Requiem d-moll; Ave verum Corpus.
[more]
"Requiem d-moll" Wolfganga Amadeusa Mozarta - jedno z najbardziej wzniosłych, a zarazem przejmujących dzieł muzyki klasycznej. Utwór z roku 1791 otoczony jest legendą, w której coraz trudniej oddzielić rzeczywistość od mitu. Ostatnia kompozycja pozostawiona przez genialnego kompozytora a tworzona na anonimowe zamówienie, powstawała na łożu śmierci, a ponieważ jest rodzajem mszy żałobnej, Mozart traktował ją jako rodzaj requiem na własną śmierć. Poprzez taki właśnie pryzmat wielu miłośników dzieła, traktuje je jako utwór nasiąknięty elementami autobiograficznymi. W przejmujących fragmentach "Requiem" niemal słychać głos półprzytomnego, opętanego gorączką Mozarta, który umierając modli się do Boga. Partie chóru niejednokrotnie robią wrażenie krzyku kompozytora zdającego sobie sprawę z nieuchronności i ostateczności nadchodzącej ku niemu śmierci.
Konstrukcja "Requiem d-moll" Mozarta mimo iż jednoznacznie nawiązuje w swej strukturze i przekazie do osiemnastowiecznych austriackich mszy żałobnych (a w szczególności do powstałego 20 lat wcześniej "Requiem c-moll" Michała Haydna), jest jednak ze wszech miar wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Przerwane śmiercią Mozarta "Requiem" dokończył jego uczeń Franz Sussmayer. Doprawdy trudno dziś o dzieło, które od ponad 200 lat z równą siłą fascynuje i wzbudza ogrom emocji u kolejnych pokoleń zarówno melomanów jak i muzyków.
Co jakiś czas ukazują się nowe płyty z kolejnymi zapisami "Requiem", dzięki czemu coraz trudniej dotrzeć do nagrań naprawdę wartościowych, dlatego warto zwrócić uwagę na nagranie jakie ukazało się w 2015 roku nakładem wytwórni DUX. Wykonania dzieła podjął się Chór i Orkiestra Sinfonia Amabile pod dyrekcją Piotra Wajraka z wybitnymi solistami: Olgą Pasiecznik (sopran), Anna Lubańską (mezzosopran), Krzysztofem Szmytem (tenor) i Krzysztofem Borysiewiczem (bas), a nagrania dokonano w Kościele Sióstr Norbertanek na Salwadorze w Krakowie jeszcze w 1998 roku.
Wersja "Requiem d-moll" Wolfganga Amadeusa Mozarta jaką poznajemy na tej płycie urzeka głębią, mistycyzmem i dostojeństwem. Zarówno chór jak i orkiestra Sinfonia Amabile brzmią niezwykle przekonująco i ze wszech miar klasycznie. Wykonanie pozbawione jest zbędnych w tym przypadku operowych ornamentów, jakie charakteryzują niektóre współczesne nagrania. Warto sięgnąć po to wykonanie by na nowo zachwycić się monumentalną "Kyrie", poruszającą "Lacrimosą" czy urokliwą partią puzonu solisty Łukasza Hodora w trakcie "Tuba mirum".
Program płyty uzupełniono pieśnią "Ave verum Corpus" skomponowaną przez Mozarta kilka miesięcy wcześniej, w której dostrzec można aspekty jakie w pełni ujawniły się podczas pracy nad "Requiem".
Płyta ukazała się w czerwcu 2015 roku.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
plytę kupisz: TUTAJ
____________________________________________________________________
Sinfonia Amabile (P.Wajrak): Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem /CD 2015, DUX 1210/
program:
Requiem d-moll
I Introitus et Kyrie
1. Requiem aeternam
2. Kyrie
II Sequentia
3. Dies irae
4. Tuba mirum
5. Rex tremendae
6. Recordare
7. Confutatis
8. Lacrimosa
III Offertorium
9. Domine Jesu Christe
10.Hostias
IV Sanctus
11.Sanctus
12.Benedictus
V Agnus Dei
13.Agnus Dei
VI Communio
14.Lux aeterna
15.Cum sanctis tuis
16.Ave verum Corpus
personel:
Chór i Orkiestra Sinfonia Amabile (dyr. Piotr Wajrak)
Olga Piasecznik - sopran
Anna Lubańska - mezzosopran
Krzysztof Szmyt - tenor
Krzysztof Borysiewicz - bas
oraz:
Łukasz Hodor - puzon
____________________________________________________________________
opisy innych płyt z muzyką W.A.Mozarta:
opisy innych tytułów z katalogu DUX: