Motywy ze spektakli: Na niby - naprawdę; Czarownice z Salem; Dr Faustus; Bezimienne dzieło; If I; Benedictus; Bal w operze.
Po albumie wypełnionym ciekawymi jazzowymi interpretacjami tematów filmowych Henryka Warsa i Bronisława Kapera ("Follow Me", 2014), krakowska formacja New Bone proponuje wycieczkę do teatru. Nowa płyta kwintetu nagrana została bowiem dla Teatru Witkacego w Zakopanem, a album zatytułowany: "od-JAZZ-dowo" w całości wypełnia muzyka związanego z Teatrem od początku jego istnienia - Jerzego Chruścińskiego. Pośród siedmiu motywów zamieszczonych na płycie, znajdziemy m.in. tematy pochodzące z takich spektakli jak: "Na niby – naprawdę", "Dr Faustus" i "Bal w operze" opracowane w klimacie współczesnego jazzu przez lidera New Bone - trębacza Tomasza Kudyka, saksofonistę Bartłomieja Prucnala i pianistę Dominika Wanię.
Płyta "od-JAZZ-dowo" ukazała się w roku, w którym przypada 30-lecie założenia Teatru Witkacego, a zarazem 130. rocznica urodzin jego patrona - Stanisława I. Witkiewicza. Ponieważ zespół New Bone współpracuje z Zakopiańskim Teatrem od lat, trudno o lepszy sposób jazzowego uczczenia przypadających jubileuszy.
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wspomnianego albumu "Follow Me", tak i tutaj mamy do czynienia z osobliwym zjawiskiem, kiedy podczas słuchania kolejnych utworów trudno uzmysłowić sobie, iż kompozycji tych nie tworzono jako tematy jazzowe. Mimo iż muzycy jazzowi coraz częściej sięgają po utwory pochodzące z rozmaitych półek, coraz rzadziej mamy do czynienia z naprawdę przekonującymi adaptacjami, jakie pozwolą słuchaczowi zapomnieć o ich pierwowzorach. Na "od-JAZZ-dowo" obcujemy z muzyką jaką śmiało można by, nie znając pierwotnego charakteru tematów Jerzego Chruścińskiego, odebrać jako kompozycje stworzone przez jazzmanów. Ogromna siła aranżacji i opracowań poszczególnych motywów ze spektakli sprawia, iż piąty album New Bone to płyta na wskroś JAZZ-owa, bardzo JAZZ-owa i naładowana JAZZ-em jak mało który album JAZZ-owy wypełniony kompozycjami JAZZ-owymi. To płyta, w której tytule nie ma przesady - po prostu: od-JAZZ-dowa.
Zachwycają kreacje solowe Tomasza Kudyka i Dominika Wani, saksofon altowy Bartłomieja Prucnala (także świetne linie unisonowe z trąbką) i zdumiewa sprawność i perfekcja zawsze odnajdującej się sekcji: Adamczak - Fortuna. Co do sekcji rytmicznej; warto zwrócić uwagę na doskonałe, świetnie opracowane struktury jakie często kryją się pod partiami solowymi. Tak jest choćby w trakcie motywu ze spektaklu: "Benedictus", którego, by w pełni odkryć wszystkie ukryte niuanse aranżacyjne, należy wysłuchać co najmniej kilkakrotnie.
"od-JAZZ-dowo" to także płyta o świetnej, przemyślanej (chciałoby się napisać: teatralnej) dramaturgii, zakończona idealnie zamykającym całość pięknym balladowym tematem ze spektaklu: "Bal w operze".
Mimo roszad personalnych istniejąca od 19 lat formacja Tomasza Kudyka konsekwentnie kroczy wybraną drogą, jednocześnie ciągle poszerzając swe jazzowe spektrum o kolejne doświadczenia. Ponieważ to już druga z kolei płyta zespołu, tematycznie poświęcona transkrypcjom, apetyt na nowy autorski program Kwintetu Tomasza Kudyka coraz bardziej wzrasta (ostatni album z własnym premierowym materiałem zespołu to "Destined" z roku 2012).
Nagrania zrealizowano w studio Radia Kraków w styczniu 2015, a płyta ukazała się błyskawicznie już 24 lutego.
Płyta "od-JAZZ-dowo" ukazała się w roku, w którym przypada 30-lecie założenia Teatru Witkacego, a zarazem 130. rocznica urodzin jego patrona - Stanisława I. Witkiewicza. Ponieważ zespół New Bone współpracuje z Zakopiańskim Teatrem od lat, trudno o lepszy sposób jazzowego uczczenia przypadających jubileuszy.
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wspomnianego albumu "Follow Me", tak i tutaj mamy do czynienia z osobliwym zjawiskiem, kiedy podczas słuchania kolejnych utworów trudno uzmysłowić sobie, iż kompozycji tych nie tworzono jako tematy jazzowe. Mimo iż muzycy jazzowi coraz częściej sięgają po utwory pochodzące z rozmaitych półek, coraz rzadziej mamy do czynienia z naprawdę przekonującymi adaptacjami, jakie pozwolą słuchaczowi zapomnieć o ich pierwowzorach. Na "od-JAZZ-dowo" obcujemy z muzyką jaką śmiało można by, nie znając pierwotnego charakteru tematów Jerzego Chruścińskiego, odebrać jako kompozycje stworzone przez jazzmanów. Ogromna siła aranżacji i opracowań poszczególnych motywów ze spektakli sprawia, iż piąty album New Bone to płyta na wskroś JAZZ-owa, bardzo JAZZ-owa i naładowana JAZZ-em jak mało który album JAZZ-owy wypełniony kompozycjami JAZZ-owymi. To płyta, w której tytule nie ma przesady - po prostu: od-JAZZ-dowa.
Zachwycają kreacje solowe Tomasza Kudyka i Dominika Wani, saksofon altowy Bartłomieja Prucnala (także świetne linie unisonowe z trąbką) i zdumiewa sprawność i perfekcja zawsze odnajdującej się sekcji: Adamczak - Fortuna. Co do sekcji rytmicznej; warto zwrócić uwagę na doskonałe, świetnie opracowane struktury jakie często kryją się pod partiami solowymi. Tak jest choćby w trakcie motywu ze spektaklu: "Benedictus", którego, by w pełni odkryć wszystkie ukryte niuanse aranżacyjne, należy wysłuchać co najmniej kilkakrotnie.
"od-JAZZ-dowo" to także płyta o świetnej, przemyślanej (chciałoby się napisać: teatralnej) dramaturgii, zakończona idealnie zamykającym całość pięknym balladowym tematem ze spektaklu: "Bal w operze".
Mimo roszad personalnych istniejąca od 19 lat formacja Tomasza Kudyka konsekwentnie kroczy wybraną drogą, jednocześnie ciągle poszerzając swe jazzowe spektrum o kolejne doświadczenia. Ponieważ to już druga z kolei płyta zespołu, tematycznie poświęcona transkrypcjom, apetyt na nowy autorski program Kwintetu Tomasza Kudyka coraz bardziej wzrasta (ostatni album z własnym premierowym materiałem zespołu to "Destined" z roku 2012).
Nagrania zrealizowano w studio Radia Kraków w styczniu 2015, a płyta ukazała się błyskawicznie już 24 lutego.
Robert Ratajczak
_________________________________
New Bone: od-JAZZ-dowo
CD F.F.Folk CD-060
program:
motywy ze spektakli:
1. Na niby - naprawdę
2. Czarownice z Salem
3. Dr Faustus
4. Bezimienne dzieło
5. If I
6. Benedictus
7. Bal w operze
motywy ze spektakli:
1. Na niby - naprawdę
2. Czarownice z Salem
3. Dr Faustus
4. Bezimienne dzieło
5. If I
6. Benedictus
7. Bal w operze
personel:
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Bartłomiej Prucnal - saksofon
Dominik Wania - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Bartłomiej Prucnal - saksofon
Dominik Wania - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
__________________________________