│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26.2.17

Howard JOHNSON and Gravity: Testimony /2017/

Testimony; Working Hard For The Joneses; Fly With The Wind; Natural Woman; High Priest; Little Black Lucille; Evolution; Way Back Home.

[more]

Krytycy jazzowi Howarda Johnsona nazywają najbardziej melodyjnym tubistą świata. Ten 75-letni dziś muzyk należący do światowej czołówki jazzmanów ma na swym koncie współpracę z największymi tuzami muzyki improwizowanej, jak m.in. Charles Mingus, Archie Shepp, Gary Burton, Charlie Haden, Gil Evans, Dexter Gordon, John Scofield, Chet Baker czy wreszcie Miles Davis. O potencjale genialnego muzyka przekonali się też John Lennon, Taj Mahal, James Taylor czy grupa The Band zapraszając Johnsona do nagrań na swych albumach.
Po serii wyjątkowych albumów w roli lidera, wydanych przez wytwórnię Verve, Howard Johnson i jego 10-osobowa formacja Gravity proponuje płytę: "Testimony". W programie albumu poza własnymi kompozycjami znajdują się też utwory z dorobku m.in. McCoy Tynera i Carole King w odkrywczych, pełnych ekspresji i wigoru wersjach opracowanych na tuby i sekcję rytmiczną.
"Testimony" to doskonała okazja by poznać możliwości instrumentu niesłusznie nazywanego najmniej melodyjnym. Na płycie słyszymy tuby basowe es i f oraz kontrabasowe b i c. Ich skala co prawda pokrywa się, lecz uzyskiwana przez doskonałych instrumentalistów tworzących skład Gravity, różnorodna barwa, sprawia iż dla wielu album ten może stanowić prawdziwe odkrycie możliwości zaklętych w dźwiękach tuby.
Ogromny wachlarz i rozpiętość barw szczególnie dostrzeżemy w trakcie świetnej interpretacji "Fly With The Wind" McCoy Tynera.
Świetnie wypada znany z ogromnej ilości wykonań (głównie wokalno-instrumentalnych) temat Carole King: "Natural Woman".
Podczas "High Priest" lider sięga też po saksofon barytonowy. Temat ten to także okazja do zasłuchania się w niebywałe popisy znanej z współpracy z m.in. Artem Blakeyem, Lionelem Hamptonem i Wyntonem Marsalisem, kontrabasistki składu Melissy Slocum i rozbudowaną partię fortepianu Carltona Holmesa.
Osobliwym tematem jest oscylująca wokół world music kompozycja Johnsona: "Little Black Lucille", zagrana na irlandzkiej piszczałce penny whistle.
Jedyny w programie utwór z tekstem to "Working Hard For The Joneses". Ten rytmiczny bluesowy temat nagrany został z udziałem córki lidera, zdobywającej coraz większe uznanie w środowisku jazzowym wokalistki, Nedry Johnson.
Trudno nie wspomnieć o genialnej grze perkusisty Buddy'ego Williamsa, którego pamiętać możemy m.in. z historycznych płyt Nata Adderleya i George'a Freemana z lat 70- tych. Jego pełen energii i żywiołowości sposób gry w nieocenionej mierze wpływa na ostateczny charakter utworów.
Najnowsza propozycja nestora tuby Howarda Johnsona to nie tylko osobliwa ciekawostka, ale po prostu doskonały jazzowy album. Artyście udało się sprawić, iż po kolejnym przesłuchaniu płyty, nadal trudno uwierzyć, że uzyskane brzmienie osiągnięto głównie dzięki różnym rodzajom tego na pozór niewdzięcznego melodycznie instrumentu.
Jeśli chodzi o realizację nagrań, zwolennicy głębokiego, silnie wyeksponowanego basu winni być szczególnie usatysfakcjonowani.
Premiera płyty 3 marca 2017.


Robert Ratajczak


o albumie przeczytasz również: TUTAJ


oraz: TUTAJ


_____________________________________________________________________


 


Howard JOHNSON and Gravity: Testimony
CD 2017, Tuscadora Records 17-001


program:
1. Testimony
2. Working Hard For The Joneses
3. Fly With The Wind
4. Natural Woman
5. High Priest
6. Little Black Lucille
7. Evolution
8. Way Back Home


personel:
Howard Johnson - tuby, saksofon, penny whistle
Velvet Brown, Dave Bargeron, Earl McIntrye, Joseph Daley, Bob Stewart - tuby
Carlton Holmes - fortepian
Melissa Slocum - kontrabas
Buddy Williams - perkusja
gościnnie:
Joe Exley - tuba
Nedra Johnson - wokal
CJ Wright, Butch Watson, Mem Nahadr - chórki


_____________________________________________________________________