Be by me Tonight; Exiled; The Last Question; Come on!; Epigram; Little Bird in the Lee; Gratitude; Auntie; These Fairies again; Nevermind Sweetheart; Kosztka.
Mihaly Borbély Quartet to skład jaki pretenduje do miana jednego z największych jazzowych objawień przełomu wieków na Węgrzech. Liderem formacji jest saksofonista i klarnecista, absolwent Konserwatorium im. B.Bartóka i Akademii Muzycznej im. F.Liszta w Budapeszcie. Muzyk do perfekcji opanował sztukę gry improwizowanej poza saksofonem tenorowym i sopranowym, także na takich instrumentach jak m.in. tarogato, flet czy okaryna. Poza jazzem, Mihaly Borbély zaangażowany jest też w projekty oparte na muzyce ludowej jak choćby w szeregach formacji Vujicsics. Współpracował m.in. z Stevem Colemanem, Joe Fondą, Herbie Mannem, Bobem Mintzerem, Michaelem Jefry Stevensem, ale także z naszym Zbigniewem Namysłowskim. Od 35 lat prowadzi działalność pedagogiczną zarówno na Węgrzech, jak w Anglii, Francji i Niemczech.
Jazzowy kwartet Borbély'ego doskonale lawiruje muzycznie w obrębie szeroko rozumianej world music, z naciskiem na folklor Karpat i Bałkanów. W roku 2005 album formacji "Meselia Hill" według prestiżowego czasopisma muzycznego "Gramofon" zyskał tytuł Węgierskiego Albumu Roku. Po dwóch latach od ukazania się doskonałego albumu ''Hungarian Jazz Rhapsody'' (2014), kwartet z nowym pianistą w składzie (Daniela Szabo zastąpił Áron Tálas) proponuje kolejny krążek z premierowym materiałem: "Be By Me Tonight". Sekcję rytmiczną stanowią podobnie jak na poprzedniej płycie: niejednokrotnie słyszany podczas wielu koncertów wraz z Davem Liebmanem, Herbie Mannem czy Alem Fosterem, kontrabasista Balázs Horváth, oraz perkusista István Baló - jeden z czołowych jazzmanów na Węgrzech, którego kojarzyć możemy m.in. z występów w składzie Archie Sheppa.
Stylowe ballady jazzowe w rodzaju kompozycji tytułowej, pięknego utworu "Epigram", czy impresyjnej "Auntie", sąsiadują na płycie z formami bardziej złożonymi w zakresie rytmu i harmonii (jak choćby "Exiled", swingujący "Little Bird in the Lee" czy "Nevermind Sweetheart") oraz wyraźnie zahaczającym o estetykę muzyki klasycznej tematem "The Last Question". Jeśli dodać do tego przewijające się w trakcie programu miniaturki: "Come on!", "Gratitude" i "These Fairies again", oraz ocierające się o free wariacje podczas wieńczącej płytę etnicznej "Kosztki", otrzymujemy płytę bardzo urozmaiconą, posiadającą przy tym własną niepowtarzalną koncepcję i silny przekaz.
Wyjątkowy ton i sposób artykulacji Mihály Borbély zawdzięcza w dużej mierze wyczuwalnymi inspiracjami twórczością takich mistrzów jak Eddie Harris czy Archie Shepp. O sile jego gry decyduje jednak przede wszystkim zastosowanie właściwych proporcji dla połączenia inspiracji z niepowtarzalnym własnym dźwiękiem, którego Borbély'emu trudno odmówić. To prawdziwy jazzowy magik, zwinnie żonglujący instrumentami (saksofony: altowy, sopranowy, klarnet, klarnet basowy, flet, a nawet tradycyjna macedońska supelka), na których swą niepowtarzalną grą osiąga prawdziwe wyżyny.
"Be by me Tonight" to zdecydowanie jeden z najlepszych węgierskich albumów jazzowych ostatnich lat.
Album ukazał się w sierpniu 2016 roku.
Robert Ratajczak
_____________________________________
Mihály Borbély Quartet: Be By Me Tonight
CD 2016, BMC Records BMC CD 231
program:
1. Be by me Tonight
2. Exiled
3. The Last Question
4. Come on!
5. Epigram
6. Little Bird in the Lee
7. Gratitude
8. Auntie
9. These Fairies again
10.Nevermind Sweetheart
11.Kosztka
personel:
Mihály Borbély - saksofony, tarogato, klarnety, flet, supelka
Áron Tálas - fortepian
Balázs Horváth - kontrabas
István Baló - perkusja
____________________________________
Budapest Music Center już od 20 lat promuje twórczość węgierskich artystów z kręgu jazzu i muzyki klasycznej. Nakładem utworzonej przez instytucję wytwórni płytowej BMC Records, każdego roku ukazują się nowe tytuły odsłaniające olbrzymi potencjał tamtejszych artystów, oraz albumy nagrane w ciekawych międzynarodowych konstelacjach z udziałem węgierskich muzyków. Katalog wytwórni obejmujący dziś ponad 200 tytułów, stanowi jedyną w swoim rodzaju fonograficzną dokumentację najbardziej wartościowych zjawisk muzycznych na Węgrzech.