Tear The Roof Off; Spanish Inquisition; Still Without; Vision 2.0; Vision 1; Vision 2.1; You And The Night And The City; Please Try Again Later; Vision 2.2.
[more]
Projekt trębacza Piotra Schmidta - Schmidt Electric to zgrabne połączenie jazzu, z soulem, funkiem i R&B przy pomocy spoiwa jakim jest elektronika. Od czasu powołania grupy do życia w 2011 roku, zespół ma na koncie gorąco przyjęte koncerty na niemal wszystkich najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych w Polsce, jak m.in.: Jazz nad Odrą, Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, czy Jazz Od Nowa Festival w Toruniu. W ankiecie czytelników miesięcznika Jazz Forum, Schmidt Electric uznana została za jedną z trzech najlepszych jazzowych grup elektrycznych w Polsce.
Po blisko trzech latach od opublikowania gorąco przyjętego albumu "Silver Protect" (2012), w maju 2015 roku ukazuje się drugi album formacji: "Tear The Roof Off", w całości wypełniony autorskim materiałem, za który odpowiedzialny jest Piotr Schmidt, oraz pianista składu - Tomasz Bura.
Na płycie nie brak pięknych i ujmujących linii melodycznych, wyłaniających się z kunsztownych aranżacji. Takie, w większości prowadzone dźwiękami trąbki lidera, odkrywamy m.in. w kompozycji Piotra Schmidta: "Spanish Inquisition", czy utworze Tomasza Bury: "Vision 1", ozdobionym świetnie wpasowanymi w estetykę utworu dźwiękami wibrafonu, gościnnie biorącego udział w sesji - Bartka Pieszki.
Chwilą wytchnienia pośród muzyki pełnej rozmaitych ornamentów i swego rodzaju przepychu aranżacyjnego, jest ballada "Still Without", która poza główną linią trąbki, wyposażona jest w impresyjną, rozbudowaną partię fortepianu kreowaną również przy wsparciu wibrafonu.
Innym osobliwym fragmentem albumu jest również subtelny, balladowy temat: "Please Try Again Later".
Muzyka przyprawiona jest mnóstwem rozmaitych smaczków, jak np. ciekawe partie gitary basowej Michała Kapczuka (m.in.: "Still Without", "Vision 1") czy improwizowane elektroniczne kreacje ("Spanish Inquisition").
Warto wspomnieć o gościnnym udziale w trzech nagraniach na płycie, brytyjskiego gitarzysty Alexa Hutchingsa. Jego partie nawiązujące do estetyki progresywnego rocka słyszymy w króciutkich motywach: "Vision 2.0" i "Vision 2.1". Z kolei podczas solówki wykorzystanej w trakcie rozbudowanego do niemal 10 minut tematu: "You And The Night And The City" podpartego kapitalną linią gitary basowej, Hutchings w pełni "rozwija skrzydła" swych gitarowych możliwości, nadając części utworu jazzrockowego charakteru.
Na "Tear The Roof Off" aż roi się od świeżych, nowatorskich rozwiązań, które jednak każdorazowo nawiązują do jazzowej tradycji. To płyta o doskonale skonstruowanej dramaturgii, od której trudno się oderwać, niczym od porywającej lektury jaką czytamy "jednym tchem". Piotrowi Schmidtowi i jego kolegom, czerpiącym z jazzowej tradycji i przyprawiającym ją najnowocześniejszymi rozwiązaniami brzmieniowymi, udało się stworzyć doprawdy oryginalną i osobliwą estetykę dźwiękową. Każdy z muzyków podstawowego składu formacji stanowi nieodzowny filar całości, wnosząc do zespołu własne, uwalniane w muzyce wizje. "Tear The Roof Off" to także wyjątkowy majstersztyk pod względem miksu i ostatecznej produkcji nagrań.
Na bis wybieram: "Vision 1".
Premiera płyty 22 maja 2015
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
____________________________________________________________________
SCHMIDT Electric: Tear The Roof Off /CD, SJ Records 012/
program:
1. Tear The Roof Off
2. Spanish Inquisition, Intro
3. Spanish Inquisition
4. Still Without
5. Vision 2.0
6. Vision 1
7. Vision 2.1
8. You And The Night And The City
9. Please Try Again Later
10.Please Try Again Later, Outro
11.Vision 2.2
personel:
Piotr Schmidt - trąbka
Tomasz Bura - fortepian, syntezatory
Michał Kapczuk - gitara basowa
Sebastian Kuchczyński – perkusja
oraz:
Alex Hutchings - gitara
Bartek Pieszka - wibrafon
Joanna Szymała - elektronika
Mr Klime, Wojciech Długosz - turnable
MC Solomon - rap
Marcin Jajkiewicz - wokal
Bartłomiej Libera - beatbox
____________________________________________________________________
opisy innych albumów wydanych przez SJ Records: