"A Tribute to Benny Goodman" to płyta skierowana zarówno do miłośników jazzu, jak melomanów gustujących w muzyce klasycznej. Idea przekraczania granic w poszukiwaniu uniwersalnego języka muzycznego sprawdza się w tym przypadku na sto procent. Album zawiera dwie kompozycje na klarnet i orkiestrę młodych gdańskich kompozytorów Beniamina Baczewskiego i Artura Guzy, przedzielone kwadransem muzyki granej przed laty przez Benny'ego Goodmana pod postacią skomponowanego dla niego przez Aarona Coplanda Koncertu na klarnet, orkiestrę smyczkową, fortepian i harfę. Całość nagrana została przez doskonałego klarnecistę Andrzeja Wojciechowskiego znanego także z łączącej jazz z muzyką ludową formacji Zagan Acoustic, a soliście towarzyszy Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyrekcją Łukasza Borowicza.
Wszechstronność Wojciechowskiego, cenionego solisty i kameralisty ma swoje idealne przełożenie w nagraniach umieszczonych na tej płycie. Klarnecista z wyjątkowym wdziękiem i dystynkcją przynależną muzyce klasycznej "przemyca" jazzowe struktury w perfekcyjne orkiestrowe aranżacje.
Dedykowana pamięci zmarłego w 1986 roku Benny'ego Goodmana płyta, jest doskonałym uczczeniem przypadającej w 2016 roku okrągłej 30-rocznicy śmierci Króla Swingu. Zachwyca znakomite przygotowanie orkiestry do nagrań i wyjątkowo trafne nawiązania do twórczości kultowego muzyka, który przypomnijmy, że poza swingiem dokonał też bardzo wysoko cenionych przez miłośników muzyki klasycznej rejestracji, rozpisanych na klarnet utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Warto zaznaczyć, że umieszczony na płycie jako centralna część albumu, Koncert klarnetowy Coplanda z 1948 roku, mimo iż należący przecież do żelaznego repertuaru klarnecistów, nigdy wcześniej nie został w Polsce nagrany. Mamy więc do czynienia z prawdziwą polską premierą fonograficzną tego utworu.
Z kolei wypełniający pierwszą część płyty Koncert na klarnet i orkiestrę kameralną Beniamina Baczewskiego powstał na specjalne zamówienie Andrzeja Wojciechowskiego. Ten 4-częściowy, urzekający melodyką utwór, w swym ilustracyjnym klimacie nawiązujący do muzyki filmowej, śmiało oscyluje wokół jazzu eksponując przy tym bogate spektrum rozmaitych technik gry, od podwójnego staccato po multitonowe klastery.
Wieńcząca płytę suita "The Cursed Forest" ("Zaklęty las"), kompozytora, aranżera, dyrygenta, wokalisty i aktora Artura Guzy, jest natomiast rodzajem tajemniczej muzycznej baśni, której nadzwyczajną narrację zapewniają subtelne kadencje klarnetu.
Obok tej płyty nie sposób przejść obojętnie. Wobec ogromu rozmaitych nagrań jakie dziś do nas trafiają, coraz mniej jest takich, po które sięgać będziemy jeszcze wielokrotnie. Każde odtworzenie tego albumu, rozwiewa jakiekolwiek wątpliwości, co do kolejnych jej wizyt w kieszeni mojego odtwarzacza.
Płyta ukazała się w czerwcu 2016 roku.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
program:
Beniamin Baczewski - Koncert na klarnet i orkiestrę kameralną:
1. I Vivo saltando
2. II Scherzo. A Tribute to Benny Goodman
3. III Lullaby
4. IV Rondo. Allegro
Aaron Copland - Koncert na klarnet, orkiestrę smyczkową, fortepian i harfę:
5. I Slowly and expressively. Cadenza
6. II Rather Fast
Artur Guza - Suita The Cursed Forest na klarnet i orkiestrę:
7. I After Dusk
8. II A Full Moon
9. III Dance of the Forest
10.IV In the Pale Down
muzycy:
Andrzej Wojciechowski - klarnet
Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyr. Łukasz Borowicz)
_____________________________________________