Sonate Nr.8 in c-moll, Op.13 "Pathetique"; Sonate Nr.19 in g-moll, Op.49 Nr.1; Sonate Nr.21 in C-dur, Op.53 "Waldstein".
[more]
Choć mówiąc o Beethovenie najczęściej wspominamy symfonie, genialny niemiecki kompozytor pozostawił po sobie całe mnóstwo utworów kameralnych, koncertów skrzypcowych i fortepianowych, oraz aż 32 sonaty fortepianowe. To utwory wyjątkowo wdzięczne i pełne zaklętej w nich melodyki. Nic dziwnego, iż od wielu lat wyjątkowo chętnie sięgają po nie pianiści z całego świata.
Trzy spośród wyjątkowych sonat Beethovena w wykonaniu urodzonej w 1905 roku legendarnej węgierskiej pianistki Lili Kraus, wydane zostały przed laty przez przez MMS (Musical Masterpiece Society). Są to: Sonata nr 8 c-moll op. 13 zwana "Patetyczną", Sonata nr 19 g-moll op.49 i Sonata nr 21 c-dur op.59 znana też jako "Waldsteinowska".
Pierwsza z nich to jedna z najsłynniejszych sonat, stworzona przez zaledwie 28-letniego kompozytora a zadedykowana przyjacielowi Beethovena, ks. Karlowi Lichnowskiemu.
Druga z umieszczonych na tym longplayu sonat pochodzi z roku 1792 i pierwotnie opublikowana została wraz z Sonatą nr 20.
Najbardziej rozbudowaną w tym zestawie jest "Sonata Waldsteinowska" wypełniająca całą drugą stronę tej historycznej płyty. Ten z kolei utwór Beethoven zadedykował zgodnie z tytułem, księciu Ferdinandowi von Waldsteinowi. To jeden z najtrudniejszych technicznie utworów, przy którym w ciągu wielu lat "poległ" niejeden wirtuoz. Ze względu na swą specyficzną, łamiącą wcześniejsze zasady konstrukcji sonat, miłośnicy muzyki fortepianowej uważają utwór za wyznaczający w momencie powstania, nowe obowiązujące trendy i kierunki jakimi za Beethovenem poczęli podążać kolejni kompozytorzy.
Lili Kraus w ciągu całej swej kariery specjalizowała się w utworach fortepianowych Mozarta i Beethovena od zawsze. Jej niezwykłe wyczucie dźwiękowej materii i zachwycająca technika zdumiewają do dziś, a wyjątkową legendą obrosły jej wspólne występy ze skrzypkiem Szymonem Goldbergiem jeszcze w latach dwudziestych minionego wieku. Jak przed wielu laty genialna pianistka zagrała trzy spośród beethovenowskich sonat, przekonać się możemy m.in. dzięki tej płycie.
Trzy spośród wyjątkowych sonat Beethovena w wykonaniu urodzonej w 1905 roku legendarnej węgierskiej pianistki Lili Kraus, wydane zostały przed laty przez przez MMS (Musical Masterpiece Society). Są to: Sonata nr 8 c-moll op. 13 zwana "Patetyczną", Sonata nr 19 g-moll op.49 i Sonata nr 21 c-dur op.59 znana też jako "Waldsteinowska".
Pierwsza z nich to jedna z najsłynniejszych sonat, stworzona przez zaledwie 28-letniego kompozytora a zadedykowana przyjacielowi Beethovena, ks. Karlowi Lichnowskiemu.
Druga z umieszczonych na tym longplayu sonat pochodzi z roku 1792 i pierwotnie opublikowana została wraz z Sonatą nr 20.
Najbardziej rozbudowaną w tym zestawie jest "Sonata Waldsteinowska" wypełniająca całą drugą stronę tej historycznej płyty. Ten z kolei utwór Beethoven zadedykował zgodnie z tytułem, księciu Ferdinandowi von Waldsteinowi. To jeden z najtrudniejszych technicznie utworów, przy którym w ciągu wielu lat "poległ" niejeden wirtuoz. Ze względu na swą specyficzną, łamiącą wcześniejsze zasady konstrukcji sonat, miłośnicy muzyki fortepianowej uważają utwór za wyznaczający w momencie powstania, nowe obowiązujące trendy i kierunki jakimi za Beethovenem poczęli podążać kolejni kompozytorzy.
Lili Kraus w ciągu całej swej kariery specjalizowała się w utworach fortepianowych Mozarta i Beethovena od zawsze. Jej niezwykłe wyczucie dźwiękowej materii i zachwycająca technika zdumiewają do dziś, a wyjątkową legendą obrosły jej wspólne występy ze skrzypkiem Szymonem Goldbergiem jeszcze w latach dwudziestych minionego wieku. Jak przed wielu laty genialna pianistka zagrała trzy spośród beethovenowskich sonat, przekonać się możemy m.in. dzięki tej płycie.
Robert Ratajczak
___________________________________________________________________
Beethoven: Klaviersonaten / Lili Kraus
LP, MMS M-2221
LP, MMS M-2221
str.1
Sonate Nr.8 in c-moll, Op.13 "Pathetique":
1. Grave - Allegro di molto e con brio
2. Adagio cantabile
3. Rondo: Allegro
Sonate Nr.19 in g-moll, Op.49 Nr.1:
4. Andante
5. Rondo: Allegro
str.2
Sonate Nr.21 in C-dur, Op.53 "Waldstein":
1. Allegro con brio
2. Introduzione: Adagio molto
3. Rondo: Allegro moderato
Sonate Nr.8 in c-moll, Op.13 "Pathetique":
1. Grave - Allegro di molto e con brio
2. Adagio cantabile
3. Rondo: Allegro
Sonate Nr.19 in g-moll, Op.49 Nr.1:
4. Andante
5. Rondo: Allegro
str.2
Sonate Nr.21 in C-dur, Op.53 "Waldstein":
1. Allegro con brio
2. Introduzione: Adagio molto
3. Rondo: Allegro moderato
Lili Kraus - fortepian
____________________________________________________________________