Johann Sebastian Bach: Violin Partita No.2 in D minor, BWV 1004; Krzysztof Penderecki: La Follia per violino solo; Sergei Prokofiev: Sonata for Solo Violin Op.115; Eugene Ysaye: Sonata No.5 in G Major.
To płyta złożona z utworów czterech różnych kompozytorów tworzących w odległych od siebie stuleciach, jednak dedykowanych skrzypcom solo. Jedna z najbardziej obiecujących polskich skrzypaczek oraz laureatka wielu międzynarodowych konkursów, Aleksandra Kuls, zarejestrowała ten oryginalny cykl naznaczając każdy z utworów piętnem własnego temperamentu, wrażliwością i wyczuciem formy.
Skrzypaczka zadebiutowała na profesjonalnej scenie w wieku dziesięciu lat (!) w sali Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie. Od tego czasu przebyła kilkunastoletnią artystyczną drogę naznaczoną sukcesami odniesionymi m.in podczas występów w USA, Brazylii, Turcji, Belgii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Norwegii, Niemczech, Austrii, na Węgrzech i na Ukrainie gdzie występowała z Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej. Głównie koncentruje się na kameralistyce, na którym to polu działa w kwartecie smyczkowym, oraz w duetach z Marcinem Koziakiem, Sławomirem Cierpikiem oraz Justyną Danczowską. Z ostatnią z wymienionych instrumentalistek zrealizowany został debiutancki album Aleksandry Kuls, wypełniony utworami Beethovena, Masseneta i Brahmsa.
Na swej drugiej płycie artystkę słyszymy solo w repertuarze obejmującym utwory J.S.Bacha, Sergiusza Prokofiewa, Egene Ysaye oraz Krzysztofa Pendereckiego, którego wymagająca niezwykłej technicznej maestrii "La Follia" pierwotnie dedykowana słynnej skrzypaczce Anne-Sophie Mutter, w wersji młodej polskiej wirtuozki zyskała pełną aprobatę kompozytora.
Zestawienie na jednej płycie tak pozornie odległego od siebie repertuaru jak współczesna muzyka Pendereckiego, partita Bacha, oraz sonaty Prokofiewa i Ysaye, to bardzo odważne przedsięwzięcie. Każdy z utworów bowiem, wymaga od wykonawcy innego rodzaju ekspresji i predyspozycji instrumentalnych. Młoda polska skrzypaczka w każdej z czterech form jakie wypełniają tę płytę radzi sobie doskonale udowadniając swój kunszt i dojrzałość artystyczną. Poza niewątpliwą wirtuozerią w recitalu zarejestrowanym podczas sesji nagraniowej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, odnajdziemy też wyjątkowe piętno własnej osobowości, jakie skrzypaczka zaszczepiła w Muzykę Wielkich Mistrzów.
Album ukazał się w sierpniu 2016 roku.
Skrzypaczka zadebiutowała na profesjonalnej scenie w wieku dziesięciu lat (!) w sali Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie. Od tego czasu przebyła kilkunastoletnią artystyczną drogę naznaczoną sukcesami odniesionymi m.in podczas występów w USA, Brazylii, Turcji, Belgii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Norwegii, Niemczech, Austrii, na Węgrzech i na Ukrainie gdzie występowała z Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej. Głównie koncentruje się na kameralistyce, na którym to polu działa w kwartecie smyczkowym, oraz w duetach z Marcinem Koziakiem, Sławomirem Cierpikiem oraz Justyną Danczowską. Z ostatnią z wymienionych instrumentalistek zrealizowany został debiutancki album Aleksandry Kuls, wypełniony utworami Beethovena, Masseneta i Brahmsa.
Na swej drugiej płycie artystkę słyszymy solo w repertuarze obejmującym utwory J.S.Bacha, Sergiusza Prokofiewa, Egene Ysaye oraz Krzysztofa Pendereckiego, którego wymagająca niezwykłej technicznej maestrii "La Follia" pierwotnie dedykowana słynnej skrzypaczce Anne-Sophie Mutter, w wersji młodej polskiej wirtuozki zyskała pełną aprobatę kompozytora.
Zestawienie na jednej płycie tak pozornie odległego od siebie repertuaru jak współczesna muzyka Pendereckiego, partita Bacha, oraz sonaty Prokofiewa i Ysaye, to bardzo odważne przedsięwzięcie. Każdy z utworów bowiem, wymaga od wykonawcy innego rodzaju ekspresji i predyspozycji instrumentalnych. Młoda polska skrzypaczka w każdej z czterech form jakie wypełniają tę płytę radzi sobie doskonale udowadniając swój kunszt i dojrzałość artystyczną. Poza niewątpliwą wirtuozerią w recitalu zarejestrowanym podczas sesji nagraniowej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, odnajdziemy też wyjątkowe piętno własnej osobowości, jakie skrzypaczka zaszczepiła w Muzykę Wielkich Mistrzów.
Album ukazał się w sierpniu 2016 roku.
Robert Ratajczak
________________________________________
Aleksandra Kuls: Bach Ysaye Penderecki Prokofiev
CD 2016, DUX 1145
CD 2016, DUX 1145
program:
Johann Sebastian Bach: Violin Partita No.2 in D minor, BWV 1004:
1. Allemande
2. Corrente
3. Sarabanda
4. Giga
5. Ciaccona
1. Allemande
2. Corrente
3. Sarabanda
4. Giga
5. Ciaccona
6. Krzysztof Penderecki: La Follia per violino solo
Sergei Prokofiev: Sonata for Solo Violin Op.115:
7. I Moderato
8. II Theme and Variations
9. III Con brio
7. I Moderato
8. II Theme and Variations
9. III Con brio
Eugene Ysaye: Sonata No.5 in G Major:
10.L'Aurore
11.Danse Rustique
10.L'Aurore
11.Danse Rustique
Aleksandra Kuls - skrzypce
________________________________________________