Epistophy; Skippy; Oska T; Monk's Processional; 'Round Midnight; Ask Me Now; Gallop's Gallop; Little Rootie Tootie; Coming On The Hudson.
Twórczość legendy muzyki improwizowanej, amerykańskiego pianisty Theloniousa Monka, szerzej została odkryta i doceniona tak naprawdę dopiero po jego śmierci w 1982 roku. Dziś Monk uznawany jest za wielką postać historii jazzu, obok takich sław jak Miles Davis czy John Coltrane i na stałe zapisał się tłustą czcionką w każdej encyklopedii jazzowej dzięki niepowtarzalnej stylistyce improwizacyjnej i pozostawionym kompozycjom, jakie z upływem czasu stały się standardami.
Monk był muzykiem i kompozytorem wyjątkowym i intrygującym posługującym się własną koncepcją harmoniczną zupełnie nie przystającą do powszechnych zasad muzyki.
Do dziś żaden inny pianista nie potrafi zabrzmieć w sposób jaki charakteryzował grę Monka. Po spuściznę kompozytorską genialnego Theloniousa sięgają całe rzesze muzyków jazzowych, zarówno bezposrednio czerpiąc z jego przebogatej teki kompozytorskiej, jak i pośrednio poprzez próby nawiązania do jedynej i niepowtarzalnej maniery Wielkiego Pianisty. Zawsze są to jednak ich własne autorskie interpretacje a nie próba naśladownictwa monkowskiej maniery. Ta skazana byłaby z góry na porażkę.
W ostatnich latach po twórczość Monka sięgnął m.in. saksofonista Pierick Pedron nagrywając dla wytwórni ACT jedną z najbardziej wartościowych pozycji fonograficznych w całości poświęconych jego muzyce: ''Kubic's Monk'' (2012).
Z kolei MONK'estra to powołany do życia przez Johna Beasleya big band będący hołdem dla geniuszu Theloniousa Monka. Planowany na sierpień 2016 roku album zespołu wypełnia 9 kompozycji legendarnego pianisty opracowanych na kilkanaście instrumentów. Aranżacje Beasleya (laureata Grammy i współpracownika takich ikon jazzu jak m.in. Miles Davis i Freddie Hubbard), wnoszą do historycznych utworów "Epistophy", "'Round Midnight" czy "Ask Me Now" mnóstwo odkrywczych rozwiązań odkrywając tym samym nieznane dotąd walory klasycznych utworów. W realizacji projektu wzięli udział najlepsi muzycy jazzowi z Los Angeles z saksofonistą Bobem Sheppardem i perkusistą Garym Novakiem na czele, oraz zaproszeni goście w osobach m.in. genialnego wibrafonisty Gary'ego Burtona i wirtuoza harmonijki Gregoire Mareta.
Do każdej z kompozycji John Beasley podszedł indywidualnie, inaczej dobierając skład orkiestry i solistów, kierując się charakterem danego utworu i osobistymi predyspozycjami instrumentalistów. Dzięki tak skrupulatnemu opracowaniu w każdym przypadku udało się dotrzeć do sedna każdej z kompozycji i wyłonić z niej prawdziwą esencję.
Ciekawostką jest możliwość usłyszenia na płycie samego Theloniousa Monka, którego głos został wsamplowany w bardzo nowatorską wersję tematu "Oska T".
Płytę oznaczono jako "vol.1", dlatego w późniejszym terminie spodziewać możemy się zapewne jej kontynuacji. Okazja ku temu wydaje się znakomita bowiem w 2017 roku przypada setna rocznica urodzin wielkiego pianisty.
Premiera: 19 sierpnia 2016 roku
Robert Ratajczak
_____________________________________________
John Beasley presents MONK'estra vol.1
CD 2016, Mack Avenue MAC1113
program:
1. Epistophy
2. Skippy
3. Oska T
4. Monk's Processional
5. 'Round Midnight
6. Ask Me Now
7. Gallop's Gallop
8. Little Rootie Tootie
9. Coming On The Hudson
personel:
Tom Luer - saksofon
Brian Swartz, Bijon Watson, Gabriel Johnson, Jamie Hovorka, James Ford, Mike Cottone - trąbka
Tom Peterson - klarnet
Francisco Torres, Ryan Dragon, Wendell Kelly, Lemar Guillary, Steve Hughes, Eric Miller, Paul Young - puzon
Bob Sheppard, Danny Janklow, Justo Almario, Tom Peterson, Adam Schroeder, Justo Almario, Tom Luer, Jeff Driskill - instr. dęte
Gregoire Maret - harmonijka
John Beasley - instr. klawiszowe
Gary Burton - wibrafon
Benjamin J.Shepherd, Reggie Hamilton, Rickey Minor - kontrabas
Gary Novak, Terreon Gully - perkusja
Joey De Leon - instr. perkusyjne
_____________________________________________