Song Yet Untitled; Adagio For Strings; Hunter; Bells; Did You Say Rotenberg?; Sirenes; Uniskate; Vignette; Fourth Of July; Travesuras.
Muzyczną fuzję powstałą dzięki współpracy jednego z największych odkryć niemieckiej sceny jazzowej ostatnich lat, pianisty Michaela Wollny'ego z genialnym francuskim innowatorem akordeonu Vincentem Peirani, poznajemy na płycie stosownie zatytułowanej: "Tandem". Muzycy po raz pierwszy spotkali się w paryskim klubie jazzowym jeszcze w roku 2012. Już wówczas w artystach począł kiełkować pomysł zrealizowania wspólnego projektu. Zanim jednak doszło do realizacji tego albumu, pianista zasilił skład tria Peiraniego współtworzonego z basistą Michelem Benitą, czego efektem był świetny album "Thrill Box" (2013).
Poza autorskimi utworami obu muzyków na płycie wydanej przez monachijską wytwórnię ACT, znajdziemy też m.in. kompozycje Samuela Barbera, Bjork i Gary'ego Peacocka.
Już próby w kurorcie Schloss Elmau, które miały przygotować obu artystów do nagrania płyty w Paryżu, wyzwoliły iskrę niecodziennej muzycznej magii. Zapewne dlatego muzycy postanowili uzupełnić program albumu dwiema wówczas dokonanymi rejestracjami utworów: "Fourth Of July" amerykańskiego piosenkarza Sufjana Stevensa, oraz "Travesuras" argentyńskiego kompozytora Tomása Gubitscha.
Mimo rozległości stylistycznej repertuaru z jakim zmierzyli się instrumentaliści, "Tandem" jest płytą wyjątkowo spójną, posiadającą własny osobliwy klimat i charakter. Wollny i Peirani nasączyli każdy z utworów bardzo silnym piętnem będącym fuzją dwóch muzycznych temperamentów i wspólnym sposobem postrzegania dźwiękowej przestrzeni.
Zarówno Wollny jak Peirani zdają się rozszerzać horyzonty możliwości swych instrumentów, z wyczuwalną jednocześnie w ich grze swobodą i naturalnoscią. Zastanawia sposób podejścia do improwizacji, który paradoksalnie bliższy zdaje się być muzyce klasycznej, wyzwolonej ze sztywnych ram zapisów nutowych. Kierunek ten coraz częściej dostrzegany jest w dokonaniach młodych europejskich muzyków jazzowych, wyznaczając tym samym zupełnie nową formę muzycznej wypowiedzi. Biorąc pod uwagę fakt, iż wielu młodych wirtuozów muzyki klasycznej coraz częściej dryfuje ku formom improwizowanym, być może jesteśmy właśnie świadkami narodzin zupełnie nowej muzycznej estetyki XXI wieku.
Trudno nie dostrzec w grze Michaela Wollny'ego pierwiastka muzyki klasycznej, sprytnie przemycanego w improwizacjach. Z kolei Vincent Peirani zdaje się w wybranych fragmentach traktować akordeon jak rodzaj małej orkiestry, a innym razem nadać jego brzmieniu powagę właściwą organom kościelnym.
Pozostawmy jednak wszelkie teoretyczne rozważania i dywagacje dając po prostu porwać się tej wyjątkowo pięknej muzyce.
Premiera płyty 30 września 2016 roku.
Poza autorskimi utworami obu muzyków na płycie wydanej przez monachijską wytwórnię ACT, znajdziemy też m.in. kompozycje Samuela Barbera, Bjork i Gary'ego Peacocka.
Już próby w kurorcie Schloss Elmau, które miały przygotować obu artystów do nagrania płyty w Paryżu, wyzwoliły iskrę niecodziennej muzycznej magii. Zapewne dlatego muzycy postanowili uzupełnić program albumu dwiema wówczas dokonanymi rejestracjami utworów: "Fourth Of July" amerykańskiego piosenkarza Sufjana Stevensa, oraz "Travesuras" argentyńskiego kompozytora Tomása Gubitscha.
Mimo rozległości stylistycznej repertuaru z jakim zmierzyli się instrumentaliści, "Tandem" jest płytą wyjątkowo spójną, posiadającą własny osobliwy klimat i charakter. Wollny i Peirani nasączyli każdy z utworów bardzo silnym piętnem będącym fuzją dwóch muzycznych temperamentów i wspólnym sposobem postrzegania dźwiękowej przestrzeni.
Zarówno Wollny jak Peirani zdają się rozszerzać horyzonty możliwości swych instrumentów, z wyczuwalną jednocześnie w ich grze swobodą i naturalnoscią. Zastanawia sposób podejścia do improwizacji, który paradoksalnie bliższy zdaje się być muzyce klasycznej, wyzwolonej ze sztywnych ram zapisów nutowych. Kierunek ten coraz częściej dostrzegany jest w dokonaniach młodych europejskich muzyków jazzowych, wyznaczając tym samym zupełnie nową formę muzycznej wypowiedzi. Biorąc pod uwagę fakt, iż wielu młodych wirtuozów muzyki klasycznej coraz częściej dryfuje ku formom improwizowanym, być może jesteśmy właśnie świadkami narodzin zupełnie nowej muzycznej estetyki XXI wieku.
Trudno nie dostrzec w grze Michaela Wollny'ego pierwiastka muzyki klasycznej, sprytnie przemycanego w improwizacjach. Z kolei Vincent Peirani zdaje się w wybranych fragmentach traktować akordeon jak rodzaj małej orkiestry, a innym razem nadać jego brzmieniu powagę właściwą organom kościelnym.
Pozostawmy jednak wszelkie teoretyczne rozważania i dywagacje dając po prostu porwać się tej wyjątkowo pięknej muzyce.
Premiera płyty 30 września 2016 roku.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Michael Wollny & Vincent Peirani: Tandem
CD 2016, ACT 9825-2
CD 2016, ACT 9825-2
program:
1. Song Yet Untitled
2. Adagio For Strings
3. Hunter
4. Bells
5. Did You Say Rotenberg?
6. Sirenes
7. Uniskate
8. Vignette
9. Fourth Of July
10.Travesuras
1. Song Yet Untitled
2. Adagio For Strings
3. Hunter
4. Bells
5. Did You Say Rotenberg?
6. Sirenes
7. Uniskate
8. Vignette
9. Fourth Of July
10.Travesuras
personel:
Michael Wollny - fortepian
Vincent Peirani - akordeon, accordina
Michael Wollny - fortepian
Vincent Peirani - akordeon, accordina
___________________________________