Concerto grosso no I; Concerto grosso no II; Koncert obojowy; Siedem fragmentów z Michaela Endego.
[more]
Sebastian Krajewski to kompozytor doskonale znany zarówno w kręgu muzyki klasycznej, jak i w środowisku filmowym i teatralnym, oraz jako twórca popularnych piosenek. Z jego muzyką zetkniemy się w filharmonii, na deskach teatru, scenach festiwalowych a także w telewizji oglądając popularne seriale: ''M jak miłość'' czy ''Na dobre i na złe''. Urodzony w 1975 roku w Warszawie kompozytor jest synem lidera legendarnej polskiej grupy Czerwone Gitary - Seweryna Krajewskiego. Stąd też być może odziedziczona po słynnym ojcu, wszechstronność w zakresie tworzenia rozmaitych form muzycznych: od klasycznej muzyki orkiestrowej poprzez film i teatr a na muzyce pop zakończywszy.
Pod koniec 2014 roku na rynku pojawiła się wyjątkowa płyta będąca zbiorem orkiestrowych utworów skomponowanych przez Sebastiana Krajewskiego w latach 2000-2005. Rejestracji dwóch form ''Concerto grosso'', ''Koncertu obojowego'' oraz suity inspirowanej opowiadaniem Michaela Endego, podjęli się wyjątkowi polscy instrumentaliści Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyr. Agnieszki Duczmal i Anny Duczmal-Mróz oraz Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyr. Tadeusza Wicherka.
Pierwszą połowę płyty wypełniają ''Concerto grosso no I'' i skomponowany 5 lat później ''no II'', w dużej mierze zdominowane dźwiękami klawesynu, przy którym zasiadła niezrównana Katarzyna Drogosz mająca w swą biografię wpisane rozliczne sukcesy (w tym wyróżnienie podczas opiniotwórczego, prestiżowego konkursu „Musica Antiqua” w Brugii w 2007 w kategorii pianoforte solo). Utrzymane w konwencji wczesnego baroku spod znaku Haendla i Vivaldiego ''Concerti grossi'' śmiało czerpiąc z wzorców wielkich mistrzów, zawierają także wiele współczesnych elementów w zakresie harmoniki i faktury. To muzyka mimo swego stricte klasycznego formatu, niezwykle komunikatywna i robiąca wrażenie bardzo obrazowej i ilustracyjnej. Prowokujące wyobraźnię motywy melodyczne poszczególnych części obu koncertów silnie zapadają w pamięci stając się niezwykle łatwoprzyswajalnymi tematami również dla słuchacza nie obcującego na codzień z tego typu formą wypowiedzi muzycznej. ''Ciacona II'' z ''Concerto grosso no II'' doskonale broni się jako samoistny, niezależny temat o ogromnym potencjale i iście ''przebojowej'' melodyce.
Wyjątkowe 20 minut płyty wypełnia ''Koncert obojowy'' skomponowany w roku 2005 na specjalne zamówienie jednego z najlepszych polskich oboistów - Marka Roszkowskiego, przez wiele lat występującego w bardzo prestiżowej, londyńskiej St. Martin in the Fields, a także pierwszego oboistę Polish Festival Orchestra wybranego na to stanowisko przez samego Krystiana Zimermana. Ten piękny, trzyczęściowy koncert nasycony niemal fizycznie odczuwalnym ciepłem emitowanym przez brzmienie oboju, emanuje surową elegancją i nawiązaniami do anglikańskiego folkloru. Opracowany tylko na obój i instrumenty smyczkowe utwór stanowi prawdziwą perełkę muzyki klasycznej XXI wieku.
Ilustracyjny charakter kompozycji Sebastiana Krajewskiego najbardziej w tym zbiorze zarysowany jest podczas ostatniej części tego albumu, będącej zbiorem muzycznych motywów inspirowanych powieścią fantasy niemieckiego pisarza Michaela Ende: ''Nie kończąca się historia'' z 1979 roku, na podstawie której nakręcono w 1984 roku słynny film: "The Neverending Story" (w Polsce pod tytułem ''Niekończąca się opowieść''). Znaczenie tej części płyty podkreślają baśniowe ilustracje Antoniego Boratyńskiego do ''Nie kończącej się historii'' umieszczone na okładce płyty. Może szkoda trochę, iż Krajewski nie zdecydował się na połączenie ''Siedmiu fragmentów z Michaela Endego'' w jedną całość, nie podzieloną na osobne tracki. Wówczas całość jako suita pozbawiona byłaby nieco rozpraszających w trakcie słuchania przerw dzielących te króciutkie, urokliwe motywy melodyczne.
Muzyka fascynująca, barwna i bezwarunkowo wciągająca oraz silnie pobudzająca wyobraźnię. Nie sposób jej się oprzeć.
Album ukazał się w grudniu 2014 roku.
Robert Ratajczak
płytę kupisz: TUTAJ
_____________________________________________________________________________________
Sebastian Krajewski - Works for Orchestra /CD 2014, DUX/
Concerto grosso no I (I Maestoso con grazia / II Allegro agitato / III Adagio doloroso / IV Ciacona. Allegro con spirito); Concerto grosso no II (I Allegro capriccioso / II Andante malincolico / III Ciacona I / Interludium. Doloroso / IV Ciacona II); Koncert obojowy (I Allegro cantabile / II Adagio nostalgico / III Vivo scherzando); Siedem fragmentów z Michaela Endego (1. Dziwobór / 2. Powołanie Atreju / 3. Uyulala / 4. Wietrzne olbrzymy / 5. W Krainie Motłochu / 6. Widząca Dłoń / 7. Xayida).
personel:
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus (dyr. A.Duczmal / A.Duczmal-Mróz)
Katarzyna Drogosz - klawesyn
Marek Roszkowski - obój
Polska Orkiestra Radiowa (dyr. T.Wicherek)
_____________________________________________________________________________________
opisy innych płyt z katalogu DUX: