Hall; Sayo; Danse mechanique; Glasgespinst; Suite - Kontrabass oder die Kunst des Reisens; Elfzehn; Danse mechanique II; HM 2; Encore.
KontraSax to wyjątkowy projekt dwóch instrumentalistek niemieckiej sceny muzyki improwizowanej: saksofonistki i klarnecistki Christiny Fuchs, oraz kontrabasistki Romy Herzberg, który obchodzi właśnie ćwierćwiecze istnienia.
Podczas 25 lat działalności duet podejmował rozmaite wyzwania angażując się w rozliczne projekty związane m.in. z współpracą z teatrem czy wspólnymi koncertami wraz z artystami tej miary co Dave Liebman i Richie Beirach.
Obie Panie poza działalnością w ramach KontraSax zaangażowane są też w indywidualne poczynania.
Obecna na jazzowej scenie od połowy lat 80-tych Christina Fuchs (uczennica samego Steve'a Lacy) współpracuje ze słynnym NDR Big Band, oraz prowadzi własny kwartet No Tango, a kontrabasistka Romy Herzberg, która poza muzyką zajmuje sie też psychoterapią, wraz z Blaise Siwula realizuje się w ramach projektu Agora II, oraz z powodzeniem komponuje muzykę do rozmaitych telewizyjnych filmów dokumentalnych.
Obu Paniom najbliższa sercu wydaje się jednak formuła duetu, który dzięki podobnemu postrzeganiu przestrzeni dźwiękowej, wypracował oryginalne i jedyne w swoim rodzaju brzmienie, będące intrygującym i osobliwym, trudnym do zdefiniowania samoistnym gatunkiem muzycznym. Z jednej strony mamy ciepłe brzmienie saksofonu sopranowego i mocniejsze tony klarnetu basowego (Christina Fuchs), z drugiej: raz monumentalne grane smyczkiem, innym razem nadające rytm, partie kontrabasu. Poza niewątpliwą wirtuozerią obu instrumentalistek w muzyce KontraSax dostrzegalne jest wyjątkowe porozumienie w warstwie zarówno instrumentalnej, jak czysto duchowej.
Wydany z okazji 25-lecia album prezentuje nieco odmienne oblicze duetu od wyjątkowo kameralnego, jakim zachwycaliśmy się przy okazji poprzedniego albumu ("20 Jahre KontraSax -Live", 2012). Na scenie wraz z paniami pojawiają się bowiem wyjątkowi muzycy w osobach doskonałego pianisty Georga Ruby i akordeonisty Floriana Stadlera.
Konstrukcja wszystkich skomponowanych w większości przez Christinę Fuchs utworów, podporządkowana jest formule kwartetu, tworzonego przez wyjątkowo kreatywnych instrumentalistów. W poszczególnych utworach bardzo dużo przestrzeni przeznaczono dla tworzonych w czasie rzeczywistym improwizacji, co okazało się skutkować w muzykę intrygującą, nieprzewidywalną i z każdym kolejnym przesłuchaniem płyty pozwalającą odkrywać coraz to nowe instrumentalne niuanse i zachwycające niespodzianki.
Formuła KontraSax uzupełniona o udział mistrza wolnej formy i pianisty obdarzonego niezwykłą wyobraźnią jakim jest Georg Ruby, oraz doskonale odnajdującego się w kwartecie Floriana Stadlera (współtworzącego z Christiną Fuchs kwartet No Tango), okazała się doprawdy wyjątkową.
Muzyka wciąga od pierwszego do ostatniego dźwięku. Mimo iż mamy do czynienia z rejestracjami koncertowymi, owacje pojawiają się dopiero pod koniec albumu, a w formie bisów słuchamy dwóch krótkich utworów (skoczny i niemal klezmerski "HM 2" oraz bluesowy "Encore"), odbiegających nieco klimatem od całości.
Doskonały album!
Płyta ukazała się 13 kwietnia 2016 roku.
Robert Ratajczak
______________________________________________
KontraSax & Friends: 25 Years - Live
CD 2016, JazzHaus Musik JHM 240
program:
1. Reichensperger Hall
2. Sayo
3. Danse mechanique
4. Glasgespinst
5. Suite - Kontrabass oder die Kunst des Reisens
6. Elfzehn
7. Danse mechanique II
8. HM 2
9. Encore
personel:
Christina Fuchs - saksofon, klarnety, glass harp
Romy Herzberg - kontrabas, piła
Georg Ruby - fortepian, efekty
Florian Stadler - akordeon
________________________________________________