│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

24.3.17

Christian SANDS: Reach /2017/

Armando's Song; Song Of The Rainbow People; Pointing West; Freefall; !Óyeme!; Bud's Tune; Reaching For The Sun; Use Me; Gangstalude; Somewhere Out There.

[more]

Gdy młodego, ledwie 18-letniego pianistę Christiana Sandsa w jednym z programów radiowych prezentujących nadzieje amerykańskiego jazzu usłyszał Christian McBride, natychmiast postanowił zaprosić go do współpracy. Doskonała technika ucznia samego Billy'ego Taylora w zakresie interpretacji zarówno bluesa jak i bebopu zachwyciła kontrabasistę do tego stopnia, iż stało się to jedną z bezpośrednich przyczyn powołania do życia przez McBride'a własnego tria. Skład ten zadebiutował świetnym albumem "Out Here" (2013), a dwa lata później zachwycił nas koncertową płytą nagraną w  kultowym nowojorskim Village Vanguard ("Live At The Village Vanguard", 2015).
Trio jednego z najważniejszych dziś basistów amerykańskiego jazzu okazało się dla młodego pianisty prawdziwą trampoliną, dzięki której muzyk nawiązał kontakt ze śmietanką światowych jazzmanów. Już w 2015 roku Sands pojawił się wraz z m.in. Garym Burtonem, Kirkiem Whallumem i McBridem na dorocznym Detroit Jazz Festival, gdzie wyjątkową wirtuozerią szczególnie zabłysnął podczas bluesowego tematu "Test Of Time" hołdując estetyce fortepianowej Theloniousa Monka.
Rok 2017 przynosi pierwszy album firmowany nazwiskiem Christiana Sandsa, na którym artysta nie tylko potwierdza swój wyjątkowy kunszt wywołujący skojarzenia z największymi pianistami jazzu, ale jawi się nam jako doskonały kompozytor i lider własnego składu. Jego trzon stanowią: kontrabasista Yasushi Nakamura i perkusista Marcus Baylor, a w kilku utworach trio wspomagają: Marcus Strickland (saksofon, klarnet), Gilad Hekselman (gitara) i Cristian Rivera (instr. perkusyjne). Producentami albumu są Al Pryor i McBride, który także pojawia się gościnnie w jednym z utworów.
Zaskakuje niebywałe wręcz wyczucie klawiatury i naturalność gry młodego jazzmana. Jego styl czerpiący z najdoskonalszych wzorców, ma w sobie też to coś, co zdaje się być najważniejszym składnikiem: własne niepowtarzalne brzmienie. Sposób artykulacji, płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi frazami i osobisty sposób synkopowania, to niewątpliwie atrybuty, które nie pozwalają traktować go inaczej jak jednego z największych  objawień jazzowego fortepianu ostatnich lat.
Na płycie "Reach" poza ośmioma własnymi kompozycjami, Sands sięgnął też po "Use Me" Billa Withersa i "Somewhere Out Here" (Horner / Mann / Weil), jednak jego interpretacje bardziej ukazują jego własny geniusz niż pierwotny kształt tych kompozycji.
Mimo, że powszechnie uważa się iż epoka największych jazzowych odkryć wszechczasów bezpowrotnie minęła, od czasu do czasu pojawia się refleksja prowokująca weryfikację tej tezy. Być może jesteśmy właśnie świadkami narodzin nowej jazzowej legendy.
Premiera płyty 21 kwietnia 2017.


Robert Ratajczak


_____________________________________________________________________


 


Christian SANDS: Reach
CD 2017, Mack Avenue MAC1117


program:
 1. Armando's Song
 2. Song Of The Rainbow People
 3. Pointing West
 4. Freefall
 5. !Óyeme!
 6. Bud's Tune
 7. Reaching For The Sun
 8. Use Me
 9. Gangstalude
10.Somewhere Out There


personel:
Christian Sands - fortepian
Yasushi Nakamura - kontrabas
Marcus Baylor - perkusja
oraz:
Marcus Strickland - saksofon, klarnet
Gilad Hekselman - gitara
Christian McBride - kontrabas
Cristian Rivera - instr. perkusyjne


_____________________________________________________________________


opisy innych płyt wytwórni Mack Avenue: TUTAJ