.in. z formacji Pata Metheny'ego i Alphonse'a Mouzona - Torstena de Winkel i perkusistę Oliego Rubowa (obaj grający wcześniej z Hattlerem w formacji Tab Two).
W repertuarze albumu dominują utrzymane w średnim rytmie utwory nasączone co prawda dużą dawką elektroniki, lecz nie wolne od wyśmienitych, rozbudowanych partii instrumentalnych.
Miłośnikom nowoczesnego r'n'b przypadnie zapewne do gustu częściowo rapowany, senny temat ''Bon Ami'', skomponowany przez Hellmuta Hattlera wraz z doskonałym pianistą Sebastianem Studnitzkym, jakiego ostatni album ''KY -The String Project'' (2013), oparty na zestawieniu brzmienia trąbki i fortepianu z konwencją kwartetu smyczkowego zyskał ogromne uznanie na całym świecie.
Wokalistka formacji - Fola Dada, doskonale sprawdza się w repertuarze formacji, operując swym nasączonym charakterystycznym brzmieniem głosem w doskonały sposób.
Bardzo ważnym elementem brzmienia zespołu jest nadający wielu utworom posmaku orientu, sitar na którym gra gitarzysta formacji - Torsten de Winkel. Jak wspaniały efekt uzyskuje Hattler dzięki sitarowi, przekonać się możemy choćby w trakcie ''Marseille'' (pierwotnie z płyty: ''The Big Flow'', 2006), czy przebojowego utworu ''Dimitri'' (pamiętanego z wersji studyjnej zamieszczonej na albumie: ''Gotham City Beach Club Suite'', 2011).
Ogromne wrażenie robią rozbudowane koncertowe wersje instrumentalnych tematów Hattlera, jak choćby tajemniczy, pełen swego rodzaju głębi i niewyobrażalnie wręcz wciągający utwór ''Nachtstrom'', odwołujący się do progresywno - rockowych fascynacji Hellmuta Hattlera z okresu legendarnej formacji Kraan. To prawdziwy skarb pierwszej płyty albumu.
Ciekawostką na pierwszym dysku jest pełna wyjątkowej gitarowej wirtuozerii Torstena de Winkela, akustyczna miniaturka: ''Lilo & Max'', doskonale przechodząca w kolejny temat: ''The Terrace''. Ten ponad 10-minutowy fragment odwołuje się z jednej strony do estetyki flamenco, z drugiej - do rytmów latynoskich. W grze Hellmuta Hattlera z kolei odnajdziemy niewątpliwe wpływy techniki stosowanej na gitarze basowej przez Stanleya Clarke'a. Świetnie prezentują się tu też żywiołowe partie perkusji Oliego Rubowa, który niejednokrotnie robi wrażenie wzniecającego i ''nakręcającego'' obu gitarzystów. Doskonała pełna wykwintnych improwizacji część albumu!
Drugą płytę z ''Live Cuts II'' otwiera wyjątkowy ''killer'' w tym zestawie - fascynujący i hipnotyzujący temat: ''Delhi News'', oparty na pulsującym, niemal transowym rytmie perkusji, grających unisono sitarze i gitarze basowej, oraz generowaną komputerowo elektroniką. Trudno doprawdy nie podkręcić głośności podczas tych pełnych swoistego żaru 8 minut!
Ciekawie wypada utwór z gościnnym udziałem (także śpiewającego w tym utworze) trębacza Joo Krausa: ''Patient'', nasuwający poprzez zastosowanie trąbki skojarzenia z estetyką preferowaną przez inną niemiecką formację - Nighthawks.
''Live Cuts II'' to album mieniący się rozmaitymi muzycznymi barwami zmieniającymi się niczym mozaiki w kalejdoskopie. Niektóre z utworów doskonale sprawdzić się mogą na dyskotekowych parkietach, inne wymagają bardziej kontemplacyjnego odbioru z słuchawkami na uszach, bądź w zamkniętym pokoju, przy wysoko ustawionym potencjometrze głośności.
Okazuje się, iż ta muzyka brzmi na żywo z zastosowaniem bardziej rozbudowanych partii solowych równie fascynująco, co dokonane w sterylnych warunkach studyjnych albumy Hattlera.
Obowiązkowy bis po wysłuchaniu całości to oczywiście ''Delhi News'' otwierający drugą płytę.
Premiera albumu 29 sierpnia 2014
Robert Ratajczak
o albumie przeczytasz również: TUTAJ
____________________________________________________________________________________
HATTLER: Live Cuts II /2 CD's 2014, Bassball Recordings/
CD 1: Noel; C64; To Bed; Bon Ami; Mirrorman; Marseille; Nachtstrom; Tag 2; Lilo & Max; The Terrace; Fine Days; Dimitri;
CD 2: Delhi News; Someone Alive; Whatchagonnado; New I.D.; The Kite; Ballhaus Rubeau; Patient (like the water); Wonderworld; Swing Ur Soul.
muzycy:
Fola Dada - wokal
Torsten de Winkel - gitary, e-sitar
Hellmut Hattler - gitara basowa, wokal
Oli Rubow - perkusja
Daniel Staemmler - live sound
gościnnie:
Joo Kraus - trąbka, wokal
Juergen Schlachter - perkusja
____________________________________________________________________________________
opisy poprzednich płyt formacji Hattler: