│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

22.1.17

Martin Palmeri - Magnificat /2016/

Magnificat Anima Mea Dominum; Et Exultavit Spiritus Meus; Quia Respexit Humilitatem; Quia Fecit Mihi Magna; Et Misericordia Eius; Fecit Potentiam; Deposuit Potentes; Esurientes; Suscepit Israel; Sicut Locutus Est; Gloria.

[more]

Nagranie zrealizowane 1 lipca 2015 w Sali Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy jest pierwszą rejestracją sakralnego dzieła argentyńskiego kompozytora, dyrygenta i pianisty Martina Palmeri na głosy, chór, orkiestrę smyczkową, bandoneon i fortepian. "Magnificat" stanowi udaną kontynuację najsłynniejszego dzieła chóralnego Palmeriego, za jakie powszechnie uważa się "Misatango" z 1996 roku, wykonane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Rzymie w 2013 roku przed papieżem Franciszkiem.
To muzyka w niekonwencjonalnym stylu łącząca brzmienie chóru z instrumentarium charakterystycznym dla Buenos Aires; pełna swobody i nieprzewidywalnych zmian harmonicznych.
Zasiadający za fortepianem kompozytor główne partie wokalne powierzył znakomitym toruńskim śpiewaczkom: Agacie Schmidt (mezzosopran) i Aleksandrze Turalskiej (sopran). Natomiast nominowanym w 2014 roku do prestiżowego Fryderyka chórem Astrolabium oraz zespołem smyczkowym Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis dyryguje Kinga Litowska.
W wielu fragmentach utworu dostrzeżemy inspiracje argentyńskim tangiem, którego kliamat potęgowany jest grą znakomitego włoskiego bandeonisty Mario Stefano Pietrodarchi.
Oparty na Ewangelii wg św. Łukasza utwór, zaskakuje wyrafinowaną konstrukcją zarówno w warstwie rytmicznej jak dzięki szerokiemu zastosowaniu polifonii. Wzniosłe fragmenty z dominującymi partiami monumentalnie brzmiącego chóru sąsiadują z subtelnością tematów kameralnych w rodzaju duetów: "Quita Respexit Humilitatem" czy "Et Misericordia Eius".
Palmeri czerpie zarówno z rozwiązań stosowanych w zakresie zwrotów rytmiczno-melodycznych przez Johanna Sebastiana Bacha, jak estetyki tango nuevo spopularyzowanej przez Astora Piazzollę, kreując "Magnificat" jako dzieło o wyjątkowym przekazie i sile gatunkowej.
W muzyce tej zasłuchać można się na rozmaite sposoby, każdorazowo czerpiąc z niej inne walory. Ogromną radością i dumą mogą szczycić się polscy melomani otrzymujący tę płytę jako światową premierę fonograficzną dzieła jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów.
Płyta ukazała się 10 grudnia 2016 roku.


Robert Ratajczak


o płycie przeczytasz również: TUTAJ


_____________________________________________________________________


 


Martin Palmeri - Magnificat
CD 2016, DUX 1343


program:
Martin Palmeri: Magnificat na sopran, mezzosopran, chór mieszany, bandoneon, fortepian i orkiestrę smyczkową
 1. Chorus and soprano - Magnificat Anima Mea Dominum
 2. Aria (soprano) - Et Exultavit Spiritus Meus
 3. Duet and chorus - Quia Respexit Humilitatem
 4. Chorus and duet - Quia Fecit Mihi Magna
 5. Duet - Et Misericordia Eius
 6. Chorus - Fecit Potentiam
 7. Duet - Deposuit Potentes
 8. Duet and chorus - Esurientes
 9. Duet and chorus - Suscepit Israel
10.Chorus - Sicut Locutus Est
11.Chorus - Gloria


personel:
Aleksandra Turalska - sopran
Agata Schmidt - mezzosopran
Mario Stefano Pietrodarchi - bandoneon
Martin Palmeri - fortepian
Chór Astrolabium
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
dyrygent: Kinga Litowska


_____________________________________________________________________


opisy kilkudziesięciu innych płyt wydanych przez DUX: TUTAJ