There is nothing to hide... so stop shh... wasting my nose!; Music is the stealing force; Please sign, you look like a clerk!; Raped by apes; Fukurousan; Der ist eine Legende der darf das; Empireric Part I - Intangibility and Subversion; Empireric Part II - Mind Dictators; This is the one Trane would have eschewed the most!; Hipsters of reaction; Attun Palalin.
[more]
Gitarzystę Johannesa Schmitza pamiętamy z działalności w trio Krassport (wraz z pianistą Manuelem Krassem i perkusistą Danielem ''D-Flat'' Weberem) , którego ogromna popularność dalece wybiegła poza granice Europy. Przyczyniła się do tego zarówno debiutancka płyta tria ''Under-Stand-Art“ (2010), jak i kolejna płyta formacji będąca niezwykle śmiałym i odważnym przedsięwzięciem transkrypcji najsłynniejszego dzieła angielskiego kompozytora muzyki poważnej Gustava Holsta -suity ''Planety'' skomponowanej w latach 1913-1916 (''The Planets -Discovering Gustav Holst'', 2012). Poza działalnością w ramach Krassport, Johannes Schmitz dał się także poznać jako gitarzysta tworzący wraz z bratem Danielem (trąbka) akustyczny duet Schmitz/Schmitz (album: "neben daneben", 2011), oraz muzyk tria Uhl (''Discoboys'', 2012). W roku 2013 wszechstronny gitarzysta został laureatem nagrody dla Najlepszego Instrumentalisty "HFM-Jazzpreis Saarbrücken", a rok 2014 wzbogacił dyskografię muzyka o kolejny album: ''Generation Well''.
Tym razem mamy do czynienia z płytą ze wszech miar autorską, bowiem zawierającą własne kompozycje gitarzysty zarejestrowane solo, bez wsparcia innych instrumentalistów.
Ekspresję muzyka dostrzec można już w tytułach poszczególnych utworów, bogato okraszonych wykrzyknikami. Jedenaście w większości krótkich tematów zgromadzonych na płycie charakteryzują rozmaite inspiracje jakim uległ gitarzysta: brytyjski pop, heavy metal, a wszystko to oczywiście nasączone jest w dużej mierze duchem współczesnej muzyki improwizowanej i awangardy.
Często mamy do czynienia z motywami niemal surrealistycznymi, kreowanymi całkiem spontaniczne na zasadzie improwizowanych linii. Muzyk doskonale kreuje w czasie rzeczywistym improwizacje i buduje wariacje na temat wcześniej przygotowanych kompozycji. Schmitz niejednokrotnie przy pomocy gitary stwarza wrażenie dialogowania, sugerując pełną strukturę zespołu i wprawnie animując w jednym utworze rozmaite nachodzące na siebie partie.
Muzyka zawarta na ''Generation Well'' mimo swego minimalistycznego i eksperymentalnego charakteru emanuje niezwykłym bogactwem dźwiękowym, a niezwykła wirtuozeria gitarzysty zwanego w środowisku ''artystą dźwięku'', zdaje się być ukazana w bardzo przystępny i przyswajalny sposób. To nie tylko okazja do podziwiania wyjątkowej techniki niemieckiego gitarzysty, ale także możliwość zasłuchania się w piękną architekturę zgromadzonych na płycie utworów.
Płyta ukazała się 17 kwietnia 2014 roku.
Robert Ratajczak
płytę kupisz: TUTAJ
_____________________________________________________________________________________
Johannes SCHMITZ: Generation Well /CD 2014, JazzHaus Musik JHM 223/
1. There is nothing to hide... so stop shh... wasting my nose!
2. Music is the stealing force
3. Please sign, you look like a clerk!
4. Raped by apes
5. Fukurousan
6. Der ist eine Legende der darf das
7. Empireric Part I - Intangibility and Subversion
8. Empireric Part II - Mind Dictators
9. This is the one Trane would have eschewed the most!
10.Hipsters of reaction
11.Attun Palalin
Johannes Schmitz - gitara
_____________________________________________________________________________________
opis innej płyty nagranej z udziałem Johannesa Schmitza:
opisy innych płyt z katalogu JazzHaus Musik: