│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

30.11.16

ESKAUBEI & Tomek NOWAK Quartet: Tego chciałem

Intro; New Reality; Tego chciałem; Chcę żyć; Patrz w moje oczy; Egocentryzm; Płyń ze mną; Eintq Travel; Nie bądź na mnie zła...; Trzy historie.










"Tego chciałem" to już drugi krążek firmowany jako: Eskaubei & Tomek Nowak Quartet. Połączenie formuły kwartetu jazzowego z rapem to amalgamat mający wielu zagorzałych zwolenników. Świadczy o tym sukces poprzedniego albumu tej konstelacji "Będzie dobrze", oraz gorąco przyjmowane koncerty w całym kraju. Muzyka obficie okraszona jest syntezatorami i efektami generowanymi przy użyciu gramofonu, za które odpowiedzialny jest znany z współpracy z Triem Pawła Kaczmarczyka, Mr Krime.
"Tego chciałem" to zdecydowanie album jazzowy, mimo że rap stanowi tu równoległą i pełnoprawną rolę. Nie jest to bowiem płyta na której muzyka stanowi zaledwie podkład do rytmicznych melorecytacji, lecz album skierowany do bardziej wymagającego odbiorcy, dostrzegającego rozmaite smaczki i starannie dobrane szczegóły. Aż roi się tutaj od genialnych partii instrumentalnych i porywających jazzowych solówek Tomka Nowaka i Jakuba Płużka, a styl sekcji rytmicznej: Alan Wykpisz - Filip Mozul, osadzony jest głęboko w tradycji hard bopu.
Często, lecz z umiarem przetwarzane elektronicznie linie trąbki i świetne partie klawiszowe nadają utworom funkowego klimatu.
Dynamiczne utwory w rodzaju "Egocentryzmu" sąsiadują z prowokującymi wyobraźnię spokojnymi tematami (np. "Płyń ze mną"), nie powodując tym samym "zmęczenia materiału" podczas słuchania 50-minutowej płyty.
Teksty w tej estetyce wokalnej rządzą się zupełnie innymi prawami, niż tradycyjne czy stricte jazzowe piosenki, dlatego jako odbiorca nie słuchający na co dzień rapu i hip hopu, nie ośmielam się ich analizować. Jednak dostrzegam w nich uniwersalną komunikatywność i tematykę dalece wybiegającą poza środowisko miłośników gatunku
To drugi, lecz zapewne nie ostatni album tego projektu, który idealnie trafił w lukę na naszym muzycznym podwórku, łącząc acid jazz z rapowanymi tekstami i deejayską muzyką klubową. Oby udało się zachować te same proporcje i estetykę na kolejnych płytach, a projekt ten oby nie przesłonił i nie zdominował równoległej stricte jazzowej działalności muzyków Kwartetu Tomka Nowaka.
Płyta ukazała się 4 listopada 2016 roku.

Robert Ratajczak

__________________________________________



ESKAUBEI & Tomek NOWAK Quartet: Tego chciałem
CD, For Tune 0117 006

program:
 1. Intro
 2. New Reality
 3. Tego chciałem
 4. Chcę żyć
 5. Patrz w moje oczy
 6. Egocentryzm
 7. Płyń ze mną
 8. Eintq Travel
 9. Nie bądź na mnie zła...
10.Trzy historie

personel:
Bartłomiej Eskaubei Skubisz - rap
Tomasz Nowak - trąbka, flugelhorn
Jakub Płużek - inst. klawiszowe, syntezatory
Alan Wykpisz - kontrabas, gitara basowa
Filip Mozul - perkusja
Wojciech Mr Krime Długosz - turntables
Mateusz Śliwa - saksofon
Patrycja Zarychta - wokal
gościnnie:
Dominik Pan Tubas Masalski - wokal, rap
Kamil Woytak Wojtak - rap

__________________________________________