Early Polonaise in G minor; Early Polonaise in B flat major; Early Polonaise in A flat major; Polonaise in C sharp minor Op.26 No.1; Polonaise in A major Op.40 No.1; Scherzo No.1 in B minor Op.20; Scherzo No.2 in B flat minor Op.31; Scherzo No.3 in C sharp minor Op.39; Scherzo No.4 in E major Op.54.
Urodzony w 1979 roku Rafał Aleksander Łuszczewski zadebiutował już jako 16-latek grając wraz z prestiżową Tokyo Symphony Orchestra. Od roku 2001 wchodzi w skład elitarnej nowojorskiej grupy pianistów The Steinway & Sons Artists’ Roster, a każdy jego koncert bądź nagranie płytowe jest szeroko komentowanym wydarzeniem w środowisku miłośników klasycznej muzyki fortepianowej. Wyjątkowa wierność epoce Fryderyka Chopina oraz niezwykła przejrzystość interpretacyjna czynią Łuszczewskiego jednym z najdoskonalszych wykonawców repertuaru chopinowskiego na świecie a zarazem jednym z najwybitniejszych pianistów swojego pokolenia. Jego nazwisko znane jest bywalcom najznamienitszych sal koncertowych świata i publiczności renomowanych międzynarodowych festiwali.
Warto nadmienić, iż Rafał A. Łuszczewski poza władaniem niewiarygodną techniką i wyczuciem chopinowskiej formy, jest też wybitnym popularyzatorem twórczości polskiego kompozytora na świecie, w dużej mierze odpowiedzialnym m.in. za organizację konkursów muzyki Chopina odbywających się w krajach Ameryki Południowej.
Najnowsza płyta Rafała A. Łuszczewskiego jest już drugim (po "Dancing in Blue", 2010) albumem opublikowanym przez wytwórnię DUX, a wypełniają go nagrania koncertowe zarejestrowane w 2012 roku w Australii.
Mimo iż mamy do czynienia z repertuarem bardzo popularnym i wyjątkowo często wykonywanym przez chopinistów, a więc polonezami i scherzami stanowiącymi dwa główne nurty definiujące nasz narodowy styl twórczości pianistycznej, publikacja tych nagrań okazać się może wielkim wydarzeniem na polskim rynku fonograficznym. Nieczęsto bowiem obcujemy z muzyką tak genialnie wypływającą z sedna romantycznej ekspresji zawartej w utworach Chopina.
Łuszczewski fenomenalnie operuje nastrojami i dynamiką zaklętą choćby w brawurowo tu wykonanym "Polonezie ciss-moll", czy poprzedzającym go, zagranym niezwykle swobodnie lecz z zachowaniem sterylnej niemal czystości "Polonezie As-dur".
Nawet tak przykładowo-chopinowski "Polonez A-dur" w wersji jaką znajdujemy na tej płycie potrafi wyjątkowo zachwycić i sprowokować do kontemplacyjnego zasłuchania. Dotyczy to zresztą całej serii pięciu polonezów wypełniającej pierwszą część płyty, zagranych z tanecznym niemal wdziękiem i stuprocentowym opanowaniem formy.
Jeszcze więcej, niemal ekwilibrystycznej, wirtuozerii odnajdziemy w czterech zagranych brawurowo scherzach. I tu jednak pianisty nie opuściło ogromne uczucie i wrażliwość, dostrzegalne w każdym dotknięciu klawiszy. Każde poszczególne scherzo w wykonaniu Łuszczewskiego charakteryzuje głębokie natchnienie interpretacyjne i wyczuwalne w każdym dźwięku emocje.
Rafałowi A. Łuszczewskiemu udało się w szlachetnej symbiozie połączyć szlachetność, ciepło i delikatność z wyjątkową dynamiką i ekspresją, a kontrasty te pogodzić dzięki temu czego brakuje wielu współczesnym pianistom: nieskrępowanym natchnieniem i duchem zaklętym w twórczości Fryderyka Chopina.
Płyta ukazała się 30 września 2015.
Warto nadmienić, iż Rafał A. Łuszczewski poza władaniem niewiarygodną techniką i wyczuciem chopinowskiej formy, jest też wybitnym popularyzatorem twórczości polskiego kompozytora na świecie, w dużej mierze odpowiedzialnym m.in. za organizację konkursów muzyki Chopina odbywających się w krajach Ameryki Południowej.
Najnowsza płyta Rafała A. Łuszczewskiego jest już drugim (po "Dancing in Blue", 2010) albumem opublikowanym przez wytwórnię DUX, a wypełniają go nagrania koncertowe zarejestrowane w 2012 roku w Australii.
Mimo iż mamy do czynienia z repertuarem bardzo popularnym i wyjątkowo często wykonywanym przez chopinistów, a więc polonezami i scherzami stanowiącymi dwa główne nurty definiujące nasz narodowy styl twórczości pianistycznej, publikacja tych nagrań okazać się może wielkim wydarzeniem na polskim rynku fonograficznym. Nieczęsto bowiem obcujemy z muzyką tak genialnie wypływającą z sedna romantycznej ekspresji zawartej w utworach Chopina.
Łuszczewski fenomenalnie operuje nastrojami i dynamiką zaklętą choćby w brawurowo tu wykonanym "Polonezie ciss-moll", czy poprzedzającym go, zagranym niezwykle swobodnie lecz z zachowaniem sterylnej niemal czystości "Polonezie As-dur".
Nawet tak przykładowo-chopinowski "Polonez A-dur" w wersji jaką znajdujemy na tej płycie potrafi wyjątkowo zachwycić i sprowokować do kontemplacyjnego zasłuchania. Dotyczy to zresztą całej serii pięciu polonezów wypełniającej pierwszą część płyty, zagranych z tanecznym niemal wdziękiem i stuprocentowym opanowaniem formy.
Jeszcze więcej, niemal ekwilibrystycznej, wirtuozerii odnajdziemy w czterech zagranych brawurowo scherzach. I tu jednak pianisty nie opuściło ogromne uczucie i wrażliwość, dostrzegalne w każdym dotknięciu klawiszy. Każde poszczególne scherzo w wykonaniu Łuszczewskiego charakteryzuje głębokie natchnienie interpretacyjne i wyczuwalne w każdym dźwięku emocje.
Rafałowi A. Łuszczewskiemu udało się w szlachetnej symbiozie połączyć szlachetność, ciepło i delikatność z wyjątkową dynamiką i ekspresją, a kontrasty te pogodzić dzięki temu czego brakuje wielu współczesnym pianistom: nieskrępowanym natchnieniem i duchem zaklętym w twórczości Fryderyka Chopina.
Płyta ukazała się 30 września 2015.
Robert Ratajczak
_______________________________________
Rafał A. Łuszczewski:Chopin live
CD 2015, DUX 1240
program:
1. Early Polonaise in G minor
2. Early Polonaise in B flat major
3. Early Polonaise in A flat major
4. Polonaise in C sharp minor Op.26 No.1
5. Polonaise in A major Op.40 No.1
6. Scherzo No.1 in B minor Op.20
7. Scherzo No.2 in B flat minor Op.31
8. Scherzo No.3 in C sharp minor Op.39
9. Scherzo No.4 in E major Op.54
2. Early Polonaise in B flat major
3. Early Polonaise in A flat major
4. Polonaise in C sharp minor Op.26 No.1
5. Polonaise in A major Op.40 No.1
6. Scherzo No.1 in B minor Op.20
7. Scherzo No.2 in B flat minor Op.31
8. Scherzo No.3 in C sharp minor Op.39
9. Scherzo No.4 in E major Op.54
______________________________________