│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

10.3.15

Takeshi ASAI: French Trio Vol.2 /2014/

653; Beginning Again; Hircam; Hier; Little Black Pudding; Intro - Little Vexations; Libre Arbitre; I Remember the Castle.

[more]

Urodzony w Japonii pianista i kompozytor Takeshi Asai od 15 lat mieszkający i tworzący w Nowym Jorku w ostatnich latach zyskał ogromne uznanie zarówno w USA jak Europie i Azji. Jest artystą wszechstronnym, który poza jazzem tworzy także muzykę filmową i teatralną oraz projekty multimedialne. Jeszcze przed emigracją do USA dał się poznać jako wyśmienity instrumentalista, współpracujący z takimi japońskimi znakomitościami jazzu jak gitarzysta Takumi Seino czy saksofonista Ryosuke Hashizume.
Wraz z pianistką Catherine Schneider, w roku 2012 Takeshi Asai opublikował wyśmienity album: ''A Tale Of Three Cities'' (2012), będący kroniką koncertowych nagrań z Francji, Nowego Jorku i Tokio. Płytę wypełniły wspólnie improwizowane kreacje fortepianowe i perfekcyjnie opracowane kompozycje tak odległych od siebie twórców jak choćby Astor Piazzolla i Claude Debussy. Rok później światło dzienne ujrzała płyta będąca zapisem koncertu nowojorskiego tria pianisty jaki odbył się w czerwcu 2012 roku w Faust Harrison Pianos w Nowym Jorku w składzie współtworzonym przez basistę Daniela Ori oraz perkusistę Roba Garcię. W roku 2013 po doskonale przyjętych koncertach we Francji wraz z  Pascalem Combeau (kontrabas) i Maxime Legrandem (perkusja), ''Francuskie Trio'' w ciągu dwóch dni zarejestrowało materiał jaki ukazał się na studyjnej płycie ''French Trio, Vol.1'' (2013). Zgodnie z zobowiązującym oznaczeniem francuskiego albumu pianisty jako: ''Vol.1'', w roku 2015 doczekaliśmy się jego kontynuacji pod postacią płyty będącej wyborem utworów zarejestrowanych w trakcie dwóch lipcowych koncertów w Santes i Verines, w składzie znanym z poprzedniego albumu.
Otwierająca płytę przepiękna kompozycja: ''653'' zdaje się być esencją tego wszystkiego co do tej pory pokochaliśmy w kompozycjach japońskiego mistrza jazzowej klawiatury. Piękna subtelna linia, pasażowa struktura i swego rodzaju uzależnienie w jakie popadamy niemal od pierwszego wydobytego z czarno - białej klawiatury dźwięku. Utworowi ''653'' daleko do swoistego patosu jakim charakteryzuje się jedna z najwspanialszych kompozycji Takeshi Asai: ''La Crepuscule''. Tu dominuje nostalgia i liryzm, malowane pięknymi pobudzającymi wyobraźnię dźwiękami, a jednak uchwycić można podobny przekaz i duch tej samej urzekającej artystycznej wrażliwości.  
Swawolna i roztańczona linia ''Beginning Again'' robi wrażenie utworu inspirowanego estetyką dziecięcych piosenek - wyliczanek. Wspaniała linia basu i doskonałe solo Pascala Combeau jest wyjątkowo gustownym ornamentem całego utworu.
''Hircam'' charakteryzuje progresywny klimat i swego rodzaju napięcie. Do niepokojącego nastroju kompozycji w dużej mierze przyczynia się Maxime Legrand kreujący doskonałe partie perkusyjne.
Nasycona nostalgią, klasycyzująca ballada ''Hier'' w pełnej krasie ukazuje niezwykły potencjał lidera z niebywałym wdziękiem ''malującego'' dźwiękowy obraz pełen ujmujących barw i pasaży, wyjątkowo pobudzający wyobraźnię.
Kompozycją przygotowaną przez basistę składu - Pascala Combeau, jest ''Little Black Puding'', w którym kilkakrotnie role instrumentów odwracają się czyniąc kontrabas odpowiedzialnym za linie główną, a fortepian kreującym wraz z perkusją podkład rytmiczny. Urzeka wyjątkowy klimat utworu spotęgowany na koniec cytatem pianisty z ''Gymnopedie'' Erika Satie.
Także perkusista ''French Trio'' - Maxime Legrand raczy nas w programie płyty swym własnym dziełem pod postacią kunsztownie zbudowanej kompozycji ''Libre Arbitre'', ozdobionej chwilami wręcz: agresywnymi akordami fortepianu
Zmiennym rytmem i wielowątkowością charakteryzuje się poprzedzona fortepianowym intro kompozycja Takeshi Asai: ''Little Vexations'', obfitująca w wirtuozerskie partie nawiązujące w dużej mierze do klasyki jazzu spod znaku Errolla Garnera czy Arta Tatuma. To także kolejna okazja do zachwytu nad partiami kapitalnego instrumentalisty jakim jest Pascal Combeau.
Cały album kończy nowa, tym razem koncertowa, odsłona kompozycji ''I Remember the Castle'', jaką znamy już z ''French Trio, Vol.1''. Tym razem utwór rozbudowany jest do ponad 11 minut, a znając poprzednie wykonanie tej emanującej klasyczną elegancją kompozycji, możemy dostrzec jak w międzyczasie współpraca Asai, Combeau i Legranda ewoluowała i do jakiej doskonalości muzycy doprowadzili każdą interakcję i muzyczny dialog podczas koncertu. 
Takeshi Asai jawi nam się jako wyjątkowy mag klawiatury, Pascal Combeau z niespotykaną gracją trąca struny kontrabasu, a Maxime Legrand potrafi wytworzyć atmosferę wyjątkową. Piękne kompozycje, kunsztowna instrumentacja, perfekcyjne i trafiające w sedno interakcje. Japoński mistrz jazzowej klawiatury wspiął się jeszcze wyżej!
Album ukazał się w marcu 2015 roku.


Robert Ratajczak


____________________________________________________________________


 


Takeshi ASAI: French Trio Vol.2 /CD 2014, De Trois Cites/


1. 653
2. Beginning Again
3. Hircam
4. Hier
5. Little Black Pudding
6. Intro - Little Vexations
7. Libre Arbitre
7. I Remember the Castle


personel:
Takeshi Asai - fortepian
Pascal Combeau - kontrabas
Maxime Legrand - perkusja


_____________________________________________________________________________________


opisy wcześniejszych albumów Takeshi Asai: