Calima; Alma De Mujer; Para Chick; Siboney; Blues For Pablo; El Vito; Calima [Encore].
[more]
W roku 1992 światło dzienne ujrzała płyta będąca fonograficznym efektem powołania do życia projektu Jazzpana, łączącego w sobie estetykę muzyki flamenco i muzyki improwizowanej. Słynny WDR Big Band pod dyrekcją Vince Mendozy, zaprosił wówczas do udziału w przedsięwzięciu takich artystów jak Al Di Meola, Michael Brecker, Peter Erskine i Dieter Ilg. Płyta okazała się wielkim sukcesem, o czym świadczyć mogą choćby dwie nominacje do prestiżowej Nagrody Grammy.
Osiem lat później w roku 2000, kontynuację dzieła ("Jazzpana II") zrealizował doskonały gitarzysta flamenco - Gerardo Nunez, zapraszając do projektu m.in.: znakomitego kontrabasistę Renauda Garcia-Fonsa, saksofonistę Michaela Breckera, a także takich muzyków jak: pianista Chano Dominguez i perkusjonalista Cepillo.
Ostatni dwaj wymienieni artyści podjęli wyzwanie o nazwie: Jazzpana, również w latach 2014-2015, koncertując pod tym szyldem m.in. w Berlińskiej Filharmonii (październik 2014), oraz w ramach WDR 3 Jazzfest w Dortmund (styczeń 2015). Tym razem główną odpowiedzialność za ponowne wskrzeszenie idei Jazzpana poza, powszechnie uważanym za następcę wielkiego Paco de Lucii - Gerardo Nunezem, ponosi też jeden z najlepszych gitarzystów świata - Ulf Wakenius (jakiego pamiętamy z niedawnej, świetnej płyty "Momento Magico", 2014, oraz koncertu w Blue Note 27.02.2015). Warto nadmienić, iż koncert w Berlinie, którego fragmenty wypełniają pierwszą część albumu, był pierwszą okazją wspólnego wystepu tych dwóch wyjątkowych gitarzystów.
Cieszy fakt, iż instrumentarium "Jazzpana live" wzbogacone jest też o dźwięki saksofonu niemieckego muzyka Christofa Lauera, pamiętanego z płyty poświeconej Sidneyowi Bechetowi: "Petite Fleur" (2014).
Wyjątkowo dużą dawkę wirtuozerii współpracownika m.in. Carli Bley, Alphonse Mouzona i Petera Erskine'a, znajdziemy w trakcie kapitalnego tradycyjnego tematu: "El Vito", rozbudowanego dzięki fascynującym dialogom gitar Nuneza i Wakeniusa do 12 minut.
Także finałowy temat: "Calima", mogący chwilami kojarzyć się z latynoskimi klimatami wstrzykniętymi w twórczość Chicka Corei, zawiera w środkowej części imponujące, improwizowane partie Lauera.
Poza estetyką flamenco i czysto jazzowymi dźwiękami, na "Jazzpana live" bardzo ważny element stanowią nawiązania do muzyki wywodzącej się z Kuby. Niewątpliwie wpływ na ten fakt ma udział w projekcie pianisty Chano Domingueza, powszechnie uważanego dziś za jednego z najwybitniejszych pianistów kubańskich.
Dominguez przygotował dla Jazzpana dwie kompozycje: "Alma De Mujer" i "Para Chick".
"Jazzpana live" idealnie spaja z sobą jazz, flamenco i latynoamerykańskie elementy w sposób niezauważalny, kreując tym samym nową estetykę zarówno brzmieniową jak i tkwiącą w budowie i opracowaniu poszczególnych kompozycji.
Ekscytująca wielokulturowa kombinacja i starcie się różnych muzycznych temperamentów oraz doświadczeń, poparte niesamowitą wirtuozerią, sprawia, iż "Jazzpana live" zapewnia mnóstwo wspaniałych wrażeń.
Premiera płyty 29 maja 2015 roku.
Robert Ratajczak
płytę kupisz: TUTAJ
____________________________________________________________________
Gerardo NUNEZ - Ulf WAKENIUS: Jazzpana live /CD 2015, ACT 9585-2/
program:
1. Calima
2. Alma De Mujer
3. Para Chick
4. Siboney
5. Blues For Pablo
6. El Vito
7. Calima [Encore]
personel:
Gerardo Núnez - gitara flamenco
Ulf Wakenius - gitara jazzowa
oraz:
Christof Lauer - saksofon
Chano Domínguez, Ramón Valle - fortepian
Omar Rodriguez Calvo - kontrabas
Liber Torriente - perkusja
Cepillo - instr. perkusyjne
_______________________________________________________________________________________
opis innej płyty Ulfa Wakeniusa:
opisy innych płyt z
katalogu ACT: