Amazing Twelve; Farquhar; Celebration; Awaiting; Listener; Marcius; Pogan; Black And Yellow.
[more]
Piotr Wojtasik Quartet w składzie jaki poznajemy na albumie ''Amazing Twelve'' istnieje od sześciu lat. Od poczatku istnienia formacji mamy do czynienia z muzyką oscylującą wokół neo-bopu, jazzu lat sześćdziesiątych, muzyką etniczną, a nawet elementami free. Na nowy album sygnowany nazwiskiem Wojtasika czekaliśmy aż cztery lata.
Piotr Wojtasik należy dziś bezwzględnie do czołówki polskich trębaczy jazzowych. W 2008 roku otrzymał Fryderyka w kategorii: Muzyk jazzowy roku i autor najlepszej jazzowej płyty (''Circle'', 2008). Ma na swym koncie poza albumami firmowanymi własnym nazwiskiem, także niezliczoną wręcz ilość płyt w towarzystwie takich muzyków jak: Piotr Baron, Leszek Możdżer czy formacja Young Power, a w nagraniu drugiego jego autorskiego albumu ''Lonely Town'' (1995) wziął udział m.in. sam Jarek Śmietana.
Pamiętam koncert w poznańskim Blue Note (25.02.2012) jaki miał być występem kwartetu Piotra Wojtasika. Lider uległszy dzień wcześniej urazowi kręgosłupa nie mógł wówczas dotrzeć do Poznania. Okazało się jednak, iż pozostali muzycy świetnie poradzili sobie na scenie, a występ okazjonalnego tria, pozostał w mojej pamięci po dziś dzień jako wspaniały wieczór będący okazją przekonania sie o możliwościach węgierskiego saksofonisty Viktora Totha, jakiego od tej pory stałem się zagorzałym fanem. Toth od dobrych kilku lat należy do grona najbardziej pożądanych przez europejskie kluby jazzowe muzyków. Często koncertuje też za Oceanem, a pośród artystów z jakimi pojawia się na jednej scenie warto wymienić takie nazwiska jak: William Parker, Henry Franklyn, Rob Brown, Stefan Weeke czy Hamid Drake. To właśnie z ostatnim z wymienionych muzyków Viktor Toth nagrał płytę ''Tartim'' (2010), jaka okrzyknięta została na Węgrzech ''jazzową płytą roku''. Kolejnym jego autorskim albumem była płyta: ''Popping Bopping'' (2011) nagrana wraz z belgijskim trębaczem Bartem Marisem, Matyasem Szandai (kontrabas) i tureckim perkusistą Robertem Ikizem (bohaterem wydanego rok później przebojowego albumu ''Checking In'', 2012). Najnowszy krok na muzycznej drodze ciągle poszukującego nowych rozwiązań węgierskiego wirtuoza to Arura Trio - akustyczne trio bez perkusji, w którego składzie znalazł się wieloletni współpracownik saksofonisty przy rozmaitych projektach -kontrabasista Gyorgy Orban. Owocem tej współpracy jest: ''The Present'' - album nagrany w lutym 2014 roku w Opus Jazz Club w Budapeszcie wypełniony dziewięcioma fenomenalnymi autorskimi kompozycjami alcisty, okrzykniętego w ostatnim czasie jedną z największych nadziei europejskiego jazzu.
Przy kontrabasie w kwartecie Wojtasika słyszymy Michała Barańskiego - laureata dwóch nagród Akademii Fonograficznej „Fryderyk” (albumy ''Umiera Piękno” Agi Zaryan i ''Assymetry” Zbigniewa Namysłowskiego) a w 2008 roku wybranego przez czytelników Jazz Forum najlepszym kontrabasistą roku. Barański ma na swym koncie nagrania wraz z grupą Audiofeeling Band opublikowane przez wytwórnię ACT i udział w nagraniu tak znakomitych albumów jak: "Sanctus Sanctus Sanctus" (2008) i ''Kaddish'' (2011) Piotra Barona. Jego grę podziwiać możemy ponadto na płytach: Bennie Maupina, Zbigniewa Namysłowskiego, Piotra Wyleżoła, Grzecha Piotrowskiego, Macieja Grzywacza i Wojciecha Staroniewicza. Muzyk wchodzi także w skład tria pianisty Michała Tokaja, a jego grę słyszymy na tegorocznym albumie: ''The Sign'' (2014).
Najbardziej doświadczonym i zarazem najstarszym z muzyków kwartetu jest amerykański perkusista John Betsch - w latach 70-tych członek m.in. formacji Maxa Roacha, Henry Threadgilla i Archie Sheepa, a w latach 90-tych współpracujący m.in. ze słynnym saksofonistą Stevem Lacy, z którym nagrał wspólnie cztery albumy.
Repertuar płyty ''Amazing Twelve'' zlożony jest w przeważającej części z kompozycji trębacza, choć znalazło się miejsce także dla kompozycji Viktora Totha: ''Marcius''. Dominuje oczywiście trąbka lidera, lecz niewątpliwie zespół nie brzmiałby tak przekonująco gdyby nie saksofon Totha. Obaj soliści świetnie się uzupełniają podczas zarówno partii chorusowych (np.: ''Celebration''), jak i kreując rozbudowane improwizacje polegające na instrumentalnych dialogach.
John Betsch zachwyca niebywałym wręcz warsztatem nasyconym estetyką amerykańskiego brzmienia i wraz z Michałem Barańskim zapewnia instrumentom dętym solidny fundament rytmiczny.
Najwspanialszy fragment całego albumu stanowi temat: ''Listener'' o progresywnym charakterze i niepokojącym nastroju, z świetnie wkomponowaną w środkowej części partią fletu Viktora Totha. Warto jeszcze raz podkreślić nieocenioną rolę węgierskiego instrumentalisty w kwartecie polskiego trębacza, jaki doskonale radzi sobie z zawiłymi strukturalnie partiami, a niejednokrotnie pozwala sobie na fantazyjne ''wędrówki'' improwizacyjne, stanowiące o wyjątkowej sile niejednego utworu spośród wypełniających album.
''Amazing Twelve'' to świetna mainsteamowa propozycja ukazująca wyjątkową siłę akustycznego brzmienia uzyskanego bez udziału instrumentu harmonicznego. Konglomerat jakim jest perfekcyjnie zgrany kwartet złożony z muzyków wywodzących się z różnych jazzowych tradycji, to wyjątkowo silny międzynarodowy skład złożony z artystów dysponujących świetnym warsztatem i kapitalnym darem improwizacji.
W swych kompozycjach jakie Piotr Wojtasik powierzył tak doskonałemu składowi, sięga do wielu różnych źródeł, a powstały efekt to bardzo zróżnicowany, a jednocześnie wyjątkowo spójny program.
Płyta ukazała się 18 grudnia 2014 roku
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________________________
Piotr WOJTASIK Quartet: Amazing Twelve /CD 2014, So Jazz Records/
Amazing Twelve; Farquhar; Celebration; Awaiting; Listener; Marcius; Pogan; Black And Yellow.
personel:
Piotr Wojtasik - trąbka
Viktor Toth - saksofon, flet
Michał Barański - kontrabas
John Betsch - perkusja
_____________________________________________________________________________________
opisy płyt Viktora Totha: