│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

24.3.15

Josh SMITH: Over Your Head /2015/

How Long; Over Your Head; When I Get Mine; Still Searching; First Hand Look (At Down And Out); …And What; Intro to Smoke And Mirrors; Smoke And Mirrors; Pusher; Better Off; You'll Find Love; How Long (Reprise); Over Your Head (Radio Edit); First Hand Look (Radio Edit); How Long (Radio Edit); The Way You Do (Live); Bad Side (Live).

[more]

W kwietniu 2015 roku nakładem wytwórni Crosscut Records ukazuje się nowy album kalifornijskiego gitarzysty Josha Smitha, zatytułowany: "Over Your Head''. Po udanym albumie, zrealizowanym z potężną sekcją dętą i smyczkową: "Do Not Give Up On Me", uważany dziś za jednego z największych rockowych gitarzystów młodego pokolenia, dzielący scenę w ostatnim czasie z samym B.B.Kingiem, Josh Smith wraca do zdecydowanie bardziej rockowego brzmienia. Nowy album nagrany został w duchu klasycznego tria rockowego z basistą Calvinem Turnerem (Raphael Saadiq, Joe Cocker) i perkusistą Lemarem Carterem (Josh Stone, Raphael Saadiq, Robben Ford).
Jedenaście premierowych utworów skomponowanych przez Smitha aż kipi rockową energią spod znaku Cream, Mountain i Grand Funk Railroad.
W tytułowym utworze muzykom towarzyszy sensacyjny Joe Bonamassa, a poza nim wśród gości znajdziemy także laureata Grammy - legendarnego bluesowego harmonijkarza Charliego Musselwhite'a i gitarzystę Kirka Fletchera.
Album ukazuje się zarówno w wersji CD jak i w formie dwóch 180-gramowych płyt winylowych. Z kolei pierwszy nakład CD (2000 egz) uzupełniony jest o dodatkowy dysk z dwoma nagraniami pochodzącymi z koncertu Josha Smitha z listopada 2013 roku i trzema utworami z albumu w wersjach radiowych. Mam ogromne szczęście być posiadaczem tej rozszerzonej wersji albumu, ale zanim przejdziemy do bonusowego dysku, zapoznajmy się z zawartością podstawowej wersji płyty.
Początek niemal "rozwala" kolumny głośnikowe! "How Long" to ciężki bluesowo-psychodeliczny utwór odnoszący się do najwspanialszych dokonań zarówno Hendrixa z jednej strony, jak wspomnianych Cream - z drugiej. Trudno o bardziej wymowne rozpoczęcie albumu, na którym Josh Smith zdecydowanie wraca do muzyki jaka od zawsze jest mu najbliższa. Szkoda tylko, iż w siódmej minucie utwór zostaje przez realizatora wyciszony, mimo iż słychać że panowie bawią się doskonale. Cóż takie są wymogi studyjnego albumu, a nam pozostaje jedynie puścić wodze wyobraźni by uzmysłowić sobie jak trio Josha Smitha może prezentować się na żywo (miejmy nadzieję, iż dane nam będzie kiedyś usłyszeć ten materiał podczas koncertów w Polsce).
Słuchając utworu tytułowego zdajemy sobie sprawę, iż może być jeszcze lepiej! Josh Smith wraz z pierwszym spośród zaproszonych na sesję gości - legendarnym Joe Bonamassą wyprawiają rzeczy niewiarygodne. W drugiej części utworu gitarowa ekwilibrystyka obu panów przyprawia o przysłowiowy zawrót głowy.
"When I Get Mine" to rodzaj wytchnienia, ale bez obaw: mamy do czynienia z iście soczystym bluesem opartym na doskonałej, dominującej roli basu niezrównanego Calvina Turnera, który dalece w tym utworze odbiega od jakichkolwiek schematów, traktujących gitarę basową jako instrument rytmiczny. Na myśl przychodzą skojarzenia z podobnym traktowaniem instrumentu przed wielu laty przez wielkiego Mela Schachera (Grand Funk).
W zdominowanym przez "kaczkę" Smitha, bluesowym "Still Searching" pojawiają się ciekawie zaaranżowane klawisze (B3?) Jeffa Babko. Klimat ponownie nawiązuje do Jimiego, a Calvin Turner traktuje swe partie niczym kontrabasista w jazzowym trio. Efekt kapitalny!
"Ciężka ogromna i pot z niej spływa" - chciałoby się zacytować Tuwima w trakcie "First Hand Look''. Potężny riff jest w stanie "rozsadzić wnętrzności" nawet najbardziej osłuchanego z muzyką spod znaku starych dobrych Black Sabbath. Lemar Carter szaleje za perkusją, Calvin Turner stosuje (podobnie jak podczas "When I Get Mine") swe niezrównane patenty, a Josh? Po prostu gra, w sposób niezrównany, emanujący taką dawką energii i żywiołowości, że starczyłoby jej przynajmniej na kilka albumów niejednego rockowego herosa. Zaskakująca jest niesamowita dojrzałość w grze tego zaledwie 35-letniego muzyka.
"And What" to ponownie "kaczka", ale tym razem dialogująca i przekomarzająca się z gitarą kolejnego gościa na "Over Your Head" - Kirka Fletchera. No i mamy pierwszy temat instrumentalny. W sumie wyposażony w wyjątkowo prostą linię melodyczną, ale jak można się domyśleć: nie o melodię zabiegają "przekrzykujący" się gitarowo Smith i Fletcher.
Wobec wcześniejszych emocji jakie dostarcza płyta, płynnie lecz bez porywów przechodzimy przez poprzedzony efektownym intro ''Smoke And Mirrors'' i z lekka funkujący ''Pusher'' z świetnymi synkopami perkusji Lemara Cartera.
No i pora na doskonałą balladę! Ponad 8-minutowa wylewna pieśń "Better Off'' ozdobiona jest ponownie klawiszami Jeffa Babko (tym razem chyba Roland). Josh Smith okazuje się świetnie radzić sobie z falstetem oscylując gdzieś w soulowych klimatach ...Prince'a. Pojawia się świetne solo gitary, pełne tym razem swoistej przejrzystości i harmonijnych rozwiązań. Na uwagę zasługuje też zupełnie inne oblicze Calvina Turnera, jakie poznajemy w trakcie impresjonistycznej solówki w drugiej części utworu. To taka "wisienka na torcie". 
Mistrz harmonijki ustnej - Charlie Muselwhite długo kazał na siebie czekać na tej płycie, lecz gdy już sie doczekaliśmy; w "You'll Find Love'' znajdziemy esensję tego czym ten wielki wirtuoz małego instrumentu zasłynął na całym świecie. Klasyczny, rytmiczny blues spod znaku nieodżałowanego Johnny'ego Wintera wciąga swym rytmem niczym hipnotyczna mantra.
Album kończy repryza otwierającego całość "How Long''. To chyba dalszy fragment tego co zostało wyciszone przez realizatora i ponownie szkoda że to zaledwie niespełna dwie minuty. Tak chyba być miało; abyśmy poczuli nieposkromioną chęć usłyszenia Josha Smitha na żywo.
34-minutowa płytka bonusowa dołączona do pierwszego nakładu płyty, powoduje jeszcze większą chęć by wybrać się na koncert Josha, bowiem poza radiowymi (czytaj: skróconymi) wersjami: "Over Your Head", "First Hand Look" i "How Long", mamy ponad 20 minut wypełnionych dwoma pełnymi ognia fragmentami koncertu z Los Angeles z listopada 2013 roku pod postacią starszych utworów Josha Smitha: "The Way You Do" i "Bad Side". Pierwszy z nich ozdobiony partią Hammondów rozciągnięty do niemal kwadransa ujmuje uczuciem i typowym dla klasycznego bluesa zaangażowaniem. Kapitalne solówki i pełnia koncertowych możliwości improwizacyjnych. Perełka!
Album "Over Your Head" jeszcze przed jego premierą nazwać można jednym z największych wydarzeń muzyki rockowej 2015 roku, który konkurować może z płytą "Something's About To Change" (2015) blues rockowego weterana Robina Trowera.
Album ekscytujący i bezwarunkowo wciągający w każdej minucie. Ciekawostką jest iż wszystkie oryginalne kompozycje Josha Smitha zarejestrowane zostały w studio (poza wokalem) "na setkę", bez dubbingu, nakładek i innych "zabiegów upiększających". Tak powinno nagrywać się każdą płytę! 
Premiera płyty 24 kwietnia 2015 roku.


Robert Ratajczak


o płycie przeczytasz również: TUTAJ


____________________________________________________________________


 


Josh SMITH: Over Your Head /CD 2015 CrossCut Records CCD 11109/


1.  How Long
2.  Over Your Head
3.  When I Get Mine
4.  Still Searching
5.  First Hand Look (At Down And Out)
6.  …And What
7.  Intro to Smoke And Mirrors
8.  Smoke And Mirrors
9.  Pusher
10.Better Off
11.You'll Find Love
12.How Long (Reprise)


bonus CD:
1. Over Your Head (Radio Edit)
2. First Hand Look (Radio Edit)
3. How Long (Radio Edit)
4. The Way You Do (Live)
5. Bad Side (Live)


personel:
Josh Smith – gitara & wokal
Calvin Turner – bass
Lemar Carter – perkusja
oraz:
Charles Jones – wokal
Chicco Gussoni – gitara
Jeff Babko – instr. klawiszowe
BJ Kemp – chórki
gościnnie:
Joe Bonamassa, Kirk Fletcher – gitara
Charlie Musselwhite - harmonijka


____________________________________________________________________


opis innej płyty z katalogu CrossCut Records: