│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

4.3.15

Kirk WHALUM: The Gospel According To Jazz Chapter IV /2015/

Just As I Am; Let 'Em In; Keep On Pushing; My Hero; This Is The Day; There; Beauty In Strength, Strength In Weakness; Wait For The Sunshine; Un Amor Supremo; Triage; Avé Maria; Sunday's Best; Cain't Stay Blue; I See You; Madiba; Nannette; Sometimes I Feel Like A Motherless Child; Kirk's Improv; Love Is The Answer.

[more]

Już po raz czwarty Kirk Whalum zaprasza nas do wysłuchania dwupłytowej rejestracji kolejnego koncertu z cyklu ''The Gospel According To Jazz'', ukazującego symbiozę jaka ma miejsce w przypadku połączenia ducha muzyki gospel z charakterem muzyki improwizowanej. Koncert odbył się w Christian Cultural Center w Brooklynie (Nowy Jork) i jak zwykle saksofonista zaprosił do udziału w nim kilkunastu zaprzyjaźnionych muzyków (w tym także członków swej licznej rodziny).
Urodzony w 1958 roku Kirk Whalum znany jest poza światem jazzu z wspólnych koncertów i płyt nagranych z Whitney Houston (album: ''I'm Your Baby Tonight'', 1990 i ''Bodyguard'', 1992) oraz z gigantycznych koncertów Jean Michela Jarre'a w 1986 roku (jego saksofon altowy słyszymy na albumie J.M.Jarre'a: ''En Concert Houston - Lyon'', 1987). Współpracował też z: Quincy Jonesem, Barbrą Streisand, Lutherem Vandrossem i Alem Greenem. W świecie jazzu natomiast, jego muzyczne dokonania przyniosły mu dotychczas 12 nominacji do Grammy Awards, oraz nagrodę Grammy w kategorii: Najlepsza Pieśń Religijna w Interpretacji Jazzowej (''To What I Do'' w 2011 roku). Muzyka religijna i pieśni gospel oraz głębokie więzi rodzinne zdają się być wyjątkowo bliskie naturze syna pastora, który swe pierwsze muzyczne kroki stawiał w kościele swego ojca. Świadczy o tym również omawiane w tym miejscu wydawnictwo i organizowane w Nowym Jorku przez muzyka koncerty gospel.
Podobnie jak w ramach innych projektów Kirk Whalum wykazał się niezwykłą zdolnością w zakresie tworzenia fuzji muzyki wywodzącej się z różnych źródeł jak: pop, jazz czy R & B, tak jest też w przypadku organizowanych już od 1998 roku koncertów ''The Gospel According To Jazz''. Głębokie uduchowienie jakie towarzyszy grze saksofonisty niejednokrotnie wracającego na tym albumie do muzyki swojego dzieciństwa, ma w muzyce jazzowej bardzo mocną tradycję, choćby w twórczości legendarnego Johna Coltrane'a, jakiemu Whalum w całości poświęcił swój poprzedni album: ''Romance Language'' (2012).
Pośród tytułów zgromadzonych na obszernych dwóch dyskach wydawnictwa znajdziemy poza własnymi kompozycjami Kirka Whaluma, także utwory jednoznacznie odwołujące się do religii, jak tradycyjne pieśni: ''Just As I Am'' - otwierająca cały koncert, ''Ave Maria'', czy ''Sometimes I Feel Like A Motherless Child'', ale też: ''Let 'Em In'' - Paula i Lindy McCartney, czy ''Keep On Pushing'' - Curtisa Mayfielda.
W roli wokalisty jaki najczęściej wykonuje główne partie podczas koncertu słyszymy doskonale znanego nam z genialnego, wspomnianego już wcześniej albumu: ''Romance Language'' (2012), brata saksofonisty - Kevina Whaluma, obdarzonego niezwykle nastrojowo brzmiącym, głębokim głosem odwołującym się do najwspanialszych tradycji wokalnych a kojarzący się niejednokrotnie z estetyką wokalną Nat King Cole'a. Kilkakrotnie słyszymy także wokal zdobywającej coraz większy rozgłos wokalistki Shelei, jaka w 2013 roku zadebiutowała doskonałym albumem ''Love Fell On Me'', a znanej także z wspólnych występów z m.in. Stevie Wonderem i Arturo Sandovalem. Shelea kapitalnie prezentuje się m.in. w świetnym przebojowym temacie: ''My Hero'' i balladzie Whaluma: ''I See You''.
Cały koncert dedykowany był pamięci zmarłego w 2013 roku George'a Duke'a, który brał udział w poprzednich koncertach z cyklu ''The Gospel According To Jazz''. Wyjątkowym hołdem dla wielkiego kompozytora i pianisty jest poprzedzona słowem wstępu wzruszająca pieśń: ''There''.
Kirk Whalum to także mistrz nastroju, o czym przekonać się możemy podczas pięknych instrumentalnych ballad w rodzaju: ''Beauty In Strength, Strength In Weakness''.
Prawdziwe perełki w tym zestawie to kończące pierwszy dysk dwa utwory. Pierwszy to 12-minutowa kompozycja (oparta w pierwszych minutach na motywie zaczerpniętym z ''A Love Supreme'' Coltrane'a): ''Un Amor Supremo'', z udziałem wyśmienitego perkusjonalisty Leonarda 'Doc' Gibbsa, znanego m.in. z współpracy z Anitą Baker, Whitney Houston i Groverem Washingtonem Jr. Świetny, transowy utwór silnie zabarwiony kubańską estetyką. Drugi, to kolejna w tym zestawie nowa kompozycja Kirka Whaluma: ''Triage'', będąca okazją do zaprezentowania przez niemal każdego z muzyków porywającej solówki.
Na drugiej płycie wyjątkowo porywa dedykowany Nelsonowi Mandeli, rozimprowizowany temat: ''Madiba'', z pełnym prawdziwej furii solem perkusji Marcusa Finnie.
Duży wkład w ostateczne brzmienie wielu utworów na obu płytach ma, obecny na jazzowej scenie od początku lat 90-tych, od zawsze zafascynowany twórczością Freddiego Hubbarda trębacz z Pensylwanii - Rick Braun, którego poza firmowanymi własnym nazwiskiem albumami, znać możemy z tria BWP, jakie tworzy wraz z Kirkiem Whalumem i gitarzystą Normanem Brownem (uczestniczącym także w tym projekcie) oraz z współpracy z Boney Jamesem i formacji Jeff Golub's Avenue Blue.
Całości słucha się doskonale, a forma 130-minutowego zapisu robiąca wrażenie pełnej rejestracji całego galowego koncertu (łącznie z zapowiedziami poszczególnych utworów i prezentacją muzyków), wywołuje doskonałe wrażenie rzeczywistego uczestnictwa w tym wyjątkowym, galowym muzycznym spektaklu.
Premiera płyty 24 marca 2015 roku.


Robert Ratajczak


_____________________________________________________________________________________



Kirk WHALUM: The Gospel According To Jazz Chapter IV /2CD's 2015, Mack Avenue - Rendezvous Music REN5152/


CD1
1.  Just As I Am
2.  Let 'Em In
3.  Keep On Pushing
4.  My Hero
5.  Intro To This Is The Day
6.  This Is The Day
7.  Intro To There
8.  There
9.  Intro To Beauty In Strength, Strength In Weakness
10.Beauty In Strength, Strength In Weakness
11.Wait For The Sunshine
12.Intro To Un Amor Supremo
13.Un Amor Supremo
14.Intro To Triage
15.Triage
CD2
1.  Avé Maria
2.  Intro To Sunday's Best
3.  Sunday's Best
4.  Cain't Stay Blue
5.  Intro To I See You
6.  I See You
7.  Intro To Madiba
8.  Madiba
9.  Intro To Nannette
10.Nannette
11.Sometimes I Feel Like A Motherless Child
12.Kirk's Improv
13.Love Is The Answer


muzycy:
Kirk Whalum - saksofony, flet, wokal
Rick Braun - trąbka, flugelhorn, puzon, wokal
Kenneth Whalum III - saksofony
Gary Bias - saksofon
Norman Brown - gitara, wokal
Kevin Turner - gitary
John Stoddart - instr. klawiszowe, wokal
Shelea - wokal, fortepian
Ralph T.Lofton - Hammond B3
Braylon Lacy - gitara basowa, kontrabas
Gerard Veasley - gitary basowe
Marcus Finnie - perkusja
Leonard 'Doc' Gibbs - instr. perkusyjne
Kevin Whalum, Kortland Whalum - wokal
Tamara Bodie - chórki


____________________________________________________________________________________


opis poprzedniego albumu Kirka Whaluma:



opisy innych płyt z wytwórni Mack Avenue: TUTAJ