│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

25.7.16

Georg Ruby Village Zone: Deconstruction Service /2009/


Ich hab' noch einer Koffer in Berlin; Geh von hier fort
(Get out of town); Eins und eins das macht zwei; Für mich soll's rote Rosen regnen; Bei Dir war es immer so schon; Ich hab' so Heimweh nach dem Kurfurstendamm; In der Stille der Nacht (In the still of the night); Gern bereit (Love for Sale).



Jeden z najbardziej znanych europejskich pianistów jazzowych, urodzony w 1953 roku Georg Ruby to mistrz wolnej formy, znany z rozmaitych płyt nagranych w najróżniejszych konfiguracjach (solo, trio, big band). Jest muzykiem obdarzonym niezwykłą wyobraźnią improwizacyjną, cenionym kompozytorem i aranżerem, a także założycielem prestiżowej wytwórni płytowej JazzHausMusik.
Jego płyta nagrana wraz z Michelem Pilzem: ''Deuxieme Bureau'' (2011) została uznana Albumem Roku przez prestiżowy The New York City Jazz Record. Zanim jednak do tego doszło, w roku 2009 ukazała się wyśmienita płyta "Deconstruction Service" nagrana w kwartecie Georg Ruby Village Zone, współtworzonym z liderem przez znanego z kwartetu Deep Schrott saksofonistę i klarnecistę Wolliego Kaisera, kontrabasistkę Ullę Oster (znaną z współpracy z Christiną Fuchs i jej projektem No Tango) oraz perkusistę Nilsa Tegena, który trzy lata później zasilił skład wspaniałego kwartetu Henninga Berga.
Muzyka wypełniająca album to utwory wybrane z repertuaru zmarłej w 2002 roku aktorki, piosenkarki i pisarki Hildegard Knef, która odniosła światowy sukces m.in. dzięki filmowi "Śniegi Kilimandżaro" (1952) i roli Ninotchki w broadwayowskim musicalu "Silk Stockings" Cole'a Portera. W programie "Deconstruction Service" znalazły się aż trzy utwory Portera: "Get out of town", "In the still of the night" i ciekawa wersja słynnego tematu "Love for Sale".
Mając do czynienia z kwartetem muzyków mających za sobą pokaźny bagaż doświadczeń na polu muzyki improwizowanej, nie dziwi fakt że muzyka jaka dociera do nas w ciągu 55 minut trwania płyty reprezentuje sobą bardzo wysoki poziom, zarówno pod względem technicznym jak i panującego między instrumentalistami intuicyjnego porozumienia.
Poza genialnymi partiami saksofonów tenorowego i sopranowego oraz klarnetu i klarnetu basowego - instrumentami którymi sprawnie żongluje w poszczególnych utworach Wollie Kaiser, oraz zachwycających każdym dźwiękiem klawiszy pod palcami Georga Ruby, nie sposób nie zwrócić uwagi na bardzo ważną rolę jaka przypada sekcji rytmicznej. Kontrabas Ulli Oster niejednokrotnie skupia na sobie uwagę słuchacza, zarówno generując idealny fundament dla reszty składu, jak "wychodząc przed szereg" w trakcie olśniewających solówek. Natomiast Nils Tegen za perkusją zdaje się być idealnie zintegrowanym z każdym z pozostałych muzyków, genialnie synkopując i nadając prawdziwego żaru wielu utworom.
Każda z kompozycji poddana została przez Georga Ruby prawdziwej dekonstrukcji. Aranżując poszczególne utwory i opracowując dla potrzeb tego albumu, muzykowi w stu procentach udało się wyzwolić z ciężaru rozmaitych wcześniejszych opracowań. Tak jakby zapis nutowy każdego z utworów był jedyną formą poznania muzycznej konstrukcji. Nawet w tak ogranych kompozycjach jak kończące album "In the still of the night" i "Love for Sale", nie znajdziemy nawiązań do jakichkolwiek wcześniejszych wersji.  
Poza utworami oscylującymi wokół ambitnego mainstreamu, w programie płyty znajdziemy też bardzo udane próby wyjścia poza ustalony nurt środka. Takim fragmentem jest 8-minutowy temat "Für mich soll's rote Rosen regnen", pełen szaleńczych improwizacji każdego z muzyków. Podczas utworu mamy okazję usłyszeć zgrabnie wpleciony w niemal free jazzową formę głos samej Hildegard Knef, wsamplowany w nagranie z archiwalnych taśm.
Innym przykładem niczym nie poskromionej improwizacji jest rozbudowany wstęp do "Ich hab' so Heimweh nach dem Kurfurstendamm" ozdobionego dźwiękami wielkiego miasta, docierającymi do nas pomiędzy żywiołowymi wariacjami,.
Warto wspomnieć, że sześć lat później Georg Ruby postanowił ponownie zmierzyć się z tym repertuarem, tym razem kompletując uzupełniony o wokal, sześcioosobowy skład JassLab de Cologne, który zachwycił jazzowych słuchaczy albumem "eins und eins ..." (2015). Właśnie ten niedawno wydany album skłonił mnie do ponownego sięgnięcia po kilku latach po "Deconstruction Service". Okazuje się, iż płyta ciągle kryje w sobie olbrzymi potencjał i nigdy nie pokryje się kurzem.

Robert Ratajczak

_______________________________________
 


Georg Ruby Village Zone: Deconstruction Service
CD 2009, JazzHaus Musik JHM 177

program:
1. Ich hab' noch einer Koffer in Berlin
2. Geh von hier fort (Get out of town)
3. Eins und eins das macht zwei
4. Für mich soll's rote Rosen regnen
5. Bei Dir war es immer so schon
6. Ich hab' so Heimweh nach dem Kurfurstendamm
7. In der Stille der Nacht (In the still of the night)
8. Gern bereit (Love for Sale)
 
personel:
Wollie Kaiser - saksofony, klarnety, sample
Georg Ruby - fortepian
Ulla Oster - kontrabas
Nils Tegen - perkusja

_______________________________________