Killer Joe; Whisper Not; Cascavel; Yolanda, Yolanda; Stolen Moments; Song For My Father; Partido Leve; All The Things You Are; Luar Da Bahia.
Kolejna płyta brazylijskiego pianisty Antonio Adolfo, zrealizowana z jego własnym zespołem, to krążek "Tropical Infinito", na którym znajdziemy cztery nowe kompozycje oraz cztery utwory wybrane z dorobku Benny'ego Golsona, Olivera Nelsona, Horace Silvera i spółki Jerome Kern - Richard Hammerstein. Do nagrań Antonio Adolfo zaangażował siedmiu artystów stanowiących solidny fundament brazylijskiej sceny jazzowej.
Zespół pod wodzą grającego na fortepianie Antonio Adolfo zapewnia doskonałe brzmienie mieniące się dźwiękami świetnej sekcji dętej (Jessé Sadoc - trąbka, Marcelo Martins - saksofon i Serginho Trombone - puzon), oraz gitary (Leo Amuedo), kontrabasu (Jorge Heler) i imponującej baterii instrumentów perkusyjnych (Rafael Barata i Andre Siqueira). Gościnnie w trzech utworach słyszymy też gitarę akustyczną Claudio Spiewaka.
Trudno o lepsze otwarcie programu całego albumu niż słynny temat Golsona "Killer Joe", podany w stylowym sosie brazylijskiej samby z naturalną niczym niezmąconą ekspresją. Na pierwszym planie kolejno pojawiają się soliści, niejako przedstawiając się nam i jednocześnie zapraszając do wspólnej zabawy muzyką, z jednej strony czerpiącą z tradycji światowego jazzu, z drugiej: doskonale ukazującą potencjał zaklęty w kulturze Ameryki Południowej.
Program całego albumu to prawdziwa lekcja historii jazzu, wzbogacona oryginalnymi brazylijskimi brzmieniami. Antonio Adolfo odkrywa dla nas wspaniały świat jazzu lat 1960-tych, który to odcisnął na jego postrzeganiu dźwięków najsilniejsze piętno, a jednocześnie przekazuje nam pierwiastek samego siebie, filtrując poszczególne tematy przez pryzmat własnego interpretacyjnego temperamentu.
We własnych utworach nasączonych nieodłącznym rytmem samby, udało się pianiście zaszczepić ogrom improwizacji. Wyjątkowo nienachalnej, bowiem trudno w trakcie nie słyszanych wcześniej kompozycji: żywiołowej "Cascavel", balladowej i nostalgicznej "Yolanda, Yolanda", pełnej fortepianowych impresji "Partido Leve" i kończącej płytę przepięknej jazzowej ballady "Luar Da Bahia", odróżnić motywy nieskrępowanych kreatywnych wariacji instrumentalnych od treści melodycznej zapisanej w nutach.
Spośród kompozycji zaczerpniętych z dorobku wielkich jazzowych mistrzów, wyjątkowym blaskiem na "Tropical Infinito" lśni "Stolen Moments" Olivera Nelsona, podane z doskonałą manierą i ozdobione świetnymi partiami gitary Leo Amuedo i fortepianu lidera.
"Song For My Father" Horace Silvera to z kolei idealny temat dla zaprezentowania precyzji i niebywałej harmonii sekcji dętej oraz ponownie wspaniała okazja do przekonania się o niewyobrażalnej wirtuozerii pianisty.
"Tropical Infinito" to płyta doskonale ukazująca ducha dzisiejszego brazylijskiego jazzu, a jednocześnie wspaniała wizytówka jednej z najważniejszych postaci tej muzyki, obecnego na scenie od ponad pięciu dekad pianisty, band leadera, kompozytora, aranżera, producenta i muzycznego pedagoga z Rio de Janeiro, Antonio Adolfo.
Premiera 23 maja 2016.
Zespół pod wodzą grającego na fortepianie Antonio Adolfo zapewnia doskonałe brzmienie mieniące się dźwiękami świetnej sekcji dętej (Jessé Sadoc - trąbka, Marcelo Martins - saksofon i Serginho Trombone - puzon), oraz gitary (Leo Amuedo), kontrabasu (Jorge Heler) i imponującej baterii instrumentów perkusyjnych (Rafael Barata i Andre Siqueira). Gościnnie w trzech utworach słyszymy też gitarę akustyczną Claudio Spiewaka.
Trudno o lepsze otwarcie programu całego albumu niż słynny temat Golsona "Killer Joe", podany w stylowym sosie brazylijskiej samby z naturalną niczym niezmąconą ekspresją. Na pierwszym planie kolejno pojawiają się soliści, niejako przedstawiając się nam i jednocześnie zapraszając do wspólnej zabawy muzyką, z jednej strony czerpiącą z tradycji światowego jazzu, z drugiej: doskonale ukazującą potencjał zaklęty w kulturze Ameryki Południowej.
Program całego albumu to prawdziwa lekcja historii jazzu, wzbogacona oryginalnymi brazylijskimi brzmieniami. Antonio Adolfo odkrywa dla nas wspaniały świat jazzu lat 1960-tych, który to odcisnął na jego postrzeganiu dźwięków najsilniejsze piętno, a jednocześnie przekazuje nam pierwiastek samego siebie, filtrując poszczególne tematy przez pryzmat własnego interpretacyjnego temperamentu.
We własnych utworach nasączonych nieodłącznym rytmem samby, udało się pianiście zaszczepić ogrom improwizacji. Wyjątkowo nienachalnej, bowiem trudno w trakcie nie słyszanych wcześniej kompozycji: żywiołowej "Cascavel", balladowej i nostalgicznej "Yolanda, Yolanda", pełnej fortepianowych impresji "Partido Leve" i kończącej płytę przepięknej jazzowej ballady "Luar Da Bahia", odróżnić motywy nieskrępowanych kreatywnych wariacji instrumentalnych od treści melodycznej zapisanej w nutach.
Spośród kompozycji zaczerpniętych z dorobku wielkich jazzowych mistrzów, wyjątkowym blaskiem na "Tropical Infinito" lśni "Stolen Moments" Olivera Nelsona, podane z doskonałą manierą i ozdobione świetnymi partiami gitary Leo Amuedo i fortepianu lidera.
"Song For My Father" Horace Silvera to z kolei idealny temat dla zaprezentowania precyzji i niebywałej harmonii sekcji dętej oraz ponownie wspaniała okazja do przekonania się o niewyobrażalnej wirtuozerii pianisty.
"Tropical Infinito" to płyta doskonale ukazująca ducha dzisiejszego brazylijskiego jazzu, a jednocześnie wspaniała wizytówka jednej z najważniejszych postaci tej muzyki, obecnego na scenie od ponad pięciu dekad pianisty, band leadera, kompozytora, aranżera, producenta i muzycznego pedagoga z Rio de Janeiro, Antonio Adolfo.
Premiera 23 maja 2016.
Robert Ratajczak
_________________________________________
Antonio ADOLFO: Tropical Infinito
CD 2016, AAM 0710
CD 2016, AAM 0710
program:
1. Killer Joe
2. Whisper Not
3. Cascavel (Rattle Snake)
4. Yolanda, Yolanda
5. Stolen Moments
6. Song For My Father
7. Partido Leve (Light Partido Alto Samba)
8. All The Things You Are
9. Luar Da Bahia (Moon Over Bahia)
1. Killer Joe
2. Whisper Not
3. Cascavel (Rattle Snake)
4. Yolanda, Yolanda
5. Stolen Moments
6. Song For My Father
7. Partido Leve (Light Partido Alto Samba)
8. All The Things You Are
9. Luar Da Bahia (Moon Over Bahia)
personel:
Jessé Sadoc - trąbka, flugelhorn
Marcelo Martins - saksofony
Serginho Trombone - puzon
Leo Amuedo - gitara
Antonio Adolfo - fortepian
Jorge Helder - kontrabas
Rafael Barata, André Siqueira - instr. perkusyjne
gościnnie:
Claudio Spiewak - gitara
Jessé Sadoc - trąbka, flugelhorn
Marcelo Martins - saksofony
Serginho Trombone - puzon
Leo Amuedo - gitara
Antonio Adolfo - fortepian
Jorge Helder - kontrabas
Rafael Barata, André Siqueira - instr. perkusyjne
gościnnie:
Claudio Spiewak - gitara
_________________________________________