I saw my Lady weepe; Flow my teares fall from your springs; Sorow, sorow stay, lend true repentant teares; Dye not before thy day; Mourne, mourne, day is with darknesse fled; Tymes eldest sonne, old age the heire of ease: First part; Then sit thee downe, and say thy Nunc demittis: Second part; When others sings Venite exultemus: Third part; Praise blindnesse eies, for seeing is deceipt; O sweet woods, the delight of solitarienesse; If fluds of teares could clense my follies past; Fine knacks for Ladies; Now cease my wandring eyes; Come ye heavie states of night; White as Lillies was her face; Wofull heart with griefe oppressed; A Sheperd in a shade his plaining made; Faction that ever dwells in court; Shall I sue, shall I seek for grace; Tosse not my soul; Cleare or Cloudie sweet as April showring; Humor say what makst thou heere; Dowlands adew for Master Oliver Cromwell.
[more]
CUT PIECE IN ENGLISH: DUX records has just released a very thoroughly published CD containing the second of Dowland’s song collections: The Second Booke of Songs or Ayres (1600)… The interpretation of 23 pieces recorded on this disc owes its charm both to the clear vibrato-less soprano… and to the mastery of the lutenist, for whom following the footsteps of John Dowland has become a life mission and destiny. Frank Pschichholz in a unique and engaging way manages to deliver the spirit of this music… Also Maria Skiba’s soprano has not been subject to interpretative twists and that is why the emotions are set free through pure not theatrically contaminated dynamics…
Despite the enormous amount of CDs released every week it is indeed very rare to find music from a few hundreds of years ago that is so authentic and not tainted with time and interpretative possibilities of the performers. This CD is a real treasure that can transport us in an instant into turbulent times of Old England and Shakespeare.
John Dowland to angielski kompozytor i wirtuoz lutni tworzący na przełomie XVI i XVII wieku, do którego największych osiągnięć należą trzy cykle pieśni na głos i lutnię powstałe w latach 1597-1603. Pieśni owe łącząc w sobie angielską melancholię schyłku epoki renesansu z formami ogólnoeuropejskimi, do dziś pozostają wdzięcznym materiałem, po który chętnie sięgają kolejni interpretatorzy. Największy dotąd sukces komercyjny płyty zawierającej pieśni Dowlanda należy do Stinga, który w 2006 roku opublikował album: "Songs from the Labirynth" nagrany z udziałem bośniackiego lutnisty Edina Karamazova.
Nakładem wytwórni DUX ukazała się niezwykle starannie wydana płyta zawierająca drugi ze zbiorów Dowlanda: "The Second Booke Of Songs Or Ayres" ("Druga księga pieśni lub arii") ukończona w 1600 roku. Materiał został zarejestrowany w 2013 roku w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego przez od lat mieszkającą w Berlinie polską sopranistkę Marię Skibę i niemieckiego lutnistę Franka Pschichholza, znanego dzięki grupie artystycznej The Schoole Of Night, której jest kierownikiem i założycielem.
Interpretacja 23 pieśni nagranych na tej płycie swoj urok zawdzięcza w równej mierze czystemu, pozbawionemu wibarcji sopranowi i oryginalnej starej angielszczyźnie jak mistrzowskiej grze lutnisty, dla którego podążanie śladami twórczości Johna Dowlanda stało się niemal życiową misją i przeznaczeniem. Frank Pschichholz potrafi w wyjątkowy i ujmujący sposób przekazać ducha zawartego w tej muzyce, być może dzięki maksymie, na jaką muzyk powołuje się w tekscie zawartym na stronach dołączonej do płyty książeczki, a która mówi iż: "wykonanie tych pieśni wymaga wyrzeczenia się własnego artystycznego ego". Trudno polemizować z artystą, jaki właśnie dzięki takiemu podejściu do materiału sprzed ponad 400 lat potrafi oddać jego najczystszą formę, najbardziej zbliżoną do pierwotnego zamysłu estetycznego Dowlanda.
Również sopran Marii Skiby nie został poddany interpretacyjnym zawirowaniom, dzięki czemu emocje uwalniane są poprzez czystą, nieskażoną nadmierną teatralnością dynamikę.
Mimo ogromu pojawiających się każdego tygodnia płyt, doprawdy rzadko trafia się na nich na muzykę sprzed kilkuset lat, tak autentyczną i nie skażoną ciężarem czasu i uwalnianymi możliwościami interpretacyjnymi wykonawców. Ta płyta to prawdziwy skarb, za pośrednictwem którego w jednej chwili przenieść się możemy do burzliwych czasów Starej Anglii z czasów Shakespeare'a.
Album ukazał się w maju 2015.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
plytę kupisz: TUTAJ
____________________________________________________________________
Maria SKIBA / Frank PSCHICHHOLZ - The Schoole Of Night : John Dowland - The Second Booke Of Songs Or Ayres /CD 2013 DUX 1192/
program:
1. I saw my Lady weepe
2. Flow my teares fall from your springs
3. Sorow, sorow stay, lend true repentant teares
4. Dye not before thy day
5. Mourne, mourne, day is with darknesse fled
6. Tymes eldest sonne, old age the heire of ease: First part
7. Then sit thee downe, and say thy Nunc demittis: Second part
8. When others sings Venite exultemus: Third part
9. Praise blindnesse eies, for seeing is deceipt
10.O sweet woods, the delight of solitarienesse
11.If fluds of teares could clense my follies past
12.Fine knacks for Ladies
13.Now cease my wandring eyes
14.Come ye heavie states of night
15.White as Lillies was her face
16.Wofull heart with griefe oppressed
17.A Sheperd in a shade his plaining made
18.Faction that ever dwells in court
19.Shall I sue, shall I seek for grace
20.Tosse not my soul
21.Cleare or Cloudie sweet as April showring
22.Humor say what makst thou heere
23.Dowlands adew for Master Oliver Cromwell
personel:
Maria Skiba - sopran
Frank Pschichholz - lutnia
_____________________________________________________________________
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.
opisy innych tytułów z katalogu DUX: