A.Casella: Pupazzetti Op. 27c; H.Villa-Lobos: Choros No. 7; G.Auric: Malborough s'en va-t-en guerre. Suite; B.Martinu: La Revue de Cuisine H. 161. Suite; A.Albrecht: Quintetto frammento; A.Moyzes: Divertimento Op. 11; A.Tansman: Septet.
Ten pięknie wydany album to nie tylko zestaw wyjątkowych muzycznych pereł neoklasycyzmu takich kompozytorów jak m.in.: Heitor Villa-Lobos, Bohuslav Martinu czy Aleksander Tansman, ale też ciekawa 48-stronnicowa lektura wpięta w estetyczne opakowanie w formie bogato ilustrowanej książeczki, na początku wprowadzającej nas w świat dominującego w muzyce europejskiej w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku neoklasycyzmu, a następnie przeprowadzającej nas przez każde z siedmiu dzieł zamieszczonych w programie płyty.
Nawiązujący do epoki przedromantycznej modernistyczny kierunek, którego nazwa posłużyła za tytuł całego wydawnictwa charakteryzuje się zwartą i przejrzystą formą daleką od patosu i ekstatycznego rozmachu. Neoklasycyzm bliższy jest raczej formule sonaty lub barokowej fugi, zresztą utożsamiani z tym nurtem kompozytorzy tacy jak Igor Strawiński czy Bela Bartok, niejednokrotnie dopuszczali się w swej twórczości licznych pastiszy. Znajdziemy je także w zgromadzonych na tej płycie kilkuczęściowych utworach Alfredo Castelli i Alexandra Moyzesa, czy w przedstawionych wręcz w formach suit kompozycjach Georgesa Aurica i Bohuslava Martinu.
Program albumu skoncentrowany jest na prezentacji utworów wywodzących się niejako spoza głównego nurtu neoklasycyzmu, zazwyczaj utożsamianego z rosyjskimi kompozytorami jak Strawiński, Szostakowicz czy Prokofiew. Sięgnięto po twórczość kompozytorów pochodzących z różnych miejsc świata: Brazylii (Heitor Villa-Lobos), Włoch (Alfredo Casella), Francji (Georges Auric), Węgier (Alexander Albrecht), Czech (Bohuslav Martinu), Słowacji (Alexander Moyzes) i Polski (Aleksander Tansman).
Materiał zarejestrowany został w kilku podejściach na przestrzeni czerwca 2014 i stycznia 2015 roku przez jedną z najważniejszych słowackich formacji specjalizujących się w interpretacjach muzyki współczesnej - orkiestrę kameralną Quasars Ensemble prowadzoną od 2008 roku przez kompozytora, pianistę i dyrygenta Ivana Buffa. W interpretacjach poszczególnych utworów, mało iż udało się zachować pierwotny charakter każdej kompozycji, to poprzez ogromną wyrazistość i dynamikę uwypuklone zostały elementy jakie mogły ujść uwadze podczas wcześniejszych wykonań.
Tak jest już na samym początku albumu podczas pełnego pasji i lirycznej melodyjności pięcioczęściowego koncertu Alfredo Caselli, czy w trakcie niemal eksplodującej radością "Kuchennej rewii" z baletu Bohuslava Martinu.
Trudno nie wspomnieć o ciekawej aranżacji "Divertimento Op.11" Alexandra Moyzesa, przygotowanej przez dyrektora artystycznego Quasars Ensemble jeszcze w 1979 roku. Ivan Buffa w części drugiej "Divertimenta" (będącej w tej postaci rodzajem tańca) położył duży nacisk na rolę instrumentów perkusyjnych dodając pierwotnej formie wyjątkowej dynamiki. Wyjątkowo lirycznie brzmią części: trzecia i szósta. Czwarta i piąta natomiast, poprzez melodyjną konstrukcję ,zbliżają się w tej wersji do niemal jazzowo-symfonicznej formuły spod znaku George'a Gershwina.
Cieszy umieszczenie w programie albumu "Septetu" Aleksandra Tansmana, powszechnie uważanego za pierwszego polskiego kompozytora, który zerwał z neoromantyzmem. Kończący płytę 13-minutowy utwór Tansmana przypomina nam jak niezwykle wszechstronnym twórcą był zmarły w 1986 roku kompozytor.
Uwagę zwraca przejrzysta i zwarta forma płyty i wyjątkowa kolorystyka całości. Sprawia to, iż wysłuchanie albumu mimo jego programowego charakteru robi wrażenie rodzaju wachlarza roztaczającego przed słuchaczem ogrom dźwiękowych barw.
Album ukazał się 9 września 2015.
Nawiązujący do epoki przedromantycznej modernistyczny kierunek, którego nazwa posłużyła za tytuł całego wydawnictwa charakteryzuje się zwartą i przejrzystą formą daleką od patosu i ekstatycznego rozmachu. Neoklasycyzm bliższy jest raczej formule sonaty lub barokowej fugi, zresztą utożsamiani z tym nurtem kompozytorzy tacy jak Igor Strawiński czy Bela Bartok, niejednokrotnie dopuszczali się w swej twórczości licznych pastiszy. Znajdziemy je także w zgromadzonych na tej płycie kilkuczęściowych utworach Alfredo Castelli i Alexandra Moyzesa, czy w przedstawionych wręcz w formach suit kompozycjach Georgesa Aurica i Bohuslava Martinu.
Program albumu skoncentrowany jest na prezentacji utworów wywodzących się niejako spoza głównego nurtu neoklasycyzmu, zazwyczaj utożsamianego z rosyjskimi kompozytorami jak Strawiński, Szostakowicz czy Prokofiew. Sięgnięto po twórczość kompozytorów pochodzących z różnych miejsc świata: Brazylii (Heitor Villa-Lobos), Włoch (Alfredo Casella), Francji (Georges Auric), Węgier (Alexander Albrecht), Czech (Bohuslav Martinu), Słowacji (Alexander Moyzes) i Polski (Aleksander Tansman).
Materiał zarejestrowany został w kilku podejściach na przestrzeni czerwca 2014 i stycznia 2015 roku przez jedną z najważniejszych słowackich formacji specjalizujących się w interpretacjach muzyki współczesnej - orkiestrę kameralną Quasars Ensemble prowadzoną od 2008 roku przez kompozytora, pianistę i dyrygenta Ivana Buffa. W interpretacjach poszczególnych utworów, mało iż udało się zachować pierwotny charakter każdej kompozycji, to poprzez ogromną wyrazistość i dynamikę uwypuklone zostały elementy jakie mogły ujść uwadze podczas wcześniejszych wykonań.
Tak jest już na samym początku albumu podczas pełnego pasji i lirycznej melodyjności pięcioczęściowego koncertu Alfredo Caselli, czy w trakcie niemal eksplodującej radością "Kuchennej rewii" z baletu Bohuslava Martinu.
Trudno nie wspomnieć o ciekawej aranżacji "Divertimento Op.11" Alexandra Moyzesa, przygotowanej przez dyrektora artystycznego Quasars Ensemble jeszcze w 1979 roku. Ivan Buffa w części drugiej "Divertimenta" (będącej w tej postaci rodzajem tańca) położył duży nacisk na rolę instrumentów perkusyjnych dodając pierwotnej formie wyjątkowej dynamiki. Wyjątkowo lirycznie brzmią części: trzecia i szósta. Czwarta i piąta natomiast, poprzez melodyjną konstrukcję ,zbliżają się w tej wersji do niemal jazzowo-symfonicznej formuły spod znaku George'a Gershwina.
Cieszy umieszczenie w programie albumu "Septetu" Aleksandra Tansmana, powszechnie uważanego za pierwszego polskiego kompozytora, który zerwał z neoromantyzmem. Kończący płytę 13-minutowy utwór Tansmana przypomina nam jak niezwykle wszechstronnym twórcą był zmarły w 1986 roku kompozytor.
Uwagę zwraca przejrzysta i zwarta forma płyty i wyjątkowa kolorystyka całości. Sprawia to, iż wysłuchanie albumu mimo jego programowego charakteru robi wrażenie rodzaju wachlarza roztaczającego przed słuchaczem ogrom dźwiękowych barw.
Album ukazał się 9 września 2015.
Robert Ratajczak
_______________________________________
QUASARS Ensemble: Neo-Classicisme /CD 2015, Hevhetia/
program:
1-5. A.Casella: Pupazzetti Op. 27c
6. H.Villa-Lobos: Choros No. 7
7-11. G.Auric: Malborough s'en va-t-en guerre. Suite
12-15. B.Martinu: La Revue de Cuisine H. 161. Suite
16. A.Albrecht: Quintetto frammento
17-22. A.Moyzes: Divertimento Op. 11
23-15. A.Tansman: Septet
1-5. A.Casella: Pupazzetti Op. 27c
6. H.Villa-Lobos: Choros No. 7
7-11. G.Auric: Malborough s'en va-t-en guerre. Suite
12-15. B.Martinu: La Revue de Cuisine H. 161. Suite
16. A.Albrecht: Quintetto frammento
17-22. A.Moyzes: Divertimento Op. 11
23-15. A.Tansman: Septet
muzycy:
Martin Mosorjak - klarnet
Attila Janko - fagot
Istvan Siket - trąbka
Andrea Mosorjakova - flet
Julia Csizikova, Levente Soos - obój
Noemi Szoke - saksofon
Ivan Buffa - fortepian, dyrygent
Diana Buffa - fortepian
Peter Mosorjak, Maros Potokar - skrzypce
Peter Zwiebel - altówka
Andrej Gal - wiolonczela
Marian Bujnak - kontrabas
Tamas Schlanger - instr. perkusyjne
Martin Mosorjak - klarnet
Attila Janko - fagot
Istvan Siket - trąbka
Andrea Mosorjakova - flet
Julia Csizikova, Levente Soos - obój
Noemi Szoke - saksofon
Ivan Buffa - fortepian, dyrygent
Diana Buffa - fortepian
Peter Mosorjak, Maros Potokar - skrzypce
Peter Zwiebel - altówka
Andrej Gal - wiolonczela
Marian Bujnak - kontrabas
Tamas Schlanger - instr. perkusyjne
_______________________________________