Havana Blue Suite; Chega de Saudade; Manteca; Scraphim; Orlando's Walk.
[more]
Kompozytor, trębacz i dyrygent Orbert Davis, to dziś jeden z najbardziej aktywnych a zarazem najbardziej rozchwytywanych muzyków chicagowskiej sceny jazzowej oraz założyciel i dyrektor artystyczny działającej od 2004 roku orkiestry Chicago Jazz Philharmonic. W roku 2014 wraz kameralnym zespołem orkiestry opublikował genialny album zawierający transkrypcję kultowego i przełomowego dzieła Milesa Davisa i Gila Evansa z 1960 roku: ''Sketches of Spain'' (2014), a kolejną płytą artysty zrealizowaną z 18 muzykami chicagowskiej orkiestry jest "Havana Blue".
To muzyka zainspirowana pobytem muzyka na Kubie w 2012 roku, a większość albumu wypełnia 7-częściowa tytułowa suita zarejestrowana podczas łączącego muzykę z tańcem występu w Auditorium Theatre w Chicago jeszcze w 2013 roku.
Nagrana na żywo suita łączy w sobie pasję, energię i charakterystyczne kubańskie rytmy w klimacie radosnej zabawy na ulicach Hawany. W poszczególnych jej częściach przewijają się zarówno doskonale zaaranżowane chorusowe partie instrumentów dętych, jak i genialnie wplecione w całość dźwięki skrzypiec i wiolonczeli.
Druga część płyty to materiał zrealizowany w chicagowskim Tone-Zone Studio, zawierający poza kompozycjami Orberta Davisa, także wyśmienite interpretacje tematów Antonio Carlosa Jobima ("Chega de Saudade") i Dizzy'ego Gillespie ("Manteca").
Finałem albumu jest wyjątkowo melodyjny, roztańczony temat "Orlando's Walk", mieniący się brzmieniem potężnej baterii dęciaków niczym najlepsze dokonania legendarnej orkiestry jazzowej Arturo Sandovala.
Bardzo ważnym składnikiem tej jazzowej afro-kubańskiej muzycznej mikstury, są oczywiście instrumenty perkusyjne. Warto wspomnieć w tym miejscu, iż za perkusją i na kachonie (cajón) zasiada doskonale znany w Polsce z Made In Chicago Festival, Ernie Adams, a przy stylowych kubańskich kongach słyszymy Jose Rendona.
Płyta stanowi udaną próbę połączenia wspólnych elementów występujących w muzyce z Afryki i Kuby z orkiestrową estetyką spod znaku George'a Gershwina.
Album "Havana Blue" to także rodzaj jazzowego świętowania procesu normalizacji stosunków między USA a Kubą, jakiego świadkami jesteśmy w ciągu ostatnich kilku lat.
Premiera płyty 16 czerwca 2016.
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
Robert Ratajczak
_____________________________________________________________________
Orbert Davis' CHICAGO JAZZ PHILHARMONIC Chamber Ensemble: Havana Blue
CD 2016, 316 Records CD31608
program:
Havana Blue Suite:
1. Sabor
2. Congri
3. Solteras
4. El Malecón
5. Al Fin Te Vi
6. Havana @12
7. Orlando's Walk [reprise]
8. Chega de Saudade
9. Manteca
10.Scraphim
11.Orlando's Walk
muzycy:
Orbert Davis - trąbka, flugelhorn, dyrygent
Leonardo Lopez Varady - instr. klawiszowe
Stewart Miller - kontrabas
Ernie Adams - perkusja, cajón
Jose Rendon - congas
Steve Eisen - flety, saksofon
Anna Najoom - klarnet
Michael Sauter - klarnet, saksofon
Erendira Izguerra - saksofon, skrzypce
Sylvia De La Cerna, Talla Pavia, Lynn LaPlante-Allaway - skrzypce
Ellen Frolichstein - wiolonczela
David Spencer, Chris Davis - trąbka, flugelhorn
Jessica Pearce - róg
Tracy Kirk - puzon
Henry Salgado - puzony
Suzanne Osman - instr. perkusyjne
_____________________________________________________________________
opis poprzedniego albumu Chicago Jazz Philharmonic: