[more]
Projekt "Lutosławski Retuned" to klasyczno - jazzowa interpretacja dzieł Witolda Lutosławskiego, przygotowana specjalnie z myślą o setnej rocznicy urodzin Wielkiego Kompozytora. Płytę wypełniają „Preludia taneczne”, oryginalnie napisane na klarnet i fortepian, które dzięki wyjątkowym jazzowym interpretacjom zyskują zupełnie inną formułę, nie pozbawioną jednak pierwotnego charakteru. Album "Lutosławski Retuned" firmują młody klarnecista Szymon Klima, nasz wybitny pianista Piotr Wyleżoł i doskonały kontrabasista Adam Kowalewski, a w kończącym całość utworze "Stroke Of Luck" towarzyszy im gościnnie przy klarnecie basowym Piotr Baron.
Jazzowemu odbiorcy mniej znanym muzykiem tego trio jest wywodzący się z rodziny o muzycznych tradycjach, klasyczny wirtuoz klarnetu Szymon Klima, a to właśnie jemu przypada najważniejsza rola na tym albumie, którego jest inicjatorem i producentem. W świecie muzyki klasycznej jest postacią wyjątkową, ma na swym koncie tak doskonałe płyty jak album "Tango" (2009) zrealizowany z gitarzystą Rochem Modrzejewskim pod szyldem KallpaDuo czy płytę z XX-wieczną muzyką francuską: "La Vison" (2012) nagraną z pianistą Radosławem Kurkiem. Muzyk jako solista współpracował jak dotąd z takimi zespołami muzyki klasycznej jak m.in.: Polish Chamber Ensemble, Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis i Orkiestra Akademii Bydgoskiej, a jego wyjątkowy kunszt wykonawczy zachwycił w ostatnich latach m.in. publiczność Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Klarnetowej w Krakowie.
Podjęcie się transkrypcji utworów Lutosławskiego na trio jazzowe doskonale realizuje przesłanie kompozytora: "Muzyka jest wielowymiarowa – w momencie, gdy zdaje się mówić jedno, jednocześnie przekazuje coś innego – czasem w sprzeczności ze sobą". Taki właśnie charakter ma płyta, która ukazała się nakładem słowackiej wytwórni Hevhetia.
Zarówno cykl czterech Preludiów jak wieńczący całość "Łut szczęścia" ("Stroke Of Luck") ozdabiają liczne jazzowe improwizacje nadając utworom nowatorskiego kolorytu brzmieniowego i odświeżając ich pierwotną fakturę. Muzykom udało się jednocześnie nie naruszyć właściwej dla Lutosławskiego ekspresji i formy przekazu.
Najdłuższe na płycie (ponad 12 minut) "Preludium II" chyba najbardziej uwydatnia inspirację kompozytora folklorem, a zarazem silny wpływ twórczości Beli Bartoka. Interpretacja jaką znajdujemy na "Lutosławski Retuned" doskonale ukazuje złożoność kompozycji z właściwą jej harmonią i układem poszczególnych części.
Uwagę zwraca też wyśmienite solo Adama Kowalewskiego widowoskowo wieńczące "Preludium III".
Ogrom możliwości tkwiących w kunszcie naszego czołowego pianisty Piotra Wyleżoła szczególnie uwypuklone jest w 10-minutowej interpretacji ekspresyjnego i kunsztownie skonstruowanego "Preludium IV". Zachwyca trójwarstwowość utworu, w którym lamentom klarnetu towarzyszą miarowe kroki kontrabasu wspomagane statyczną pracą fortepianu.
Innym świetnym przykładem możliwości Wyleżoła jest wyjątkowo skoczne i niemal swawolne "Preludium V".
Dominujące nad całością partie klarnetu Szymona Klimy doskonale oddają klasyczne proweniencje muzyka i wspaniały sposób ich konsolidacji z jazzową formułą jaką reprezentują Piotr Wyleżoł i Adam Kowalewski.
Album jest doskonałym przykładem na potwierdzenie ponadczasowości i uniwersalności muzyki Witolda Lutosławskiego bogatej w harmonie, klarowną melodykę, a przede wszystkim niezwykle komunikatywnej. "Lutosławski Retuned" to także po prostu świetna jazzowa płyta.
Album ukazał się 9 listopada 2015.
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________
Szymon KLIMA / Piotr WYLEŻOŁ / Adam KOWALEWSKI: Lutosławski Retuned
CD 2015, Hevhetia HV 0114-2-331
program:
1. Prelude I
2. Prelude II
3. Prelude III
4. Prelude IV
5. Prelude V
6. Stroke Of Luck
personel:
Szymon Klima - klarnet
Piotr Wyleżoł - fortepian
Adam Kowalewski - kontrabas
oraz gościnnie:
Piotr Baron - klarnet basowy
____________________________________________________________________
opisy innej płyty z muzyką Witolda Lutosławskiego:
opisy innych płyt Piotra Wyleżoła:
opisy innych płyt Adama Kowalewskiego:
opisy innych płyt z katalogu wytwórni Helvetia: