Potsdamer Platz; No.9; Lycklig Resa; Bullet Train; The Poet; Never Too Late; Twelve Tone Rag; Song For Jorgen; Dance Of Masja; On The Banks Of The Seine; Tvaredet.
"Potsdamer Platz" to kolejna płyta jednego z najlepszych jazzowych pianistów szwedzkich, Jana Lundgrena. W stylu gry urodzonego w 1966 roku pianisty dominuje połączenie skandynawskiego ludowego ducha z tradycją amerykańskiej pianistyki jazzowej. Od 2010 roku Lundgren piastuje stanowisko dyrektora jednego z najważniejszych festiwali jazzowych w Europie: Ystad Sweden Jazz Festival, czyniącego z nadmorskiej miejscowości prawdziwą enklawę skandynawskiego jazzu. Do realizacji nowego projektu artysta zaprosił znakomitych instrumentalistów: saksofonistę Jukkę Perko, basistę Dana Berglunda i perkusistę Mortena Lunda. Wszyscy po raz pierwszy spotkali się pięć lat wcześniej przy okazji festiwalu w Milano. Wówczas właśnie muzycy podjęli decyzję o wspólnym przedsięwzięciu, zrealizowanym w słynącym z doskonałych nagrań jazzowych berlińskim Hansa Studio.
48-letni fiński saksofonista Jukka Perko przed laty związany z wytwórnią Blue Note i artystami tej rangi co Red Rodney i McCoy Tyner, dysponuje charakterystycznym, lirycznym i pełnym swoistej elegancji tonem, doskonale oddającym zarówno nordycką melancholię jak i siłę bebopu. Jego rola na płycie zdaje się nieoceniona. To właśnie partiom saksofonów: altowego i sopranowego, Lundgren powierzył większość głównych motywów melodycznych na "Potsdamer Platz".
Nazwisko Dana Berglunda kojarzy się przede wszystkim z jedną z najbardziej zjawiskowych formacji jazzowych - legendarnym szwedzkim triem E.S.T. Basista historycznego składu już od dobrych kilku lat wyśmienicie radzi sobie wraz z własną formacją Tonbruket. Jest też jednym z najbardziej rozchwytywanych w Europie muzyków sesyjnych.
Z kolei perkusista Morten Lund znany z wcześniejszych konstelacji z m.in. Iiro Rantalą i Adamem Bałdychem, w ostatnim czasie wyjątkowo zabłysnął na albumie "sun blowing" (2016), nagranym wraz z Larsem Danielssonem i Mariusem Nesetem.
Tak dobrany skład, zdaje się stanowić na "Potsdamer Platz" idealny przekaźnik artystycznego zamysłu pianisty. Kwartet Lundgrena robi wrażenie idealnie dobranego zarówno pod względem możliwości instrumentalnych, jak i wspólnego sposobu postrzegania przestrzeni dźwiękowej.
Lundgren potrafi zachować idealne proporcje wobec swej niebywałej wirtuozerii, a czytelnością przekazu.
Tętniące energią i witalnością utwory w rodzaju kompozycji tytułowej, "Bullet Train" i stylowo "połamanego" rytmicznie "Twelve Tone Rag", sąsiadują z tematami nasyconymi melancholią i zadumą ("No.9", "The Poet", "Never Too Late", "Song For Jorgen" czy przepiękna ballada "On The Banks Of The Seine") i utrzymanymi w charakterystycznej dla pianisty folkowej manierze ("Lucling Resa", "Dance Of Masja").
Jednym utworem na płycie nie skomponowanym przez pianistę jest kończąca płytę kameralna ballada Pera Odberga "Tvaredet", nagrana przez Lundgrena tylko z towarzyszeniem saksofonu Jukki Perko.
Postrzegany jako kontynuator dzieła zmarłego w 1968 roku legendarnego pianisty Jana Johanssona, Jan Lundgren po raz kolejny udowadnia swą wysoką pozycję na europejskiej mapie jazzowej i status niedoścignionego wzorca skandynawskiego brzmienia muzyki jazzowej.
Premiera albumu 24 lutego 2017.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Jan Lundgren: Potsdamer Platz
CD 2017, ACT 9831-2
program:
1. Potsdamer Platz
2. No.9
3. Lycklig Resa
4. Bullet Train
5. The Poet
6. Never Too Late
7. Twelve Tone Rag
8. Song For Jorgen
9. Dance Of Masja
10.On The Banks Of The Seine
11.Tvaredet
personel:
Jukka Perko - saksofony
Jan Lundgren - fortepian
Dan Berglund - kontrabas
Morten Lund - perkusja
_________________________________________________________