The Sign; Magdalena; Off modal; Acute transitions; The end of the song; Harmony in the clouds; Aging; Blues folk; Moonlight; Awakening.
[more]
Po dwudziestu latach od czasu debiutu Michała Tokaja w kwartecie Kazimierza Jonkisza, a dziesięciu od czasu wydania nagrodzonej Fryderykiem płyty ''Bird Alone'' (2004), doczekaliśmy się drugiego autorskiego albumu tria pianisty. Przez te wszystkie lata Michał Tokaj przeszedł długą i bardzo obfitą w wydarzenia drogę; koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w USA, współpracował z tak znakomitymi muzykami jak choćby: Tomasz Stańko, Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Ewa Bem, Piotr Wojtasik, Piotr Baron, Zbigniew Namysłowski, Bennie Maupin, Eddie Henderson czy Kevin Mahogany. Ostatnie lata muzyk poświecił współpracy z Agą Zaryan, będąc kompozytorem większości jej repertuaru. Warto wspomnieć też o współpracy z Grzegorzem Karnasem, oraz znaczącym wpływem pianisty na ostateczne brzmienie tak doskonałych płyt jak: ''Wolno'' (2007) Marka Napiórkowskiego czy ''Kaddish'' (2011) Piotra Barona.
Nic dziwnego, iż wydany w 2014 roku przez słowacką wytwórnię Hevhetia album ''The Sign'' to dzieło bardzo dojrzałe i ukazujące muzyka i kompozytora jako artystę niezwykle wszechstronnego, a jednocześnie władającego własnym, wypracowanym przez lata językiem muzycznym.
Skład tria Michała Tokaja współtworzą obecnie Michał Barański przy kontrabasie i Łukasz Żyta za perkusją, a więc instrumentaliści z jakimi pianista współpracuje już od wielu lat w ramach rozmaitych projektów.
Dwukrotny laureat Fryderyka - kontrabasista Michał Barański na swym koncie ma m.in. nagrania dla tak znakomitych wytwórni płytowych jak ACT nagrania (z grupą Audiofeeling Band) czy Challenge Records (''Archipelago'', 2011 w kwartecie Grzecha Piotrowskiego). Jego grę podziwiać możemy ponadto m.in. na płytach: Bennie Maupina, Zbigniewa Namysłowskiego, Piotra Barona, Piotra Wyleżoła, Nigela Kennedy'ego, Macieja Grzywacza czy Wojciecha Staroniewicza. Z Michałem Tokajem współpracuje od wielu lat, jednak poprzedni album tria pianisty nagrany został z udziałem Darka Oleszkiewicza. Na ''The Sign'' Michał Tokaj sięgnął za to po jeden utwór spoza własnego dorobku, a będący kompozycją właśnie Oleszkiewicza - to kończąca cały album, przepiękna poruszająca ballada: ''Awakening''.
Wyjątkowe piękno roztacza też subtelny temat: ''The end of the song'', poza mistrzowskimi partiami klawiszy zachwycający także fantastyczną linią kontrabasu Michała Barańskiego.
Delikatny, zmysłowy charakter to także atrybut utworu ''Aging'', pełnego refleksji i zadumy, utrzymanego w zmysłowym klimacie potęgowanym subtelnymi dźwiękami kontrabasu i klimatyczną pracą perkusji Łukasza Żyty.
Jest tu także jedno nagranie dokonane przez pianistę solo. To piękny klasycyzujący temat: ''Moonlight'', poruszający niespotykaną wrażliwością i prawdziwym uczuciem. Może doczekamy się kiedyś całej płyty nagranej w tej konwencji...
Ballady mieszają się na ''The Sign'' z pełnymi dynamiki utworami, przyswajalna melodyka z atonalnością a kunsztowne pasaże fortepianowe z agresywnymi akordami. Dzięki takiej recepturze Michał Tokaj uzyskał znakomity efekt nie pozwalający przez całą godzinę trwania płyty na odejście od głośników.
Cóż więcej dodać? ''The Sign'' to po prostu znakomita, czarowna płyta.
Płyta ukazała się 13 listopada 2014 roku
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________________________
Michał TOKAJ Trio: The Sign /CD 2014, Hevhetia/
The Sign; Magdalena; Off modal; Acute transitions; The end of the song; Harmony in the clouds; Aging; Blues folk; Moonlight; Awakening.
personel:
Michał Tokaj - fortepian
Michał Barański - kontrabas
Łukasz Żyta - perkusja
____________________________________________________________________________________
opisy innych płyt wytwórni Hevhetia: