Amhran; Mantra; Mr. Ben; My Gray; Double Escape; Our 3/4; Almost Close; Once Before The Morning Coffe.
Obecny na muzycznej scenie od początku lat 90-tych perkusista Tomasz Łosowski z powodzeniem udziela się w ramach rozmaitych projektów obejmujących szerokie spektrum stylistyczne, od muzyki pop, poprzez rock a na muzyce jazzowej zakończywszy. Równolegle współtworzy kilka formacji pośród których warto wymienić legendarne Kombi, Orange Trane czy Quartado. Jest niezwykle pożądanym instrumentalistą w środowisku muzycznym i współpracuje ze ścisłą czołówką artystów jazzowych, takich jak m.in. Leszek Możdżer, Maciej Sikała, Marek Raduli, Dominik Bukowski czy Piotr Lemańczyk. Już w roku 2004 w ankiecie opiniotwórczego magazynu "Gitara i Bas + Bębny" został uznany Najlepszym Perkusistą Roku, a jednym z ostatnich jego sukcesów, związanych z kolei z działalnością warsztatową, jest nagroda "Eugeniusza" jaką odebrał w roku 2014.
W roku 2015 nakładem wydawnictwa Soliton ukazała się płyta firmowana szyldem: Tomasz Łosowski Acoustic Trio, na której muzyk zmierzył się z trudną konwencją jazzowego tria pozbawionego instrumentu harmonicznego. Owe akustyczne trio, poza liderem tworzą: młody trójmiejski saksofonista Szymon Łukowski i jeden z najlepszych kontrabasistów jazzowych w kraju - Piotr Lemańczyk.
Laureat nagrody dla Najlepszego Solisty Instrumentalisty w ramach Blue Note Poznań Competition_2014 - Szymon Łukowski, mający za sobą m.in. współpracę z Eljazz Big Band, Around Jazz Quartet oraz Kwintetem Marcina Gawdzisa (wyśmienity album ''Shadows Of Autumn'', 2013) ma też w swoim dorobku autorski album własnego kwintetu, wypełniony w większości własnymi kompozycjami (''Szymon Łukowski Quintet'', 2013). Z kolei jeden z najbardziej kreatywnych muzyków jazzowych polskiej sceny jazzowej - Piotr Lemańczyk w drugim dziesięcioleciu XXI wieku zdaje się być u szczytu swej formy zarówno w zakresie występów scenicznych, nagrań studyjnych jak i aktywności kompozytorskiej (wydana w ubiegłym roku płyta "Baltic Dance" wypełniona została w całości jego nowymi utworami).
Wszyscy muzycy współpracowali już razem w rozmaitych konstelacjach. Także repertuar płyty zdominowany kompozycjami Piotra Lemańczyka jest doskonale znany każdemu z instrumentalistów, dlatego z samej definicji nie ma mowy w przypadku tej płyty o jakichkolwiek niedopracowaniach bądź niedociągnięciach. Drugą stroną medalu jest jednak brak jakichkolwiek niespodzianek, na jakie trafić możemy słuchając tej płyty. W nowych opracowaniach utworów Lemańczyka lider projektu Tomasz Łosowski położył duży nacisk na aranżacje partii perkusji, a Szymon Łukowski nasycił je swoim własnym już świetnie krystalizującym się brzmieniem, jakie podziwiać mogliśmy zarówno na jego pierwszej płycie autorskiej jak i na wspomnianym wcześniej albumie "Baltic Dance" (2014).
Uwagę zwraca jedyna w tym zestawie kompozycja Szymona Łukowskiego: "Mantra". Ten senny, nasycony swego rodzaju niepokojem utwór wyposażony w piękną partię altową kompozytora, zachwyca także klimatycznymi kreacjami Łosowskiego i partiami kontrabasu Lemańczyka.
Świetne "galopady" kontrabasu z żywiołowymi partiami perkusji lidera dominują z kolei podczas "Mr. Ben", gdzie saksofon wyjątkowo zdaje się pozostawać w cieniu.
Nieokiełznana wirtuozeria Piotra Lemańczyka daje o sobie znać w wielu fragmentach płyty. Jednym z nich jest poprzedzająca soczystą solówkę Łosowskiego improwizowana partia w trakcie "Double Escape", podczas której doszukamy się nawet zakamuflowanego motywu z "Karuzeli z Madonnami" Ewy Demarczyk.
Cieszy fakt, iż Lemańczyk po latach przerwy coraz częściej sięga też po gitarę basową. Na płycie "Tomasz Łosowski Acoustic Trio" słyszymy to podczas utworu: "Our 3/4" i kończącego płytę króciutkiego motywu: "Once Before Morning Coffee".
Siłą tej płyty są doskonałe kompozycje, jakie w większości poznajemy w nowych, ciekawie zaaranżowanych odsłonach. Brzmienie tria odsłania wielkie możliwości warsztatowe każdego z instrumentalistów, co szczególne znaczenie ma w przypadku Szymona Łukowskiego, dla którego udział w tym projekcie jest kolejnym sukcesywnym krokiem naprzód.
Nagrań dokonano w Nord Audio Project Studio w Pruszczu Gdańskim, a płyta ukazała się w kwietniu 2015 roku.
W roku 2015 nakładem wydawnictwa Soliton ukazała się płyta firmowana szyldem: Tomasz Łosowski Acoustic Trio, na której muzyk zmierzył się z trudną konwencją jazzowego tria pozbawionego instrumentu harmonicznego. Owe akustyczne trio, poza liderem tworzą: młody trójmiejski saksofonista Szymon Łukowski i jeden z najlepszych kontrabasistów jazzowych w kraju - Piotr Lemańczyk.
Laureat nagrody dla Najlepszego Solisty Instrumentalisty w ramach Blue Note Poznań Competition_2014 - Szymon Łukowski, mający za sobą m.in. współpracę z Eljazz Big Band, Around Jazz Quartet oraz Kwintetem Marcina Gawdzisa (wyśmienity album ''Shadows Of Autumn'', 2013) ma też w swoim dorobku autorski album własnego kwintetu, wypełniony w większości własnymi kompozycjami (''Szymon Łukowski Quintet'', 2013). Z kolei jeden z najbardziej kreatywnych muzyków jazzowych polskiej sceny jazzowej - Piotr Lemańczyk w drugim dziesięcioleciu XXI wieku zdaje się być u szczytu swej formy zarówno w zakresie występów scenicznych, nagrań studyjnych jak i aktywności kompozytorskiej (wydana w ubiegłym roku płyta "Baltic Dance" wypełniona została w całości jego nowymi utworami).
Wszyscy muzycy współpracowali już razem w rozmaitych konstelacjach. Także repertuar płyty zdominowany kompozycjami Piotra Lemańczyka jest doskonale znany każdemu z instrumentalistów, dlatego z samej definicji nie ma mowy w przypadku tej płyty o jakichkolwiek niedopracowaniach bądź niedociągnięciach. Drugą stroną medalu jest jednak brak jakichkolwiek niespodzianek, na jakie trafić możemy słuchając tej płyty. W nowych opracowaniach utworów Lemańczyka lider projektu Tomasz Łosowski położył duży nacisk na aranżacje partii perkusji, a Szymon Łukowski nasycił je swoim własnym już świetnie krystalizującym się brzmieniem, jakie podziwiać mogliśmy zarówno na jego pierwszej płycie autorskiej jak i na wspomnianym wcześniej albumie "Baltic Dance" (2014).
Uwagę zwraca jedyna w tym zestawie kompozycja Szymona Łukowskiego: "Mantra". Ten senny, nasycony swego rodzaju niepokojem utwór wyposażony w piękną partię altową kompozytora, zachwyca także klimatycznymi kreacjami Łosowskiego i partiami kontrabasu Lemańczyka.
Świetne "galopady" kontrabasu z żywiołowymi partiami perkusji lidera dominują z kolei podczas "Mr. Ben", gdzie saksofon wyjątkowo zdaje się pozostawać w cieniu.
Nieokiełznana wirtuozeria Piotra Lemańczyka daje o sobie znać w wielu fragmentach płyty. Jednym z nich jest poprzedzająca soczystą solówkę Łosowskiego improwizowana partia w trakcie "Double Escape", podczas której doszukamy się nawet zakamuflowanego motywu z "Karuzeli z Madonnami" Ewy Demarczyk.
Cieszy fakt, iż Lemańczyk po latach przerwy coraz częściej sięga też po gitarę basową. Na płycie "Tomasz Łosowski Acoustic Trio" słyszymy to podczas utworu: "Our 3/4" i kończącego płytę króciutkiego motywu: "Once Before Morning Coffee".
Siłą tej płyty są doskonałe kompozycje, jakie w większości poznajemy w nowych, ciekawie zaaranżowanych odsłonach. Brzmienie tria odsłania wielkie możliwości warsztatowe każdego z instrumentalistów, co szczególne znaczenie ma w przypadku Szymona Łukowskiego, dla którego udział w tym projekcie jest kolejnym sukcesywnym krokiem naprzód.
Nagrań dokonano w Nord Audio Project Studio w Pruszczu Gdańskim, a płyta ukazała się w kwietniu 2015 roku.
Robert Ratajczak
_________________________________________
Tomasz ŁOSOWSKI Acoustic Trio: Tomasz Łosowski Acoustic Trio /CD 2014, Soliton SL 420-2/
program:
1. Amhran
2. Mantra
3. Mr. Ben
4. My Gray
5. Double Escape
6. Our 3/4
7. Almost Close
8. Once Before The Morning Coffe
program:
1. Amhran
2. Mantra
3. Mr. Ben
4. My Gray
5. Double Escape
6. Our 3/4
7. Almost Close
8. Once Before The Morning Coffe
personel:
Szymon Łukowski - saksofon
Piotr Lemańczyk - kontrabas, gitara basowa
Tomasz Łosowski - perkusja
Szymon Łukowski - saksofon
Piotr Lemańczyk - kontrabas, gitara basowa
Tomasz Łosowski - perkusja
______________________________________________