Cameo; Kubrick / Camp Out; Nocturne; Imaginary Time; Marcie.
Niespełna trzydziestoletni pianista Pablo Held legitymuje się CV, którego pozazdrościć może mu niejeden starszy muzyk jazzowy. Jest trzykrotnym zdobywcą dorocznej Nagrody Jugend Jazz wręczanej podczas Festiwalu w Nordrhein-Westfalen, ma za sobą współpracę z legendarnym WDR Big Band, a jego dyskografia liczy ponad 20 płyt nagranych w rozmaitych konstelacjach, w tym pięć płyt autorskich firmowanych własnym nazwiskiem. Obecnie Pablo Held jest jednym z najbardziej cenionych niemieckich młodych talentów jazzowych, a zarazem jednym z najbardziej produktywnych niemieckich artystów ostatnich kilku lat. Pablo Held jeszcze przed ukończeniem 30 lat zdystansował niejednego muzyka jazzowego tworzącego na przestrzeni dziesięcioleci. Pełen wyjątkowej i imponująco szerokiej kreatywności i dojrzałości muzycznej pianista w 2013 roku postanowił poszerzyć brzmienie swego akustycznego tria o saksofon, flet i gitarę klasyczną, czego efektem był doskonały album ''Elders'' (2013).
Rok 2014 okazał się dla Pablo Helda czasem spełnienia marzenia, jakim było spotkanie się na scenie z Johnem Scofieldem - bezdyskusyjnie jednym z najważniejszych wirtuozów jazzowej gitary, a zarazem współtwórcą wielu projektów Największych spośród Największych jak choćby: Billy Cobham, George Duke, Gary Burton, Charles Mingus, Joe Lovano, Jack De Johnette czy Pat Metheny. Lista nazwisk Legend Jazzu z jakimi w różnych okresach swej twórczości współpracował Scofield wypełnia wiele stron każdej chyba encyklopedii jazzu jaka kiedykolwiek została wydrukowana. Od początku lat 70-tych jest niezwykle kreatywną postacią i jednym z najbardziej pożądanych muzyków sesyjnych, jednak jako prawdziwy innowator muzyczny został dostrzeżony w zespole wspomnianego Davisa, potrafiąc na Jego płytach odcisnąć piętno własnego sposobu postrzegania fusion. Takie albumy Milesa Davisa jak: ''Star People'' (1983), ''Decoy'' (1983) czy ''You're Under Arrest'' (1984) noszą wyraźne piętno fantazji i wyobraźni muzycznej Scofielda, co w przypadku płyt firmowanych nazwiskiem: Miles Davis jest rzeczą doprawdy niezwykłą. Także jego późniejsze wspólne płyty z Patem Metheny, Joe Lovano czy samym Gary Burtonem nasycone są jego oryginalnym i niepowtarzalnym sposobem postrzegania Muzyki.
Solowe płyty Sco (jak nazywa go wielu przyjaciół i fanów) to zupełnie inny rozdział, któremu poświęcić możnaby niejedną książkę. Każdorazowo jest to projekt świeży a niejednokrotnie zupełnie odmienny od poprzedniego, co niejednokrotnie wywołuje zaskoczenie zarówno w Świecie Muzyki jak i w gronie zagorzałych fanów Artysty. Takim właśnie projektem był choćby album Gitarzysty: ''A Moment's Peace'' (2011), w którym Sco zmierzył się m.in. ze standardami Beatlesów czy Gershwina. Poza własnymi przedsięwzięciami 63-letni dziś muzyk nieustannie angażuje się w rozmaite projekty jak np. udział w nagraniu płyty Herbiego Hancocka ''The New Standard'' (1996) czy albumu ''Friends. Music Of Jarek Śmietana'' (2014). W roku 2014 Sco zaskoczył nas płytą ''The Trio Meets John Scofield'' będącą rejestracją międzypokoleniowego koncertu jaki odbył się przed 2-tysięczną publiką 31 stycznia 2014 roku w Philharmonic Hall Cologne w Niemczech. Scofield wystąpił wraz z triem Pablo Helda, a program występu objął zarówno jego własne kompozycje jak napisane przez młodego pianistę.
Pablo Held Trio to formacja mająca za sobą już kilkuletnią praktykę w sferze wspólnego oddziaływania na siebie trzech osobowości jazzowych. Poza pianistą słyszymy wyśmienitą sekcję: Robert Landfermann (kontrabas) i Jonas Burgwinkel (perkusja).
Wśród pięciu długich, rozbudowanych w większości do kilkunastu minut utworów, znajdziemy dwie kompozycje młodego pianisty: rozpoczynającą koncert ''Cameo'' - często grywaną przez trio lecz nigdy dotąd nie opublikowaną na płycie i przejmujący ''Nocturne''. To piękne, impresyjne tematy przepełnione nostalgią, charakteryzujące się wyrazistą lecz nie nachalną melodyką osadzoną w ramach uniwersalnej jazzowej struktury. Klasyczne brzmienie fortepianu spod znaku Keitha Jarretta idealnie przeciwstawia się gitarze Mistrza.
Scofield sięgnął po kompozycję ''Kubrick'', jaką pierwotnie grywał z triem Medeski Martin & Wood, która zgrabnie przechodzi pod klawiszami Pablo Helda w temat ''Camp Out'' znany z płyty Gitarzysty nagranej dla Blue Note: ''What We Do'' (1993).
Album kończy 5-minutowa miniaturka jaką jest opracowana przez Pablo Helda transkrypcja ''Marcie'' Joni Mitchell, rok wcześniej opublikowana na wspomnianej na wstępie płycie pianisty: ''Elders'' (2013).
''The Trio Meets John Scofield'' to album naładowany porywającymi, pełnymi energii utworami, mieszającymi się w programie zarejestrowanego koncertu z subtelnymi i pełnymi wdzięku minutami do jakich niewątpliwie należy wspomniany ''Nocturne'', przynoszący wyjątkowe ukojenie pod postacią m.in. kapitalnej solówki Roberta Landfermanna.
Trio młodych niemieckich wirtuozów plus weteran jazzowej gitary - efekt doskonały!
Album ukazał się 4 listopada 2014
Robert Ratajczak
_____________________________________________________
Pablo Held: The Trio Meets John Scofield
CD 2014, Pirouet
Cameo; Kubrick / Camp Out; Nocturne; Imaginary Time; Marcie.
skład:
John Scofield - gitara
Pablo Held - fortepian
Robert Landfermann - kontrabas
Jonas Burgwinkel - perkusja
________________________________________________________________