│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

13.10.14

VEIN feat. Dave LIEBMAN: Jazz Talks /2014/

All the Things You Are; Negative Space; Small Talk 1; Stories of a Century; Black Tortoise; Jammin' in the Children's Corner; Small Talk 2; Autumn Leaves; Clear Light; Walking With a Start; Small Talk 3; April in Paris; You and the Night and the Music.


[more]

Szwajcarskie trio Vein tworzą bliźniacy Michael i Florian Arbenz, grający kolejno na fortepianie i perkusji, oraz kontrabasista Thomas Lahns. Trio powołano do życia w 2006 roku i w tym czasie formacja dorobiła się już kilku gorąco przyjętych przez miłośników jazzu albumów, w tym płyt tak szczególnych, jaką był album wypełniony interpretacjami na trio jazzowe tematów z opery George'a Gershwina ''Porgy and Bess'' (''Vein Plays Porgy And Bess'', 2011), czy koncertowy krążek nagrany wraz z Dave Liebmanem (''Lemuria'', 2013). Artyści cały czas bardzo intensywnie koncertują; w samym tylko 2012 roku Vein zagrali aż w jedenastu krajach, wszędzie zyskując ogromny aplauz i uznanie. Ósmym albumem tria jest ''Vote for Vein'' (2013), jaki wypeniają autorskie kompozycje każdego z instrumentalistów, a kolejną pozycją w dyskografii zespołu jest drugi już (tym razem studyjny) album Szwajcarów nagrany wraz z legendarnym saksofonistą Davem Liebmanem, jakiego grę tak niedawno podziwialiśmy na albumie ''Blue Rose'' (2013), nagranym wraz z Johnem Stowellem. Płyta nosi tytuł ''Jazz Talks'' i poza kompozycjami muzyków tria (Michael Arbenz, Thomas Lahns i Florian Arbenz) oraz Liebmana, zawiera również takie standardy jak m.in.: ''All the Things You Are'' Jerome Kerna i ''Autumn Leaves'' Josepha Kosmy. Materiał zarejestrowano podczas sesji w Idee und Kland Studio, 5 grudnia 2013 roku. Podobnie jak wcześniejsze płyty Vein, płytę firmuje wytwórnia Unit Records.
Nagrania wypełniające ''Jazz Talks'' to w większości urocze króciutkie dźwiękowe miniaturki, będące rodzajem tytułowych ''jazzowych pogaduszek'', czy też wymianą instrumentalnych impresji dotyczących poszczególnych tematów. Ten swoisty konglomerat europejskiego postrzegania improwizacji z amerykańską duszą tkwiącą w legendarnym saksofoniście, a zarazem zetknięcie się z sobą muzyków wywodzących się z dwóch różnych pokoleń, przynosi doprawdy wyśmienity efekt.
Subtelna i stonowana gra Liebmana, stanowi idealny kontrapunkt dla żywiołowości szwajcarskich muzyków. Powstał album bezwarunkowo wciągający już od pierwszych minut.
Po dość stonowanej interpretacji standardu Jerome Kerna: ''All the Things You Are'', niezwykłe emocje uwalniają się podczas tematu Liebmana: ''Negative Space'', znanego z wcześniejszej interpretacji kompozytora wraz z Paolo Benedettinim, Roberto Tarenzim i Tonym Arco z 2008 roku. Tu Liebman odkrywa w pełni swe zachwycające oblicze jazzowego improwizatora, bez skrupułów łamiącego przyjęte formuły.
Okazją to głębszego zasłuchania się w zdecydowanie luźne formy muzyczne są także trzy improwizowane miniaturki ''Small Talk 1-3'', rozrzucone pośród nagrań wypełniających album, niczym rodzaj dźwiękowych przerywników pomiędzy regularnymi kompozycjami, oraz pełen szaleńczych partii saksofonu utwór: ''Jammin' in the Children's Corner''.
Pośród najbardziej rozszalałych improwizacyjnie tematów, nie można pominąć też utworu ukrytego pod numerem 10: ''Walking With a Start'', pełnego atonalnych partii Liebmana, szaleńczej galopady kontrabasu (plus porywające solo na koniec), agresywnych akordów fortepianu i transowej pracy perkusji.
Żar i pokład wyjątkowych emocji instrumentaliści uwalniają podczas wspólnego dzieła Liebmana i pianisty Michaela Arbenza: ''Stories of a Century''. Zachwycającą ekspresją emanuje tu każdy z muzyków, a rzęsiste solo Floriana Arbenza perfekcyjnie kwituje tę 7-minutową perełkę, czyniąc ją jednym z najciekawszych fragmentów ''Jazz Talks''.
Wytchnienie przynosi senny i kojący kameralny temat ''Black Tortoise''. To coś dla tych miłośników Liebmana, którzy ponad jego ekspresję i dynamikę stawiają wyjątkową zdolność kreowania balladowo - impresyjnego nastroju. Oprawa pod postacią pasaży fortepianu i dyskretnej pracy perkusji braci Arbenz oraz zachwycających partii kontrabasu Thomasa Lahnsa, zdaje się być w tym przypadku idealną dla saksofonu lidera.
Ktoś kiedyś powiedział: ''Ile razy można grać Autumn Leaves''. Okazuje się że wciąż można odkryć niespenetrowane dotąd obszary najsłynniejszego w świecie jazzu tematu węgierskiego kompozytora -Josepha Kosmy. Wersja jaką odkrywamy na ''Jazz Talks'' to prawdziwy skarb, jeszcze dalej podążający w improwizowane sfery, niż przyzwyczaili nas dotychczasowi wielcy interpretatorzy tego tematu.
Podobnie rzecz ma się w przypadku ''April in Paris'' Vernona Duke'a -tematu z 1932 roku (pierwotnie napisanego dla potrzeb broadwayowskiego musicalu ''Walk a Little Faster'').
''Clear Light'' to temat znany już z poprzedniej płyty szwajcarskiego tria (''Vote for Vein'', 2013) - ale tylko pozornie. Na ''Jazz Talks'' kompozycja Michaela Arbenza dzięki dźwiękom drewnianego fletu prostego (Liebman), nabiera stricte etnicznego posmaku, a grana techniką arco partia Thomasa Lahnsa wywołuje doprawdy prawdziwe dreszcze.
Co tu dużo pisać; ''Jazz Talks'' to po prostu płyta perfekcyjna, potrafiąca przez całą godzinę trzymać słuchacza w napięciu, ofiarując ogrom wrażeń, zarówno dla miłośników tradycyjnych form, jak i poszukujących w muzyce improwizowanej ucieczek od ustalonych reguł.
Zachwycająca technika, piękne kompozycje. Precyzja niczym w szwajcarskim zegarku, a jednocześnie niewyobrazalna swoboda wyczuwalna w grze każdego z instrumentalistów.
Premiera grudzień 2014


Robert Ratajczak


o albumie przeczytasz również: TUTAJ


____________________________________________________________________________________


 VEIN feat. Dave LIEBMAN: Jazz Talks /CD 2014, Unit Records/
All the Things You Are; Negative Space; Small Talk 1; Stories of a Century; Black Tortoise; Jammin' in the Children's Corner; Small Talk 2; Autumn Leaves; Clear Light; Walking With a Start; Small Talk 3; April in Paris; You and the Night and the Music.


skład:
Dave Liebman - saksofony, flet
Michael Arbenz - fortepian
Thomas Lahns - kontrabas
Florian Arbenz - perkusja


_____________________________________________________________________________________


przeczytaj również: